علمی فناوری 09:43 - 24 شهریور 1393

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی 1393/06/24

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت نوعی نانوماده مغناطیسی فلورسنت با کاربردهای پزشکی شدند.

پژوهشگر طرح ساخت نانوترکیب مغناطیسی جدید در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: در این طرح نانوکامپوزیت‌ ساخته شده خواص وعملکرد هر سه جزء تشکیل دهنده آن یعنی نانوذرات مغناطیسی، دندریمرها و رنگ فلورسنت را داراست.

خانم حمیده رضوانی الانق افزود: بخش مغناطیسی این ماده را نانوذرات اکسید آهن با سمیت کم و زیست تخریب پذیری بالا تشکیل می‌دهد که پایداری و زمان باقی ماندن طولانی در خون از یک طرف و امکان هدایت و تجمع در محل مورد نظر با کمک میدان مغناطیسی خارجی از طرف دیگر آن‌ها را جزء نانومواد هوشمند قرار می‌دهد.

وی گفت: این نانو ماده با داشتن پوشش دندریمری، حفره و شاخه‌هایش امکان حمل دارو و مولکول های شیمیایی مورد نظر را داراست؛ مولکول‌های فلورسنت حساس به میزان PH محیط جزء‌سوم این ماده را تشکیل می‌دهند.

این دانشجوی دکترای مهندسی پزشکی تمایز بین بافت سالم و سرطانی را یکی از چالش های درمانی بیماری سرطان ذکر کرد و افزود: نانوذرات ساخته شده در این طرح با داشتن ماهیت دوگانه با هر دو روش MRI و نورتابی (فلورسنس) امکان تصویربرداری دقیق‌تری را در یک مرحله تزریق فراهم می‌کنند.

رضوانی ادامه داد: چالش مهم دیگر در مدیریت سرطان ناتوانی در مشاهده میکرومتاستاز یا انتشار اولیه سلول های بدخیم در داخل بدن است که می توان با کمک این نانوکامپوزیت ها و به روش تصویربرداری مولکولی آن‌ها را شناسایی کرد.

وی گفت: علاوه بر کاربردهای پزشکی این نانوساختارها می‌توانند به عنوان کاتالیزوز برای کاربردهای صنعتی مانند حذف مواد سمی از آب‌های آلوده به کار روند.

این نانوماده در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد و بررسی های سلولی و اولیه از سمی نبودن و کارکرد مورد انتظار در کاربردهای تشخیصی شامل تصویربرداری کانفوکال و MRI حکایت دارد.

هم چنین ارزیابی رهایش داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین از این نانوکامپوزیت‌ها موفقیت آمیز بوده است که در چنین شرایطی می‌توان از نانوماده مورد نظر به عنوان عامل تشخیصی-درمانی نام برد که نمونه تجاری خارجی آن به بازار عرضه نشده است.

پژوهشگران در مرحله بعد باید این ماده را در نمونه‌های حیوانی از جهت زیست سازگاری و عملکرد مورد مطالعه قرار دهند.

از نتایج حاصل از این پژوهش که در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده تاکنون هشت مقاله علمی شامل دو مقاله ISI تدوین شده است.

این طرح به راهنمایی دکتر محمد عترتی خسروشاهی، دکتر حمید کشوری و همکاری خانم دکتر مریم تاج آبادی و دکتر شاهین بنکدار انجام شده است.

صدا و تصویر دارد.


4730958
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آرتریت پسوریاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن باعث التهاب مفاصل و ساختار‌های اطراف (آنتزها) که به استخوان متصل است، شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران باور دارند که جسمی غول‌پیکر، وضعیت گروهی از اجرام واقع در ناحیه فراتر از مدار نپتون را تثبیت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی‌ که روانپزشکان در تشخیص اختلالات روانی کمتر به علت‌های جسمانی می‌پردازند، در بسیاری از موارد علل فیزیکی ریشه مشکلات روانی هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ظاهراً HTC قصد دارد پس از مدت‌ها، با رونمایی موبایلی میان‌رده به بازار برگردد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ارزان‌ترین گوشی تاشدنی دنیا با صفحه‌نمایش ۶٫۹ اینچی اولد و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌زودی عرضه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان دانشگاه دوک آمریکا با یک آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود یا خیر.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ برای بار سوم، با انتشار اصلاحات (سری چهارم) دفترچه راهنمای انتخاب رشته تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از قریب به ۱۵ سال ۱۹ هزار مربی پرورشی و مشاور و مربی ورزشی برای مدرسه‌ها جذب می‌کنیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشته‌محل‌ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است