استانی 20:31 - 29 مرداد 1396
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد:
سنندج- رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: تهیه ارقام جدید توت فرنگی و تامین نهال برای ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار ازباغات حوزه مرزی از نیازهای این استان است.

تهیه ارقام جدید توت فرنگی ونهال از نیازهای کردستان در توسعه باغات

به گزارش خبرنگارمهر، کریم ذوالفقاری بعد از ظهر امروزیکشنبه در جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیبدار که با حضور مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی در سنندج تشکیل شد، گفت: از ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار حوزه مرزی استان ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به عبارتی حدود ۵۰ درصد را به ایجاد باغ اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به اینکه توسعه باغبانی در بهبود معیشت مردم استان تاثیرفراوانی دارد، عنوان کرد: در کردستان با ۲ تا ۲.۵ هکتار باغ ابی و ۵ هکتار باغ دیم یک شغل با صرف کمترین هزینه ایجاد می شود.

وی بیان کرد: برای احداث ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ حوزه رودخانه های مرزی استان ۳۸۵ میلیون اعتبار موجود است که از این میزان سطح قصد داریم ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آن را به کشت گردو اختصاص دهیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: عمده کار مربوط به تامین آب وبرق میزان سطح باغات مذکور انجام و اکنون آماده است فقط مشکل چاله کنی و تامین نهال موردنیاز برای کشت دراین سطح داریم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه وضعیت مکانیزاسیون باغی دراستان ما هم مانند دیگر استان های کشور مطلوب نیست، اضافه کرد: ردیف خط اعتباری مکانیزاسیون باغبانی هم ایجاد شده که فرصت مناسبی برای ارتقای مکانیزاسیون در سطح باغات است.

وی ادامه داد: میزان تسهیلات پرداخت شده بخش مکانیزاسیون در سال گذشته در استان ما ۶۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ تنها یک میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان آن مربوط به حوزه باغبانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت توت فرنگی در کردستان منجر به حل بسیاری از مشکلات استان به ویژه درآمد کشاورزان و اشتغال جوانان شده است، بیان کرد: یکی از نیازهای ما وارد کردن ارقام جدید توت فرنگی است که انتظار داریم در این زمینه وازتخانه هم چون گذشته ما را یاری کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان عنوان کرد: یکی از اولویت های ما ایجاد وتوسعه باغات دیم در شهرستان های مرزی تا شعاع ۴۰ کیلومتراز مرز دراستان است که بی شک این مهم تاثیرفراوانی در کاهش تعداد کولبران خواهد شد.

مدیران جهاد کشاورزی ۶ شهرستان استان که اجرا کننده طرح توسعه باغات دیم هستند، هم به بیان مطالب وارائه گزارش هایی دراین رابطه پرداختند.


9378066
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است