اقتصادی 01:30 - 09 آذر 1394
در شرایطی که شاخص بورس تهران همچنان رو به نزول است سازو کار قیمت‌گذاری دولتی سنگ‌آهن، خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به بزرگ‌ترین چالش بورس تبدیل شده است و این موضوع دیروز حتی منجر به واکنش برخی مقامات دولتی شد.

به گزارش همشهری، برخلاف وعده‌های دولت مبنی بر اجرای سیاست آزادسازی قیمت‌ها هنوز نحوه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی بازار سهام را آزار می‌دهد. بارزترین نمونه این قیمت‌گذاری ظرف ماه‌های گذشته دربورس کالا به وقوع پیوست که براساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشکال گرفتن از معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا خواستار خروج این محصول از بورس شد اما مسئولان بورس کالا به استناد نتایج تحقیقاتشان اعلام کردند مهم‌ترین مشکل محصولات پتروشیمی در بورس کالا تعیین قیمت‌های دستوری است. در حال حاضر قیمت این محصولات به‌صورت هفتگی از سوی وزارت صنعت تعیین می شود و تغییر قیمت‌های جهانی منجر به بروز مشکلات پیچیده در سازو کار قیمت گذاری می شود.

موضوع قیمت‌گذاری دولتی همچنین روی شاخص بورس تهران و فرابورس نیز اثر بسیار سنگینی داشته است. هم‌اکنون 3 صنعت مهم بورس تهران که بخش مهمی از ارزش بازار را در دست دارند به دلیل اعمال قیمت‌های دولتی با نزول ارزش سهامشان مواجه شده‌اند و سهامداران آنها هزاران میلیارد تومان از دارایی‌هایشان را از دست داده‌اند.

تعیین قیمت گندله سنگ‌آهن، خوراک پتروشیمی و خوراک پالایشگاه‌ها منجر شده است که معاملات این 3 صنعت مهم که بخش بزرگی از بورس را در اختیار دارند با چالش‌های جدی مواجه شوند. در همین رابطه روز گذشته اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور به نحوه تعیین قیمت سنگ‌آهن در بورس واکنش نشان داد و دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی هم اعلام کرد: تعیین رقم 10 سنت برای خوراک پتروشیمی بالاست و مطلوب ما نیست. در عین حال اکبر ترکان خواستار کاهش ریسک صنایع مهم، مشروط به رعایت مجموع مصالح کشور و سایر صنایع شد.

  • کاهش نرخ خوراک هنوز به ما اعلام نشده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، درباره شایعه کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از 13 به 10 سنت گفت: کاهش 3سنتی نرخ خوراک هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده، اما برداشت‌ها این است که در نهایت نرخ 10 سنت تثبیت شود .

احمد مهدوی‌ابهری گفت: ماه‌هاست قیمت نفت و انرژی در دنیا پایین آمده است اما همچنان خوراک پتروشیمی‌ها با همان نرخ 13 سنت سابق عرضه می‌شود و این مسئله، صنایع پتروشیمی را با مشکل مواجه کرده است.

وی به آخرین جلسه صاحبان صنایع پتروشیمی با مسئولان دولتی اشاره کرد و گفت: در آن جلسه ضمن تاکید دوباره بر قانون، قیمت‌های جهانی را استخراج و اعلام کردیم و رفرنس‌ها را هم تحویل دادیم . با این حال، تصور می‌کنیم وزارت نفت بخواهد رقم 10 سنت را برای نرخ خوراک تعیین کند که البته به نظر ما این رقم هنوز هم زیاد است و برای ما مطلوب نیست. مهدوی‌ابهری ادامه داد: اگر به آنچه قانونگذار گفته؛ گردن نهیم و از طرفی جذب سرمایه‌گذار و رقابت در بازارهای بین المللی هم مهم باشد، دولت باید حداکثر به قیمت 8.5 سنتی خوراک رضایت دهد؛ البته ما نمی‌گوییم ارزان‌فروشی کنند بلکه اگر قیمت جهانی نفت بالا رفت، مجددا قیمت‌ها افزایش یابد، منتهی حتما آن را به فرمولی مشخص متصل کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی سپس با ذکر خاطره‌ای از حضور هیات‌های خارجی در ایران گفت: بنده از وزیر نفت شنیدم که می‌گفت، هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی به چابهار آمده بودند و پیشنهاد 10 سنتی ایران را برای نرخ خوراک نپذیرفتند. آنها حاضر به پرداخت رقمی بیش از 5سنت نبودند و نهایتا هم رها کردند و رفتند.

  • تصمیمات سنگ آهنی در زمان مناسبی گرفته نشد

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری درباره قیمت‌گذاری سنگ‌آهن اعلام کرد: معتقدم برای صنعت سنگ‌آهن در ایران یک حرکت خلاف حرکت جهانی رخ داده است. وقتی که قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهش یافت عوارض خاصی را برای آن وضع کردند و این مسئله سبب شد تا قیمت آن در کشور بالا رود. فکر می‌کنم که این تصمیم در زمان مناسبی اتخاذ نشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، اکبر ترکان خواستار کاهش ریسک صنایع مهم ، مشروط به رعایت مجموع مصالح کشور و سایر صنایع شد و افزود: معتقدم برای صنعت سنگ‌آهن در ایران یک حرکت خلاف حرکت جهانی رخ داده است. وقتی که قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهش یافت عوارض خاصی را برای آن وضع کردند و این مسئله سبب شد تا قیمت آن در کشور بالا رود. فکر می‌کنم که این تصمیم در زمان مناسبی اتخاذ نشد.

وی با تاکید بر اینکه موافق ورود دولت به فضای کسب و کار صنایع نیست، گفت: صنعت سنگ‌آهن در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما ما در دولت یک قاعده کلی داریم و آن این است که صنایع در فضای رقابتی و آزاد فعالیت کنند و صنعت سنگ‌آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود: تنها راهکار عدم ورود دولت به فضاهای کسب و کار است. درباره سنگ‌آهن هم تعیین عوارض یا قیمت‌گذاری در زمان مناسبی انجام نشد و در این خصوص باید با حساسیت بیشتری برخورد کرد. وی در عین حال شائبه حمایت دولت از یک صنعت خاص در ماجرای کاهش قیمت گندله سنگ‌آهنی‌ها را رد کرد و گفت: در برخی اوقات دولت برای تنظیم بازار به برخی حوزه‌ها ورود می‌کند و این به معنای حمایت از یک صنعت یا جریان خاص نیست.


7447115
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، با اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور دیگر حق بیمه افراد براساس یک فاکتور تصادف نخواهد بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: بارش ها از امشب تا جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه نواحی غربی کشور را در برمی‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بیست و سومین جلسه حراج شمش طلای استاندارد یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ۵ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار ارز، از ابتدا سال تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای چهار گروه کالا‌های اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی، ۲ سند همکاری با رئیس اماراتی این کمیسیون امضا کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم تجارت ایران و امارت در حال حاضر ۲۷ میلیارد دلار است که بعد از برگزاری این کمیسیون به ۳۰ میلیارد دلار می رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رهنما گفت: سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا با نمونه‌های خارجی خود قابل رقابت است که می‌تواند به‌عنوان سامانه بومی مورد استفاده قرار بگیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: محدودیت های تردد پایانی هفته در محورهای شمالی کشور برای کاهش بار ترافیکی در نظر گرفته شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت گفت:طی سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم پس در ادامه می‌توانیم به آمار بیشتری دست یابیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است