اقتصادی 04:35 - 31 فروردین 1394
یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد اقتصاد مقاومتی می‌توانند بازوی صادرات غیرنفتی کشور شوند.

درخشش جوانان ایرانی با اقتصاد مقاومتی

هومن لیاقتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ما نباید تمام منافعمان را به رفع تحریم گره بزنیم بلکه به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی مدون و صحیح گره بزنیم. فکر جوان خلاق ایرانی باید وارد بازارهای دنیا شود. در حال حاضر جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان کارهایی صورت می‌دهند که می‌تواند در دنیا بدرخشد.

وی افزود: خصوصی‌سازی واقعی و کوچک شدن دولت، بازگرداندن پول‌های سرگردان به چرخه تولید، اصلاح هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نظام مالیاتی، یکسان‌سازی نرخ ارز و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان از راهکارهایی است که می‌تواند اقتصاد ایران را پویا کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: تولید، هر کشوری را نجات می‌دهد. ما با کشاورزی اکولوژیک و تولیدات ارگانیک می‌توانیم در بازارهای مدرن جهان ورود پیدا کنیم.

به گفته لیاقتی، یک اقتصاد فعال و پویا نمی‌تواند از اصول اکولوژیک جدا باشد چرا که محدود کننده‌ترین عامل اقتصاد هر کشور مساله محیط زیست است و کشور ما با بحران عمیق منابع آبی مواجه شده است. وقتی آب نباشد صنایع و کشاورزی هم نخواهند بود.

وی با بیان این‌که اگر طبق اصول اقتصاد آزاد، ارزش‌گذاری محیط زیست را مدنظر قرار دهیم به توفیق دست می‌یابیم، گفت: به طور مثال از عمده‌ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه تغییر الگوی کشت از کشمش به محصول دیگر بود. محصول کشمش ایران در گذشته حرف اول را در جهان می‌زد اما با تغییر الگوی کشت، نه تنها بازار این محصول را به رقبا دادیم بلکه دریاچه ارومیه را نیز نابود کردیم. پس توسعه اقتصادی و محیط زیست نمی‌توانند از هم جدا باشند.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، توسعه‌ی صنایع سبز را مهم ارزیابی و تصریح کرد: ظرفیت کشور در توسعه صنایع پاک بسیار بالاست. اگر می‌خواهیم صادرات غیرنفتی توسعه یابد باید صنایع سبز ایجاد شود. در بخش بازیافت، در صنایع پاک و صنایع محیط زیستی، می‌توانیم خیلی کارها انجام دهیم. هم‌چنین مصرف آب در بخش کشاورزی باید بهینه شود. متاسفانه ذخایر آب‌های زیرزمینی به قیمت منافع آنی در حال نابودی است.

لیاقتی با اشاره به شعار امسال درباره «دولت و ملت؛ هم‌دلی و هم‌زبانی» اظهار کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری امسال سال همدلی مردم و مسولان است. پس همه باید همت کنیم تا چرخه اقتصاد کشور در ریل صحیح خود قرار گیرد. به طور مثال تمام شهروندان خود را موظف به پرداخت مالیات بدانند چرا که نظام مالیاتی مدون برای اداره امور کشور ضروری است. دولت نیز راهکارهای معافیت مالیاتی را بررسی و به کار گیرد. مثلا می‌تواند به شرکت‌هایی که درخصوص پژوهش یا محیط زیست اقدامات خوبی صورت می‌دهند معافیت مالیاتی بدهد.

انتهای پیام


6227108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است