بین‌الملل 23:25 - 29 فروردین 1393
دوشنبه - ایرنا - چند بانوی دانشگاهی و فرهنگی قرقیزستان روز جمعه در نشست ˈجایگاه زن در اسلام و ایرانˈ که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در بیشکک برگزار شد بر جایگاه برجسته و والای زنان ایرانی اذعان کردند و در مورد احترام به زن خواستار الگو برداری کشور قرقیزستان از ایران شدند.

به گزارش ایرنا، خانم ˈجیلدیز باکاشوا ˈ رئیس کتابخانه ملی قرقیزستان گفت: زنان ایرانی با وجود داشتن نقش برجسته در حوزه های مختلف اجتماعی و علمی، در عین حال زنانی باتقوی، متدین و با ایمان هستند.



باکاشوا ، افزود: جایگاه زن آنچنان در ایران اهمیت دارد که در بالاترین ساختار دولتی این کشور در نهاد ریاست جمهوری سازمانی موسوم به معاونت امور زنان و خانواده تشکیل شده است.



خانم ˈبوبوسارا ریسکولواˈ رئیس سازمان مردم نهاد زنان موسوم به ˈسزیمˈ نیز با یادآوری سفر اخیر خود به ایران و اشاره به جایگاه والای زنان ایرانی گفت: مردان ایرانی زنان را باعث و بانی موفقیت های خود می دانند از اینرو حرمت خاصی برای این قشر بزرگ جامعه قائلند و ما مردم قرقیزستان نیز باید در مورد حرمت و احترام به زنان از ایران الگو بگیریم.



وی افزود: قبل از سفرم به ایران تحت تاثیر تبلیغات غرب تصور می کردم زنان ایرانی ˈ خانه نشین و مظلومندˈ اما ایران را کشوی دیدم که رشد و ترقی و شکوفایی بخصوص برای زنان در آن حاکم است.



خانم ˈگلناره کورومبایواˈ رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه آرابایف هم گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در سالهای اخیر امکان تحصیل برای دختران ایرانی در سطوح عالی فراهم شده است و تعداد قابل توجهی از بانوان ایرانی در وزارتخانه ها و مجلس شورای اسلامی راه یافته اند که در مقایسه با زنان دیگر کشورهای اسلامی بسیار چشمگیر است.



وی با بیان اینکه در قانون اساسی ایران تمام حقوق لازم برای زنان ایرانی مشخص شده است، افزود: در ماده های 76 و 77 قانون اساسی ایران قید شده است که زنان نباید به کار سخت و سنگین مشغول شوند، ضمن این که زنان ایرانی برای زایمان از تسهیلات لازم از جمله مرخصی برخوردارند.



این بانوی دانشگاهی قرقیزستان تصریح کرد: در ایران حجاب و چادر به منزله احترام به شان و منزلت زنان است و امروزه زنان سیاستمدار ، فرهنگی، دانشگاهی و متخصص ایرانی به رعایت حجاب خود افتخار می کنند و به کار و وظیفه خود مشغولند.



خانم ˈلیرا سلیمانواˈ روزنامه نگار و رئیس گروه زبان های خارجی دانشگاه قرقیزی- روسی اسلاویانی هم با بیان اینکه من با کشور بزرگ و زیبای ایران در ماه ژوئن 2013 با انتشار اولین شماره نشریه مصور الکترونیکی آشنا شدم ، افزود: این نشریه به معرفی تاریخ، هنر، صنایع دستی، ادبیات، مشاهیر و جاهای دیدنی ایران می پردازد.



خانم ˈصبیره چلپاکواˈ رئیس مرکز فرهنگی کودکان موسوم به ˈسیتکˈ در این نشست گفت: زنان ایرانی هم مادران خوبی هستند و هم در صحنه های سیاسی و اجتماعی کشورشان حضور مؤثری دارند.



وی نیزبا اشاره به حضور خود در ایران ، افزود: زنان ایرانی را بسیار فعال، مدرن، باسواد و با روابط عمومی خوب دیدم.



خانم ˈعالمواˈ استاد دانشگاه دولتی آرابایف قرقیزستان هم با قرائت مقاله ای با عنوان ˈاسلام و زنان قرقیزیˈ ، گفت: به علت دور بودن مردم قرقیزستان از دین جامعه ما دچار مشکلاتی مانند فساد مالی و اخلاقی، و اعتیاد است اما ایران با ملاک قرار دادن اسلام توانسته است در حوزه های مختلف به پیشرفت های قابل توجهی برسد.



ˈعلی کبریایی زادهˈ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان نیز با اشاره به نامگذاری روز تولد حضرت فاطمه (س) در ایران به نام روز زن و مادر گفت: زنان ایرانی همواره در صحنه های سیاسی و اجتماعی ایران حضور داشته اند بطوریکه 123 سال پیش نیز علما را در نهضت تنباکو و مبارزه استعمار یاری کردند.



وی افزود: زنان ایرانی در صحنه های مختلف سیاسی ، اجتماعی از جمله انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دوشادوش مردان حضور گسترده داشتند و هم اکنون نیز در رشته های مختلف علمی به دستاوردهای مهمی نائل شده اند.



همایش ˈجایگاه زن در اسلام و ایرانˈ به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و حضور مسوولان وکارشناسان سازمانها و نهادهای اجتماعی دولتی و غیر دولتی روز جمعه در بیشکک پایتخت این کشور برگزار شد.



آساق**1663** 3404

انتهای پیام /*


3513891
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است