سیاسی 18:13 - 01 آبان 1395
شاه مخلوع پهلوی از ابتدا تمایل به حضور در ایالات متحده را داشت، اما آمریکایی‌ها شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که به کابوس‌های شبانه و آوارگی یک پادشاه سرسپرده تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شاه مخلوع پهلوی از ابتدا تمایل به حضور در ایالات متحده را داشت، اما بی اعتنایی آمریکایی ها مانع از اقامت او  می شود. سر انجام پس از ماه ها آوارگی در اول آبان 1358 کارتر پروانه اقامت او در نیویورک را صادر می کند. اما این پایان ماجرا نبود و سرآغازی شد از کابوس های شبانه و آوارگی یک پادشاه سرسپرده!




وقتی پروانه اقامت در نیویورک هم به کار شاه نیامد!


سفر به مصر


"دلدم اسکندر" در کتاب "خاطرات من و فرح پهلوی"، به نقل از "فریده دیبا" مادر فرح، در مورد رفتار او با اطرافیان و مسائل مالی که در ابتدای ورودش به مصر، برای او پیش آمد، این چنین می نویسد: "محمد رضا  اطرافیانش را تشویق می کرد او را ترک کنند و سراغ زندگی خود بروند و به این ترتیب طی چند روز تعداد اطرافیان محمد رضا وما به چند نفر تقلیل یافت. آنچه محمد رضا را نگران می ساخت ولخرجی ها و عیاشی های این همراهان بود."


"اردشیر زاهدی"، داماد محمدرضا پهلوی در کتاب خاطرات خود "25 سال در کنار پادشاه" درخصوص ولخرجی ها و عیاشی های شاه و اطرافیانش پس از فرار از ایران، می گوید: "برخی از همراهان به قدری وقیح بودند که دستمزدهای کلان شب‌نشینی با زنان مخصوص بار هتل را هم به حساب مخارج شاه می‌گذاشتند؛ سرانجام، شاه همه را خواست و به آنها گفت: ما به پیک‌نیک نیامده‌ایم و در اینجا پول زیادی نداریم و وزارت درباری هم وجود ندارد تا مخارج ما را بپردازد بنابراین هر کس قادر به تأمین مخارج خود نیست می‌تواند همین الساعه ما را ترک کند!"


سفر به مراکش


دلدم اسکندر در کتاب خاطراتش می گوید: پس از اقامت چند روزه در اسوان مصر شاه دعوت نامه ای از ملک حسن دوم پادشاه مراکش دریافت کرد؛ شاه به گمان این که این دعوت هم جزئی از توصیه های آمریکا برای آرام کردن او ضاع و به امید تغییر شرایط می باشد به این دعوت پاسخ مثبت داد، اما با ورود به مراکش شرایط تغییر کرد.


 وی در ادامه این کتاب می گوید: ملک حسن که به اذعان بسیاری از تاریخ نویسان به طمع ثروت 50 میلیاردی شاه، او را به مراکش دعوت کرده بود با این پاسخ شاه روبرو شد که تمام ثروت او به صد میلیون هم نمی رسد ملک حسن از دعوت خود پشیمان شد و بعد از انقلاب در ایران محترمانه عذر او را خواست . مقامات مراکشی هم از شاه به عنوان" مردی که برای شام امده بوده "(وپس از صرف شام نمی رفت )یاد می کردند؛ سرانجام ملک حسن هم بنا به اقتضائات و قطع امید از دست یافتن به چند دهکی از ثروت شاه، برای او روشن ساخت که باید قبل از کنفرانس سران اسلامی که قرار بود ماه آوریل در مراکش تشکیل شود انجا را ترک کند .


روز سوم اسفند 1357نماینده ای از طرف شاه با ریچارد پارکر سفیر آمریکا در مراکش ملاقات کرده و تمایل و تصمیم شاه را برای عزیمت به آمریکا به آنان انتقال داد اما آمریکا که از سویی طمع در ارتباط با جمهوری نوپا را داشت واز سویی با حمله دانش آموزان به سفارت خود مواجه شده بود به این تقاضا پاسخ منفی داد آنچنان که بعد از این که برژینسکی این تقاضا را با کارتر مطرح کرد کارتر هم برخلاف معمول با عصبانیت و تندی گفت "که من نمی توانم ببینم که شاه در امریکا مشغول بازی تنیس است در حالی که جان اتباع امریکایی به خاطر او به خطر افتاده است. "


"فریده دیبا" (مادر فرح) در نوشته ای از حالات روحی خود پس از ترک مراکش اینگونه می گوید:"جزایر باهاما در نزدیکی ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارند واین نزدیکی به اندازه ای است که ما احساس می کردیم در آمریکا هستیم احساس نزدیک بودن به آمریکا به ما اعتماد به نفس و اطمینان می داد! در مصر و مراکش احساس می کردیم در کشور های قرون وسطایی هستیم وقتی موقع نماز ظهر و عصر صدای الله اکبر از بلند گوهای مساجد بلند می شد محمد رضا و همه ما به وحشت می افتادیم زیرا در تهران اشوب زده ماه ها بانگ الله اکبر را که انقلابیون سر می دادند شنیده و لرزیده بودیم."




وقتی پروانه اقامت در نیویورک هم به کار شاه نیامد!


سفر به مکزیک


دولت باهاما در اواسط خرداد 1358 از تمدید ویزای شاه در آن کشور خود داری کرد، بار دیگر شاه برای رهایی از این آوارگی به دوستان امریکایی اش متوسل شد. سرانجام به کمک راکفلر و کسینجر، رئیس جمهور مکزیک با اقامت شاه موافقت کرد و  شاه و سایر همراهانش  در بیستم خرداد 1358 عازم مکزیک شدند.  


 فریده دیبا در مورد اقامت در مکزیک اینگونه می نویسد: "اقامت در مکزیک برای محمد رضا زجر اور بود زیرا او باید هر هفته شیمی درمانی می شد اما ما در ویلای گل سرخ روزهای دلچسبی داشتیم در کوئر ناواکا چند تن از دوستان امریکایی شاه به ملاقاتش می آمدند : هنری کیسینجر ، جرالد فورد ، ریچارد نیکسون ، فرانک سیناترا ، دیوید رکفلر ، الیزابت تیلور..." 


زاهدی در کتاب خاطراتش می گوید: اعلیحضرت علاقه زیادی به رفتن به آمریکا نشان می‌دادند و به این ترتیب آمریکا را دچار بحران کرده بودند. اگر آمریکا شاه را می‌پذیرفت روابطش با دولت جدید ایران بحرانی می‌شد و منافع حیاتی او در ایران و منطقه به خطر می‌افتاد و اگر شاه را نمی‌پذیرفت موجب ناامیدی همه رهبران منطقه و دوستان آمریکا در جهان می‌شد و آنها نسبت به وفاداری آمریکا دچار تردید می‌شدند و از خود می‌پرسیدند که آیا این سرنوشت آینده ما نخواهد بود؟!




آمریکا، خانه ای بر روی آب




وقتی پروانه اقامت در نیویورک هم به کار شاه نیامد!




سرانجام کارتر تحت فشار اطرافیانش مجبور شد روز 29 مهر 1358 اجازه مسافرت شاه و همسرش را به آمریکا با ویزای توریستی صادر کند و در فاصله دو روزپس از آن کارتر پروانه اقامت آمریکا را به محمدرضا پهلوی اعطا کرد.


فریده دیبا در کتاب "دخترم فرح" در مورد ورود به نیویورک اینگونه می گوید: موقعی که در یک فرودگاه ناشناس در فورت لادردیل فرود آمدیم هیچ کس را منتظر خود نیافتیم. محمد رضا در آن حال نزار و رنگ پریده که تب شدید هم آزارش میداد گفت : ببینید روزگار با ما چه کرد ؟ در همین آمریکا ترومن ، اف کندی و کارتر به استقبال من می آمدند و فرش قرمز زیر پایم پهن می کردند".




اما اینجا پایان تراژدی آوارگی محمد رضا پهلوی نبود؛ دیری نپایید که دانشجویان انقلابی پیرو خط امام در اعتراض به این اقدام آمریکایی ها و پناه دادن به محمد رضا پهلوی، سفارت خانه یا به تعبیری  جاسوس خانه آمریکایی ها در تهران را تسخیر کردند.




وقتی پروانه اقامت در نیویورک هم به کار شاه نیامد!


 آرامش مقطعی شاه با اقدام دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 مبدل به کابوسی شد که تا پای مرگ با او همراه بود. این بار دولتمردان آمریکایی که سفارت خانه خود را در تسخیر دانشجویان انقلابی می دیدند برای آزادی گروگانهای خود ترجیح دادند که دیگر محمد رضا در آمریکا نماند، شاه که  چاره ای جز ترک آمریکا نداشت ترجیح داد به مکزیک باز گردد اما وزارت خارجه آمریکا از دادن ویزا به شاه خود داری می کند؛ و سر انجام در 23 آذر 1358 ، محمد رضا پهلوی در حالی که سرنوشت دلدادگی و سرسپردگی پدرش برایش تداعی شده بود، آمریکا را به مقصد پاناما، تنها کشوری که حاضر به پذیرش اش می شود ترک و پا در جای پای سرنوشت پدرش می گذارد، تبعید، انزوا و مرگ.



انتهای پیام/


8240852
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که پس از تصویب در مجلس، برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است