سیاسی 06:00 - 11 فروردین 1403
مدبر گفت: ما در بحث غزه فقط محکومیت زبانی را شاهد بودیم، در حالی که امروز دنیا صرفا اینگونه نیست و باید تحولی اساسی در این زمینه صورت بگیرد.

آفریقای جنوبی توانست یک جریان جهانی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کند

روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد وزارت خارجه در موضوع غزه گفت: معتقدم که وزارت خارجه در زمینه جنگ غزه میتوانست ابتکار عمل بیشتری را در دست بگیرد. ما در حوزه فلسطین شاهد این بودیم که آفریقای جنوبی از یک ابتکار عمل قوی و خوبی در این زمینه استفاده کرد و در مجامع حقوقی و بین المللی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. من توصیه ام به وزارت خارجه این است که در سال جدید شایسته سالاری را در دستور کار خود قرار دهد .

وی ادامه داد: برخی از سفرای ما باید تغییر کند و وزارت خارجه باید در این زمینه اقدام کند. اگر این سفرا تغییر نکنند و ما همین مسیر را طی کنیم فرصت های خوبی را از دست خواهیم داد. علاوه بر این توصیه من به حوزه سخنگویی این است که بحث دیپلماسی عمومی را در دستور کار قرار دهد و این امر در وزارت خارجه صرفا به این معنا نیست که سخنگوی وزارت خارجه یک موضعی را در پشت تریبون اتخاذ کند. در دنیا به این شکل موضوع جلو نمی‌رود .

مدبر افزود: در بیانیه گام دوم گفته شده است که باید انتقادات مطرح شود . من انتقاد جدی ام به وزارت خارجه این است که در شرایطی که نظام بین الملل به سرعت برخی از اقدامات را انجام میدهد با برخی از روش ها ما نمیتوانیم کارهایی را در نظام بین الملل پیش ببریم. اینکه ما یک سفیری را از یک کشوری به کشوری دیگر جا به جا کنیم نه تحول برانگیز است و نه در راستای سند گام دوم است. برخی از سفرای ما باید تغییر کنند و حضور آنها منافعی برای کشورمان ندارد. 

کارشناس مسائل اوراسیا تاکید کرد: ما در بحث غزه فقط محکومیت زبانی را شاهد بودیم در حالی که امروز دنیا صرفا اینگونه نیست و باید تحولی اساسی در این زمینه صورت بگیرد. ما باید ابتکار عمل داشته باشیم . نمره قابل توجه در زمینه فلسطین را آفریقای جنوبی به دست آورد با اینکه کشور اسلامی هم نیست اما توانست یک جریان جهانی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کند و آن را در دیوان کیفری محکوم کند. 

او گفت: در موضوع دیپلماسی اقتصادی هم هنوز اقدامات مشهودی انجام نشده است . اگر این اقدامات را انجام ندهیم از فرصت های اقتصادی در بریکس و شانگهای هم بهره ای نخواهیم برد.


12042941
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی والیبال دانش‌آموزی در رقابت‌های جهانی گفت: ملت ایران به درخشش غرورآفرین شما عزیزان افتخار می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس با کلیات جدول هفتم بودجه که مربوط به حقوق و مزایا است، مخالفت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری اگر از مردم فلسطین دفاع نمی‌کند از حیثیت خودش دفاع کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در مورد جدول ۵ در­خصوص درآمد‌ها موافقت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: راهبرد ایران در خلیج‌فارس صلح، امنیت و دوستی است و بیگانگان در اینجا مخل امنیت هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد؛ به لحاظ امنیتی این منطقه بسیار مهم است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجلس با اصلاح طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مجلس با اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون اقتصادی درباره طرح توسعه منطقه زاهدان در مجلس نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون اقتصادی درباره طرح توسعه منطقه زاهدان در مجلس نکاتی را بیان کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است