اقتصادی 21:25 - 15 تیر 1394
واردات میوه‌های ممنوع به کشور موجب هشدار مسئولان وزارت جهادکشاورزی و دست اندرکاران بازار میوه در مورد پیامدهای منفی این رویه شده است.

معاون امور باغبانی وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه هیچ دستگاه دولتی در واردات میوه دخالت ندارد اعلام کرد، واردات میوه همچنان ممنوع است اما پیامدهای واردات غیرقانونی میوه با حجم بالا از بازارچه‌های مرزی نه‌تنها گریبانگیر بخش کشاورزی شده بلکه تداوم قاچاق میوه منافع ملی را با مخاطرات جبران ناپذیری مواجه می‌سازد.

محمد علی طهماسبی با اعلام اینکه وزارت جهادکشاورزی طی 4سال گذشته و با هدف حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی، واردات انواع میوه به جز موز، آناناس و انبه را ممنوع اعلام کرده است افزود: طی این مدت انواع میوه خارجی نظیر انگور شیلی، پرتقال مصری، سیب فرانسوی، نارنگی پاکستانی و لیموترش به‌صورت قاچاق و پیله وری از سوی بازارچه‌های مرزی وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت بازارچه‌های مرزی در صادرات محصولات کشاورزی نقش اساسی ایفا کنند، افزود: متأسفانه اکنون این بازارچه‌ها نه‌تنها کمکی به این بخش نکردند بلکه با ورود انواع میوه خارجی از رعایت ضوابط قرنطینه‌ای، امکان انتقال آفات و بیماری‌های گیاهی را به کشور فراهم کرده و در همین زمینه وبال گردن بخش کشاورزی شده‌اند. معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: برخی مدعی هستند ورود انواع میوه از طریق بازارچه‌های مرزی تحت‌عنوان پیله‌وری برای امرار معاش ساکنان آن مناطق است، درحالی‌که ورود میوه در حجم بالای 3تا 4هزار تن نمی‌تواند به‌معنای پیله وری و امرار معاش باشد بلکه این قاچاقچیان هستند که از راه‌های غیرقانونی این حجم بالای میوه را وارد کشور می‌کنند.

به گفته وی وزیر جهادکشاورزی برای جلوگیری از ورود انواع آفت و بیماری گیاهی از طریق واردات میوه‌های قاچاق در بازارچه‌های مرزی، مکاتباتی را با استانداران مرزی داشته‌اند و ضمن آگاه‌سازی‌ آنان نسبت به خطرات ناشی از این مسئله خواستار تشدید برخورد با متخلفان و قاچاقچیان شده‌اند. همچنین در بازدید و بررسی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از میوه‌های کانتینرهای وارداتی، تعدادی از میوه‌ها به بیماری و آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آلوده بودند که با ورود آنها به کشور به‌طور حتم بخش قابل توجهی از باغات با این بیماری درگیر می‌شدند.

علاوه بر خطرانتقال آلودگی‌ها از طریق واردات میوه‌های قاچاق، عرضه میوه‌های خارجی با قیمت‌های بسیار بالاتر نسبت به میوه‌های تولید داخل موجب گلایه دست اندرکاران بازار میوه شده است. به گفته حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نرخ هر کیلوگرم پرتقال مصری و ترکیه‌ای 4400تا 6500تومان، لیموترش برزیلی، آفریقایی و مصری 11هزار تومان، گلابی چینی 12تا 13هزار تومان، انبه پاکستانی 7000تومان و سیب فرانسوی 18هزار تومان است.


6707750
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: نصب علائم و تابلو‌های هشدار دهنده در زون‌های فرونشست زمینه ساز کاهش مخاطرات و ایجاد مشکلات برای رانندگان می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، برای هدایت منابع اعتباری بانک‌ها به سمت تولید راهکار‌های مختلفی وجود دارد که می‌طلبد در این زمینه به سبب اهمیت موضوع توجه بیشتری صورت گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است