فرهنگی‌هنری 13:59 - 03 آبان 1393
در برنامه «نگاه دو» مطرح شد
برنامه «نگاه دو» ضرورت ورود مجلس به مسئله شورای عالی فضای مجازی را بررسی کرد.

ضرورت ورود مجلس به مسئله شورای عالی فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس، اسفندماه سال 90 مقام معظم رهبری دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور را صادر و اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند.

ایشان در پیام خود عنوان کردند: با تشکیل این شورا لازم است نقطه‌ کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید و به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود و لازم است به تمامی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.»

اعضای حقوقی این شورا شامل رئیس جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می دهند و همچنین افرادی چون دکتر حمید شهریاری، سیدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه میرزایی، مهدی اخوان بهابادی و رضا تقی پور نیز عضو حقیقی هستند که برای مدت سه سال تعیین شده اند.

با این حال تعداد جلسات این شورا در دولت دهم و یازدهم بر اساس آیین نامه بسیار کمتر از آن چیزی است که مقرر شده بود و همچنین پنج ماه است که شورای عالی فضای مجازی هیچ جلسه ای برگزار نکرده؛ برنامه نگاه دو که 30 مهر ماه از شبکه دو پخش شد با محوریت این موضوع در برنامه این هفته خود با حضور حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دکتر رضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور به بررسی دلایل تشکیل نشدن جلسات شورای عالی فضای مجازی پرداخت.

حجت الاسلام پژمان فر در پاسخ به سوال مجری در مورد دلایل نیاز کشور به شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم فضای مجازی منحصر به اینترنت نیست و شبکه جهانی وب در حقیقت بخشی

از فضای مجازی را تشکیل می دهد؛ برای اینکه بتوانیم در دنیای مجازی هم مانند جهان بیرونی زندگی کنیم و خدمات مورد نظر را دریافت کنیم باید قوانین و ضوابطی برای حضور در آن وضع شود. شوراهایی در این زمینه با رویکرد فنی از همان ابتدای کار تشکیل شدند ولی بعدها این حقیقت روشن شد که فضای مجازی دارای ابعاد و ساحت های گوناگونی است که به ساحات مختلف انسانی باز می گردد به همین دلیل مرحله به مرحله نگاه فراگیری تری نسبت به این مسئله صورت گرفت.

وی افزود: در سال 90 به دلیل عدم ظرفیت و پاسخگویی شوراهای موجود، رهبر معظم انقلاب شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند و افراد ویژه ای را عضو آن ساختند تا تصمیمات کلانی به صورت فراقوه ای اخذ شود زیرا هرچند رئیس جمهور ریاست شورا را بر عهده دارد ولی از هر سه قوه در آن حضور دارند. شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی هم در پاسخ به سوال دیگر مجری در مورد چرایی کم بودن تعداد جلسات این شورا عنوان کرد: تعداد جلسات کم بوده در حالیکه بر اساس آیین نامه، حداکثر هر ماه یک جلسه باید برگزار می شد؛ دبیرخانه شورا جلسات را پیشنهاد می دهد و رئیس باید موافقت کند.

وی افزود: در سال اول تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور، تصمیم گرفته شد از مراکز داخلی داده حمایت شود؛ در مجموع مصوبات خوبی داشتیم ولی اتفاقاتی رخ داد و دولت های دهم و یازدهم اهتمام یکسانی به برگزاری جلسات شورا داشته اند. عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه دبیر شورا به پیشنهاد ریاست انتخاب شده است گفت: بر همین اساس دبیر جدید با موافقت رئیس انتخاب شده ولی پنج ماه است که برای تعیین دستور جلسه توافقی صورت نگرفته است؛ در حال حاضر اعضای شورا معتقد به وجود ایراد در مسئله فیلترینگ هستند، ضوابطی برای نرم افزارهای تحت وب مقرر نشده و از این دست مسائل که با آن روبرو هستیم ضمن اینکه کشورهای لائیک هم قوانینی برای سنین مختلف به منظور حضور در فضای مجازی وضع کرده اند ولی در کشور ما، راهبرد اینترنت پرسرعت تدوین نشده است.

وی با اشاره به سخنانی که در رسانه ها در مورد افزایش پهنای باند و سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در این زمینه منتشر می شود خاطرنشان کرد: نمی توان گفت دستور جلسه ای هم در این زمینه وجود ندارد. مجری سوال مشابهی از پژمان فر پرسید و او هم در جواب گفت: بحث این نیست که آیا دستور جلسه داریم یا خیر زیرا دستور جلسه و موضوعات گوناگونی وجود دارد؛ توجه داشته باشیم فضای مجازی خود دنیایی جدید است و همه مسائل از قبیل سبک زندگی در آن مطرح می شود.

وی با اشاره به یکی از گران ترین قیمت های اینترنت در ایران و سرعتی که در داخل کشور با آن مواجه هستیم خاطرنشان کرد: حدود 85 درصد استفاده های اینترنت ما مربوط به منابع داخلی هستند و نیازی نیست که حتما

از اینترنت خارج کشور بهره ببریم؛ در دولت گذشته 17 جلسه و در دولت حاضر پنج جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار شده و البته جلسات انتهایی بیشتر به گفت وگو میان اعضا اختصاص داشته است؛ فضای مجازی

از جمله مسائلی است که باید ریل گذاری لازم برای آن در سطح کشور به وسیله قانون گذاری آن هم از طریق مرکزی واحد و کار کارشناسی انجام شود ولی مشاهده می کنیم در مورد اینترنت بیشتر به مسائل فنی پرداخته شده در حالیکه بیشترین کارکرد فضای مجازی مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

پژمان فر عنوان کرد: در آیین نامه شورای عالی فضای مجازی آمده که دو نفر غیر از رئیس شورا می توانند جلسات را تشکیل دهند که شامل رؤسای قوای مقننه و قضائیه است؛ نکته دیگر اینکه پیش بینی شده است کمیته های برنامه ریزی کننده دارای مصوباتی هستند که اگر تا دو هفته مخالفتی با آن صورت نگیرد مورد قبول تلقی می شود و باید به مراحل بعدی راه یابد ولی امروز به نظر من تخلف صورت می گیرد و مصوباتی وجود دارند که ابلاغ نمی شوند و هیچ ادله ای برای این عدم ابلاغ به دستگاه ها ارائه نشده است هرچند یک مورد ابلاغ وجود داشته که جلوی آن گرفته شده است.

در ادامه شاه میرزایی در همین مورد به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: امروز تمام محتواهای فرهنگی، اطلاعاتی و خبری بر روی بستر اینترنت مبادله می شود و در حقیقت فضای دومی برای زندگی به وجود آمده است؛ برخی افراد خودرأی تصمیم گیری ها را به تنهایی می خواهند انجام دهند و در این بین، اختلاف نظرها تنها به عاملی برای زمین ماندن مسائل تبدیل شده اند. در شرایط کنونی همگان خدمات خود را بر روی سرورهای خارج از کشور ارائه می دهند و به همین دلیل از هیچ یکاز قوانین داخلی تبعیت نمی کنند؛ استفاده از فناوری های روز اهمیت دارد ولی باید ضوابطی هم در این زمینه وجود داشته باشد. وی اضافه کرد: امروز وزارت ارتباطات تنها به فروشنده اینترنت تبدیل شده در حالیکه می بینیم کره جنوبی با اینکه بیشترین پهنای باند را ارائه می کند بیش از 70 درصد خدمات را هم توسط سرورهای داخلی پشتیبانی می کند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه مخالفان با وضع قوانین اتهام ناآشنا بودن اعضای شورا با فناوری و مخالف بودن آنها با استفاده از تکنولوژی را وارد می کنند گفت: بسیاری از اختیارات وزارت ارتباطات توسط مجلس به این وزارتخانه داده شده و همین امر سبب شده است وزارت ارتباطات در مورد مسائل بسیاری تصمیم گیری کند، لازم بود مجلس پس

از تشکیل شورای عالی فضای مجازی اصلاحاتی در این زمینه به وسیله تصویب تبصره هایی داشته باشد. وی ادامه داد: مجلس در این مسئله دارای مسئولیت هایی است و دبیر شورا هم باید ورود کند.

حجت الاسلام پژمان‌فر در این زمینه خاطرنشان کرد: حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی آنقدر دارای استحکام است که نیازی نیست اعضا بخواهند مجلس بخشی از کار را انجام دهد؛ مصوبات شورای عالی فضای مجازی بر دیگر مصوبات دارای حاکمیت هستند و اگر جلساتش با قاطعیت تشکیل می شد، نیازی نبود که مجلس حرکت سلبی در این زمینه داشته باشد؛ در حال حاضر اراده ای پشت این قضیه نیست و شورا نمی خواهد وظایفش را انجام دهد و به همین دلیل مجلس وارد ماجرا شده و قوانینی را تصویب می کند؛ امروز می بینیم در موارد متعددی، شوراهایی که توانمندی لازم را ندارند به جای شورای عالی فضای مجازی تصمیم گیری می کنند.

وی افزود: در سطح بین المللی به ازای ایجاد پهنای باند هزینه دریافت می‌شود ولی در کشور ما بالعکس و به دلیل سوء مدیریت، پول پرداخت می‌شود تا ایجاد محتوا شود.

پژمان‌فر با بیان اینکه شورای فناوری اطلاعات بدون هیچ عضو و بعدی فرهنگی تشکیل شده است گفت: اما شورای عالی فضای مجازی اینگونه نیست و اعضای فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی هم در آن عضویت دارند به همین دلیل تنها شش وظیفه برای شورای فناوری اطلاعات تعیین شده اما شورای عالی فضای مجازی دارای بیش از 20 وظیفه است که دارای هم‌پوشانی با تکالیف شورای فناوری اطلاعات هم هست و به این ترتیب دیگر نیازی به آن احساس نمی شود.

شاه میرزایی در ادامه این بحث با بیان اینکه زمانی می توان شورای عالی فضای مجازی را فعال کرد که دولت نیازی به آن داشته باشد عنوان کرد: مراکز مختلفی به وجود آمده ولی مصوبات آنها دارای قدرت اجرایی نیست و به همین دلیل مشکلات همچنان پابرجا هستند؛ نکته حائز اهمیت این است که افزایش پهنای باند در صورت دور بودن سرور و کاربر چندان کارساز نیست ولی می بینیم 4 هزار میلیارد تومان به بودجه وزارت ارتباطات برای چنین اقداماتی افزوده شده است؛ لازم است مجلس مجوز شوراهای موازی را از آنها بگیرد تا شورای عالی فضای مجازی بتواند وظایفش را به درستی انجام دهد.


5035283
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است