اقتصادی 06:15 - 01 اردیبهشت 1394
معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی:
مستخدمین حسینی گفت: مطمئناً اشکالات موجود در اقتصاد کشور به دلیل وابستگی رگ و پی اقتصاد کشور به نظام بانکداری است اما این که کلیه مشکلات را بر عهده سیستم بانکی بیاندازیم و یک طرفه قضاوت کنیم غلط است.

قضاوت یک طرفه سیستم بانکی غلط است/ کاهش نرخ سود بانکی در دو مرحلهحیدر مستخدمی حسینی معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص ادعای تولید کنندگان مبنی بر تحریم داخلی آن‌ها از سوی سیستم بانکی اظهار داشت: مطمئناً اشکالات موجود در اقتصاد کشور به دلیل وابستگی رگ و پی اقتصاد کشور به نظام بانکداری است اما این که کلیه مشکلات را بر عهده سیستم بانکی بیاندازیم و یک طرفه قضاوت کنیم غلط است.


وی با بیان این که، توجه به این نکته ضروری است که سیستم بانکی نیز با نواقصی همراه است، گفت: باید به اشکال سنجی این سیستم بپردازیم تا فناوری‌ها و قوانین حاکم بر آن به روز و کارآمد کنیم، اما این که کلیه مشکلات را به گردن این سیستم بیاندازیم غلط است.


نقش کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد  


معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: بازار سرمایه می‌تواند نقش کلیدی در اقتصاد ایفا کند و پاسخ‌گوی تمامی نیازها باشد اما متاسفانه سهم بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تنها ده درصد است و بخش اعظم آن بر عهده سیستم بانکی است ونارضایتی از عملکرد سیستم بانکی، به جا و درست است در صورتی که دولت بازار سرمایه را فعال و ابزارهای جدیدی را به این بازار معرفی کند تا شکل جدیدی از تامین منابع در بازاری جدید شکل بگیرد.


وی در ادامه تصریح کرد: اما با توجه به فقدان بازار سرمایه قوی و پاسخگو، شرکت‌ها و بنگاه‌ها برای طرح‌های بلند مدت خود مجبور به حرکت به سمت بانک‌ها می‌باشد.


کوتاهی دولت و بانک مرکزی در کاهش نرخ سود


حیدر مستخدمی حسینی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: یکی از مشکلات سیستم بانکی نرخ تورم بالا است، زیرا نرخ سود بانکی نیز باید متناسب با تورم در سال 93 کاهش می‌یافت اما دولت با وجود اختلاف 7 درصدی تورم و نرخ سود بانکی اقدامی در جهت کاهش نرخ سود بانکی صورت نداد.


وی افزود: کاهش 7 درصدی نرخ سود به یک‌باره امکان‌پذیر نیست، زیرا شوک بزرگی به اقتصاد و سیستم بانکی وارد خواهد شد و از نظر من بهترین راه کاهش دو مرحله‌ای نرخ سود بانکی است.


معاون سابق حقوقی و مجلس بانک مرکزی در توضیح این موضوع گفت: سیستم بانکی می‌تواند مرحله‌ اول کاهش نرخ سود را در ابتدای سال اعمال کند تا بنگاه‌ها تکلیف خود را بدانند و مرحله بعدی نیز در نیمه دوم سال تعیین تکلیف توافقات بین‌المللی صورت گیرد.


حیدر مستخدمی در پایان تاکید کرد: در کنار کلیه این اقدامات اصلاح بازار سرمایه و کاهش دخالت دولت در این بازار صورت گیرد و از طرفی سیاست‌های تعرفه‌ای و ارزی نیز باید تعیین تکلیف شود و علاوه بر این موسسات غیر مجاز نیز باید اصلاح و تعیین تکلیف شود، تا با توجه به کلیه این اقدامات نرخ سود کاهش یافته معنی‌دار شود.


انتهای پیام/ 

6233782
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور مصرف می شود که تولید داخل بیش از نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در محور چالوس و تهران - کرج هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است