اقتصادی 16:55 - 10 آبان 1393
ساری-ایرنا- نخبگان و ایده پردازان جوان شرکتهای دانش بنیان مستقر در ساختمان پنج طبقه پارک علم و فناوری مازندران ، ماموران فعالیتهای بزرگی در عرصه علم و تحقیق هستند ، که هنوز ماموریت و کارکرد آنها ناشناخته مانده و با موانع و محدودیت ها بسیاری روبرو هستند.

به گفته کارشناسان , اشنا نبودن بازار به فعالیت شرکت های دانش بنیان و سخت بودن ارتباط دو سویه , نداشتن حمایت کافی مالی و مالیاتی و کم بودن تسهیلات پرداختی به ایده های نو و یا مطمئن نبودن به سود دهی اختراعات و نیز نبود مکان مناسب برای گسترش فعالیت ها بویژه برای شرکت های دانش بنیان در مازندران محدودیت های جدی را برای عمق بخشی به فعالیت این شرکت ها بوجود اورده است.



رهایی از بی خانمانی شرکتهای دانش بنیان مازندران با مصوبه سفر سوم هیات دولت قبل ، مبنی بر ایجاد پارک علم و فناوری مازندران در بهمن ماه سال 1389 با همکاری استانداری مازندران و در اختیار گذاشتن ساختمان پنج طبقه خوابگاه دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ، مخترعان و مبتکران به سرانجام رسید.



پارک علم و فناوری به عنوان زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و قناوری از طریق فراهم آوردن و ارائه زمین ، تاسیسات زیر بنایی ، آزمایشگاهها ، کارگاههای تحقیقاتی متمرکز و تسهیلات قانونی زمینه ساز حضور شرکتهای دانش بنیان در فضایی متمرکز را فراهم می آورد .



پس از چند سال از فعالیت پارک علم و فناوری در مازندران تعداد شرکتهای دانش بنیان این مجموعه از چهار به 60 شرکت افزایش یافته است و هرکدام از این شرکتها با فضای کارگاهی چند متری تحقیقات علمی خود را انجام می دهند.



درفضای بوجود آمده از سوی پارک علم و فناوری مازندران ، مخترعان و مبتکران ایده های خود را به اختراعات متناسب با نیاز و مسائل جامعه تبدیل می کنند ولی عرضه و تولید انبوه محصولات (تجاری سازی ) از توان مالی و کاری مخترعان جوان استان خارج است و نیازمند فراهم آوردن بسترهای لازم برای این منظور است .



'عبدالله عاطفی ' بعنوان مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده پوشش های پلیمری نگهدارنده میوه جز نخستین شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران است .



وی به خبرنگار ایرنا گفت: ماده ای برای پوشش و ماندگاری مرکبات بمدت شش ماه دستاورد و ابداع مبتکران این شرکت دانش بنیان است .



وی با اشاره به اینکه سالانه 400هزار تن مرکبات در مازندران از بین می رود ، ادامه داد : با تولید این محصول ، می توان جلوی بسیاری ازاین خسارتها را گرفت .



عاطفی با اشاره به فضای محدود کارگاهی این شرکت در پارک علم و فناوری مازندران ، گفت: ظرفیت تولید سالانه 300 تن از این ماده را داریم که در صورت فراهم بودن فضای موردنیازمحقق خواهدشد .



وی ادامه داد : هم اکنون با خریداری فضای کارگاهی خارج از پارک علم و فناوری مازندران سالانه 50 تن این پوشش پلیمری تولید می شود و به متقاضیانی در استان های تهران ، آذربایجان شرقی و غربی ارسال می شود .



عاطفی تاکید کرد: تولید انبوه این پوشش پلیمری می تواند در کاهش ضایعات مرکبات استانهای کشورو بالتبع کاهش خسارت مالی بسیار تاثیر گذار باشد .



'حسین یوسفی ' مدیر عامل شرکت دانش بنیانی که در زمینه تولید نانو مواد فعالیت می کند به خبرنگار ایرنا گفت:از سال 1390 براساس رساله دکترای و برای ساخت نانودر زمینه های مختلف این شرکت تاسیس شد.



وی ادامه داد : با توجه به ضایعات زیاد در جامعه ، تولید نانو پلیمر زیست محیطی یکی از بخش های مهم فعالیت این شرکت دانش بنیان مازندران به شمار می رود .



یوسفی به امکانات و فضای در اختیار گذاشته توسط پارک علم و فناوری مازندران به شرکتش ، گفت: در فضای کارگاهی کمتر از 20 متر مربع پارک علم و فناوری چهار مخترع و مبتکر شرکت مشغول به فعالیت های تحقیقاتی و علمی خود هستند .



وی ادامه داد : بدلیل اندک بودن فضا برای کار ، با تهیه فضای کارگاهی در حاشیه یکی از شهرهای مازندران تولید شرکت انجام می شود .



یوسفی تولید روزانه شرکتش را 50 کیلوگرم نانو اعلام کرد و گفت: دو تا چهار میلیون ریال هزینه هر یک کیلو نانو است .



وی ادامه داد : در حالیکه با فراهم بودن فضا، امکان افزایش تولید و درآمد برای شرکت فراهم خواهد بود .



یوسفی به چگونگی عرضه تولیدات شرکتش گفت: هنوز مدیران کارخانه ها و شرکتهای صنعتی از عملکرد و دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان آگاهی ندارند .



وی افزود: به همین منظور با حضور در نمایشگاههای بین المللی و مراجعات حضور به کارخانه ها وشرکتهای صنعتی، تولیدات مخترعان خود را به آنها معرفی می کنیم .



به گفته یوسفی تجاری سازی و وورد به بازار اختراعات و ابداعات شرکتهای دانش بنیان مازندران در انتظار کمک و یاری برای شناساندن مخترعان و مبتکران مجموعه شرکتهای دانش بنیان است .



'محسن رجبی' مدیر شرکت دانش بنیانی که در زمینه طراحی و ساخت پهباد فعالیت می کند ، گفت: ساخت پهبادی که قادر به تصویر برداری از دکل های فشار قوی برق است دستاورد مهم و نوین این شرکت است .



وی ادامه داد : در حالیکه تا پیش از ساخت این پهباد با حضورافراد بالای این دکل های برق خطر همیشه در کمین بود با کاربرد این پهباد در شرکتهای برق تحول در انجام کار وفعالیت آنها ایجاد می شود .



وی ابراز امیدواری کرد که ابداعات و اختراعات شرکتهای دانش بنیان مازندران بتواند در میان واحدهای صنعتی و کارخانه ها جایگاهی پیدا بکند.



رییس پارک علم و فناوری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: پارک علم و فناوری استان در سال 1389 در ساختمان پنج طبقه به متراژ یکهزارو 500 متر مربع با تنها چهار شرکت دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کرد.



'علی معتمدزادگان' ادامه داد : استقبال جوانان محقق و پژوهشگر زمینه ساز افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان در مازندران شد و هم اکنون از 150 شرکت دانش بنیان استان بدلیل کمبود فضا فقط 60 شرکت در ساختمان پارک علم و فناوری مستقر هستند .



وی میزان فضایی که به شرکتهای دانش بنیان در پارک فناوری مازندران اختصاص داده شد را براساس نوع فعالیت آنها متغیر اعلام کرد .



رییس پارک علم و فناوری مازندران ادامه داد : با توجه به استقرار شرکتهای دانش بنیان متعدد دراین فضا ، کارگاه هر یک از شرکتهای دانش بنیان کمتر از 10 متر مربع وسعت دارد



معتمدزادگان به تدوین چشم انداز پنجساله توسعه پارک علم وفناوری مازندران اشاره کرد و افزود: براساس این چشم انداز تعداد شرکتهای دانش بنیان استان تا سال 1394 می بایست به 700 شرکت افزایش یابد .



رییس پارک علم و فناوری مازندران ادامه داد :اجرایی نشدن مصوبه دولت قبلی مبنی بر واگذاری زمین 22 هزار متر مربعی واقع در روستای قراخیل قائمشهر، ایجاد پردیس پارک علم و فناوری مازندران را به تاخیر انداخته است .



وی افزود: در حالیکه با واگذاری این زمین فضای مناسبی برای فعالیت کارگاهی ، تحقیقاتی و تولید انبوه شرکتهای دانش بنیان مازندران فراهم می شد .



به گفته معتمدزادگان هم اکنون پردیس علم و فناوری استانهای اصفهان و فارس با زمینهای 60 و 70 هکتاری بستر برای فعالیت 700 شرکت دانش بنیان را فرهم کرده اند.



وی ادامه داد : بدلیل فراهم نبودن این بستر و فضا در پارک علم و فناوری مازندران ،امکان جذب شرکتهای دانش بنیان در پارک فراهم نیست .



رییس پارک علم و فناوری مازندران گفت: هم اکنون مخترعان و مبتکران جوان استان با مهجوریت در گوشه ای از فضای پارک فناوری و یا در فضایی محدودی که خود تامین کرده اند ، اختراعات حود را تولید می کنند .



وی توان مخترعان و مبتکران مازندرانی را بالا دانست و افزود: اختراع و ساخت دستگاههایی همچون خشک کن ایستاده شالی برنج، کوره های عملیاتی حرارتی ، پهبادهای تصویربردار دکل های فشار قوی برق ، قلاب های جلوگیری از سرقت خطوط انتقال برق بخشی از ابداعات و ایده های مبتکران و مخترعان جوان مازندران است .



معتمدزادگان ادامه داد :هنوز بازارهای داخلی و خارجی با توان و تولیدات شرکتهای دانش بنیان آشنا نیستند و می بایست این فضا برای این شرکتها ایجاد شود .



وی گفت: فراهم شدن فضای گسترده زمینه ساز تولید انبوه اختراعات و ابداعات شرکتهای دانش بنیان را فراهم می کند وبدین گونه با ورود محصولات آنها به بازار معرفی می شوند .



رییس پارک علم وفناوری مازندران ادامه داد : هم اکنون بسیاری از شرکتها و کارخانه ها از تولیدات مخترعان شرکتهای دانش بنیان و کاربرد تولیدات آنان در مجموعه خود آشنایی ندارند.



مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: تبدیل و تولیدانبوه ایده های واحدها وشرکتهای دانش بنیان مازندران از جمله اهداف و برنامه های آتی این نهاد به شمار می رود .



'سید مصطفی موسوی' ادامه داد: خوشبختانه شرکتهای دانش بنیان مازندران بعنوان جایگاه حضور نخبگان و محققان جوان ، ظرفیت خوبی دارند .



وی افزود: توسعه تولیدات شرکتهای دانش بنیان مازندران می تواند راهبرد مهم برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باشد . ک/4



506/7329



فاطمه قنبری قادیکلایی

انتهای پیام /*


5092088
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است