اجتماعی 10:00 - 08 آذر 1394
دکتر محمدباقر صدوق:نقش مجلس را در مورد محیط‌زیست می‌توان در ۳بخش مورد کنکاش و ارزیابی قرار داد: اول قانونگذاری، دوم تصویب برنامه‌ها و منابع مالی و سوم نظارت بر اجرای قوانین.

 اصولا فرایند قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی با ارائه لوایح از طریق دولت و طرح‌ها از طریق مجلس و بررسی آنها درکمیسیون مرتبط انجام می‌گیرد، نقش کمیسیون‌ها در هر دو مورد، چه لوایح و چه طرح‌ها بسیار اساسی و تعیین‌کننده است. بررسی جایگاه سازمان محیط‌زیست در ساختار مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که همواره محیط‌زیست به‌عنوان موضوعی فرعی در کنار موضوعات اصلی جایگاه مناسب و مستقلی نداشته است. در مجلس اول و دوم کمیسیون مستقلی وجود داشت تحت عنوان کمیسیون سازمان‌های تابع نخست‌وزیری که دربرگیرنده سازمان‌های محیط‌زیست، اوقاف، تربیت‌بدنی و انرژی اتمی بود و بسیار فعال و پویا مسائل و برنامه‌های محیط‌زیست را مورد توجه قرار می‌داد اما با تغییراتی که در امور داخلی مجلس صورت پذیرفت این کمیسیون حذف و برنامه‌های بخش محیط‌زیست و سازمان مربوطه عملا زیرنظر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی قرار گرفت. این درحالی است که بخش‌های آب و کشاورزی خود با انبوهی از مسائل و مشکلات مواجه بوده و هستند و طرح موضوعات محیط‌زیست به‌صورت ریشه‌ای در اولویت بعدی این کمیسیون است. از سوی دیگر بخش کشاورزی به‌عنوان بخش تولیدی، اقتصادی و اشتغال‌زا نقش بسیار مهمی در کشور دارد و این بخش باتوجه به لزوم بهره‌برداری از منابع زیستی مختلف از قبیل آب، خاک، جنگل و مرتع، با محیط‌زیست در تضاد است.

البته باید اشاره کنم که بی‌توجهی به جایگاه محیط‌زیست در مجلس امر دوجانبه بوده و هست، به‌طوری که سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ارتباط تنگاتنگی با قوه قانونگذاری داشته و به دلیل پیشگیری از سؤال و استیضاح وزیر، سعی در برقراری تعاملات فعال و بیشتر با مجلس می‌کنند. اما در سازمان محیط‌زیست این امر تحقق پیدا نمی‌کند و در برهه‌های مختلف ارتباط سازمان با مجلس محدود و حتی به سطح کارشناسی می‌رسد که نتیجه آن برای سازمان بسیار زیانبار است. مطمئنا تشکیل یک کمیسیون ویژه محیط‌زیست و منابع طبیعی درساختار قوه‌مقننه ضروری است چون مسائل و موضوعات محیط‌زیست به همان اندازه و شاید بیشتر از کمیسیون‌هایی نظیر صنعت، انرژی، عمران و... وجود دارد. وجود چنین کمیسیونی در 2 بخش دیگر یعنی تصویب و تخصیص اعتبارات و برنامه‌ها نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار و تا حد قابل توجهی محیط‌زیست رنجور کشور را یاری کرده و از بحران‌های فرارو نجات دهد. ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیست توسط مقام معظم رهبری و لزوم پیگیری آنها توسط قوای سه‌گانه، امیدها را برای تحقق این آرزو زنده ساخته است.


7442717
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر اینکه معلم باید صالح و سالم باشد تا بتواند دانش آموز سالمی بپرورد، گفت: اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین فرمانده انتظامی غرب استان تهران از دستگیری ۳ جاعل اسناد دولتی در شهریار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس بین الملل فرماندهی انتظامی کشور از استرداد فردی که اقدام به کلاهبرداری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی کرده بود، به کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه گفت: حمله ایران به اسرائیل ضعف جامعه عنکبوتی رژیم صهیونیستی و قوت و عزت ایران اسلامی را نشان داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سارق جوانی که در حیاط پلیس آگاهی با نام حرفه‌ای از او یاد می‌شود به گفته خودش زیر ۱۰ ثانیه با قیچی آرایشی زنانه خودرو‌های خارجی را سرقت می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مجری خط ۱۰ مترو تهران گفت: عملیات حفاری این خط آغاز و برنامه‌ریزی شده تا فاز یک خط ۱۰ طی چهار سال به بهره‌برداری برسد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در راستای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های خدمت‌رسان، سرپرست بازرسی امور بانک و بیمه سازمان بازرسی کل بصورت سرزده از برخی شعب بانکی در تهران بازدید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان هلال احمر با اشاره به هشدار سطح نارنجی هواشناسی گفت: نیرو‌های عملیاتی و امدادی هلال احمر در استان‌ها به حالت آماده باش کامل درآمدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درمورد فعالیت سامانه بارشی در استان به ویژه در ارتفاعات هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است