اجتماعی 13:10 - 29 مرداد 1396
نگاهی گذرا به عملکرد «دانش‌آشتیانی» در وزارت آموزش و پرورش
احمدی دانش‌آشتیانی در ۳۰۰ روز حضور در آموزش و پرورش بیش از ۵۰ تغییر انجام داد که بی‌ سابقه بود؛ ضمن اینکه پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان هم از مهم‌ترین فعالیت وی بود.

300 روز وزارت و 50 عزل و نصب/ پرداخت ۱۱ هزار میلیارد از معوقات فرهنگیان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دستگاه تعلیم و تربیت کشور به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد کشور در بین تمام دستگاه‌ها شناخته می‌شود.

اهمیت نقش آموزش و پرورش با بیش از 13 میلیون دانش‌آموز، اولیای آنها و حدود یک میلیون معلم و فرهنگی رنگ بیشتری به خود می‌گیرد.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی به عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش در 11 آبان ماه 1395 و پس از کناره‌گیری و یا برکناری علی اصغر فانی توانست از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته و سکان این وزارتخانه در دست بگیرد.

حدود 300 روز است که دانش‌آشتیانی در وزارت آموزش و پرورش حضور داشت و در این مدت به زعم اطلاعاتی که روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش منتشر کرده است، اقداماتی در این وزارتخانه انجام شده است؛ ضمن اینکه باید گفت برخی اقداماتی که توقع انجام آن بود هم انجام نشد.

یکی از اعتقادات احمدی دانش‌آشتیانی که در سخنرانی‌ها به آن اشاره داشت، ضرورت اولویت قرار گرفتن نقش مدرسه و تقدم اولویت‌های تربیتی بر الویت‌های آموزشی بود؛ «کسانی که در کلاس درس حضور داشته و دارند می‌توانند برای مدرسه و آموزش و پرورش تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند».

به گزارش فارس، اولویت دادن به مدرسه یکی از موضوعاتی است که سال‌ها بیشتر وزرا و مسئولان عالی رتبه به آن باور داشتند، اما در عمل و اجرا این موضوع تحقق نیافت و فقط جملات و سخنان بودند که به گوش مدیران و معلمان رسید و در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نداد.

*300 روز وزارت و بیش از 50 عزل و نصب/ شخمی که در آموزش و پرورش زده شد

از زمان حضور دانش‌آشتیانی در آموزش و پرورش بیش از 50 تغییر، عزل و نصب در پست‌های مهم و بالایی وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد. یعنی در هر 6 روز، یک انتصاب اتفاق افتاد.

معاونت آموزش ابتدایی؛ حکیم‌زاده با حکم دانش‌آشتیانی به این وزارتخانه آمد و پس از آن نیز مدیرکل امور عشایری این معاونت نیز به دلیل بازنشستگی، تغییر کرد.

معاونت پرورشی و فرهنگی؛ مهدی فیض که با حکم دانش‌آشتیانی به معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آمد، مدیرعامل خبرگزاری پانا را برکنار و امیر اسماعیلی را جایگزین محمدکاظم دهقانی کرد. همچنین، دهقانی را به عنوان یکی از مشاوران خود منصوب کرد.

پیش از این نیز فیض، داود روستایی را از سازمان دانش‌آموزی برکنار و محمود علیگو را جایگزین وی کرده بود. روستایی هم به عنوان یکی دیگر از مشاوران در آن معاونت منصوب شده بود. مهدی علی اکبرزاده مدیرکل اداره فرهنگی و هنری این وزارتخانه عزل و به جای او علی رمضانی در این پست منصوب شده است.

معاونت عمرانی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ یکی از عزل و نصب‌هایی که دانش‌آشتیانی انجام داد و حرف‌های بسیار در آن وجود داشت، معاونت عمرانی بود.

مرتضی رئیسی که از چهره‌های نام آشنای آموزش و پرورش بود که خدمات بسیار ارزشمندی برای تعلیم و تربیت انجام داده بود؛ برخی عنوان می‌کردند که وی بدون کار کارشناسی عزل شد و یکی از نزدیکان دانش‌آشتیانی به این معاونت آمد.

نظرپور، علی مهره‌چی مدیرکل امور اداری و منابع انسانی سازمان نوسازی مدارس کشور را برکنار و بیگدلو را به جای وی منصوب کرد. پیش از این و در راستای عزل و نصب‌ها، امیر عزیزی مدیر روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس عزل و به جای او قربانی بر مسند روابط عمومی منصوب شد.

در سازمان نوسازی مدارس همچنین، سید محمدرضا جعفری مدیرکل امور مشارکت‌های این سازمان به دلیل بازنشستگی از این سازمان خداحافظی کرده بود.

معاونت تربیت بدنی و سلامت؛ حمیدی از زمان وزارت فانی در این وزارتخانه حضور داشت و زمانی که فانی از سوی دولت کنار گذاشته شد و دانش‌آشتیانی برای وزارت به مجلس معرفی شد، یکی از معدود افرادی بود که برای حمایت از دانش‌آشتیانی در جلسه رأی اعتماد وی به مجلس رفت که در نوع خود جالب توجه بود.

حمیدی که نتوانست مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش مدارس را برگزار کند و در نهایت رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی را عزل کرد و حمید رضا صائبی را به عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی کرد.

معاونت حقوقی و امور مجلس؛ دانش‌آشتیانی به فاصله حضور یک ماهه در آموزش و پرورش، ناصری زنجانی را برکنار و یوسف نجفی را به معاونت حقوقی منصوب کرد.

فریدون واسعی هم که از چهره‌های نام آشنای معاونت حقوقی آموزش و پرورش بود، بازنشسته شد.

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی؛ با حضور دانش‌آشتیانی در وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی از این وزارتخانه به یکی از ادارات دولت نقل مکان کرد و دانش‌آشتیانی در حکمی حسین فرزانه را در این پست منصوب کرد.

تغییر در اداره کل تعاون، رفتن باقری و آمدن گودرز کریمی‌فرد و خداحافظی منصور مجاوری از اداره کل برنامه و بودجه و آمدن ابوالقاسمی از دیگر عزل و نصب‌های این معاونت است. ضمن اینکه افشین ملکی نیز به عنوان مشاور در این معاونت منصوب شده است.

معاونت مدارس و مراکز غیردولتی؛ با حضور زینی‌وند در پست مدیرکل دفتر وزارتی، حسن مسعودی به سمت مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

همچنین، محمد باقر آدوسی با حکم گُرد، به عنوان سرپرست امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور؛ دانش‌آشتیانی، بابالو را از مدارس خارج از کشور عزل و به جای وی علیرضا جدایی که رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه بود با حفظ سمت در این پست منصوب کرد.

جدایی هم نوش آبادی را از معاونت این مرکز عزل و سید علی حسینی را به عنوان سرپرست معاونت امور بین الملل مرکز منصوب کرد.

همچنین، جدایی، مریم دلاور را به سمت سرپرست معاونت مدارس خارج از کشور منصوب کرد.

مدیرکل دفتر وزارتی؛ در همان روزهای ابتدایی حضور دانش‌آشتیانی در آموزش و پرورش، فاضل از این سمت عزل و مجتبی زینی‌وند به جای وی منصوب شد.

اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران؛ عباس باقری در زمان حضور دانش‌آشتیانی ابتدا به اداره کل تعاون و پشتیبانی وزارتخانه و به جای سیاری منصوب و پس از مدتی به جای علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش تهران شد.

اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات؛ سید رحیم میرشاهولد که مدت‌ها پس از بازنشستگی هم هم‌چنان مشغول فعالیت بود، خود را بازنشسته کرد و به جای او علیرضا کمرئی از شهر تهران منصوب شد.

صندوق ذخیره فرهنگیان؛ دانش‌آشتیانی در همان روزهای ابتدایی حضورش در آموزش و پرورش، علیرضا ناصری را عزل و مهدی نیکدل را به عنوان مدیرعامل جدید این صندوق منصوب کرد.

مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش؛ محمدحسین کفراشی که مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش بود، با حکم دانش‌آشتیانی رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش شد. همچنین کفراشی با حفظ سمت، به عنوان «نماینده وزیر در ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش» منصوب شد.

اداره کل شاهد و ایثارگران؛ با حکم دانش‌آشتیانی محمدرضا رزاقی سرپرست این اداره کل و به جای کفراشی قرار گرفت.

اداره کل انجمن اولیا و مربیان؛ با حکم دانش‌آشتیانی،‌ نور علی عباسپور به سمت سرپرست اداره کل دفتر برنامه ریزی انجمن‌های مدارس، آموزش خانواده و مشاوره اولیاء و به جای احمدی منصوب شد.

از دیگر انتصابات دانش‌آشتیانی می‌تواند به حضور عباس آسوشه به سمت مشاور وزیر در حوزه فضای مجازی، کاظم قاسمی به سمت مشاور وزیر در امور تشکل‌های فرهنگیان، محمدعلی نجفی به عضویت هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و محمد مهدوی به عنوان مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد.

 

**اقدامات دانش‌آشتیانی در 300 روز وزارت آموزش و پرورش

بر اساس آنچه اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش از عملکرد دانش‌آشتیانی منتشر کرده است، اقداماتی در این زمان انجام شده است.

 

اصلاح نگرش و بینش در بحث یاددهی و یادگیری معلمان، اولویت دادن به دوره‌های ابتدایی و پیش دبستانی نسبت به دوره‌های متوسطه، اولویت دادن به دوره‌های فنی‌ و حرفه‌ای نسبت به دوره‌های نظری،‌ تلاش در جهت پوشش کامل پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم، ارتقای مقام معلم به جایگاه رفیع و واقعی خود، پرداخت حقوق یکپارچه و هماهنگ کارکنان و پرداخت بیش از 11 هزار میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان.

ساماندهی وضعیت بیمه تامین اجتماعی بیش از 100 هزار پرسنل آموزش و پرورش، تدوین طرح نظام تفکیک حقوقی معلمان از کارمندان، تقویت و توسعه منابع درآمدی آموزش و پرورش، جذب کمک‌های مردمی و مشارکت خیرین، تسریع در فرایند تدوین،‌ اعتبارسنجی و تصویب برنامه زیر نظام‌های سند، تهیه پیش نویس سند مدرسه مطلوب بر اساس تحول بنیادین، کاهش تعداد بخشنامه‌ها، اصلاح آیین نامه ارزیابی معلمان، ارسال طرح سازمان نظام معلمی به هیأت دولت، آماده سازی طرح رتبه‌بندی معلمان، تصویب لایحه دائمی شدن قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی و تشکیل شورای راهبری فضای مجازی در آموزش و پرورش.

اخذ 2742 سند و تعیین تکلیف 10 درصد مدارس دارای حکم قلع و قمع، تعامل با مجلس جهت اخذ احکام برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96، اقدامات در راستای عدالت آموزشی، اولویت قراردادن فضاهای آموزشی مناطق محروم، اصلاح دستورالعمل هدایت تحصیلی، برگزاری دو آزمون استخدامی برای استخدام 18 هزار و 200 نفر، ارتقای بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان، برنامه ریزی در راستای کمک به تأمین مسکن فرهنگیان، پرداخت 26 میلیارد تومان وام ضروری به 380 هزار معلم،تغییر قریب به 60 مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های زیر مجموعه و بازگشت بیش از 300 میلیارد تومان به معلمان و فرهنگیان بازنشسته که متقاضی سهام خود بودند.

 

**برخی برنامه‌هایی که دانش‌آشتیانی در آموزش و پرورش انجام نداد

حق التدریس معوق معلمان از دی ماه سال گذشته تا خردادماه و حدود 6 ماه پرداخت نشده است.

هدایت تحصیلی همچنان مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به وجود آورده است و نوع رشته‌هایی که در برگ هدایت تحصیلی عنوان شده در بسیاری موارد با علاقه‌مندی دانش‌آموزان فاصله بسیاری دارد.

جذب کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل هم‌چنان موضوع ادامه دار آموزش و پرورش است و هر سال صدها هزار کودک و نوجوانی که در سنین مدرسه هستند، خارج از مدرسه بوده و به دلایل مختلف امکان حضور در مدرسه را ندارند.

سرانه مدارس، موضوعی است که در یکی دو سال گذشته بار بسیار سنگینی بر دوش مدارس وارد کرده است و مدارس هم برای تأمین هزینه‌های جاری خود به ناچار مجبور هستند این هزینه‌ها را از مردم و اولیا دریافت کنند که خود این موضوع هم صدای اولیا را درآورده است.

عزل و نصب‌های بسیار فراوان که باعث نگرانی در این وزارتخانه شده است، به طوری که بیشتر افراد حاضر در معاونت‌های مهم از دانشگاه‌ها به این وزارتخانه آمدند و بعضا افرادی بدون در نظر گرفتن شایستگی‌ها از مقام خود عزل شدند.

ضعف در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، عملا در یکی دو سال گذشته در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها برنامه کامل و مدون و صحیحی ارائه نشد تا اینکه مشکلات اجتماعی اعم از عدم استفاده صحیح از تجهیزات الکترونیکی و اینترنت و دیگر موارد، هم‌چنان به درد پرغصه آموزش و پرورش بدل شود. دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان این روزها ساعت‌های بسیار زیادی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌گذرانند، اما آیا هیچ وقت معاونت تربیت بدنی و سلامت و وزارت آموزش و پرورش نسبت به این موضوع فعالیت تأثیرگذاری انجام داده است.

عدم برنامه مدون در حوزه اعتیاد دانش‌آموزان، عدم برنامه جامع در حوزه مسائل جنسی، عدم برنامه منسجم در خصوص رفتارهای پرخطر و عدم برنامه ریزی در موضوع برخوردهای پرخاشگرایانه دانش‌آموزان از موارد دیگر است.

ضعف عملکرد در معاونت عمرانی آموزش و پرورش، با توجه به تصویب بودجه بسیار خوب در راستای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، عملا فعالیت اجرایی و تعامل مناسب با مجلس صورت نگرفت که یکی از علل آن تغییر معاونت عمرانی بود. در حالی که امکان پیشبرد اهداف در جهت تحقق عدالت آموزشی و بازسازی مدارس در مناطق محروم و شهری وجود داشت، تغییرات ایجاد شده این مشکلات را به وجود آورد.

حواشی معاونت پرورشی از متن آن بیشتر بود، توقع در حوزه پرورشی و فرهنگی از آموزش و پرورش بیشتر از آن چیزی است که اکنون انجام می‌شود، اما همواره این معاونت از برنامه‌های اصلی خود دور بوده و بیشتر اسیر حواشی مختلف شده است.

به گزارش فارس، امیدواریم سید محمد بطحایی اکنون که به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد، معیشت و کرامت معلمان، پیگیری حق و حقوق حقه فرهنگیان، توجه به نیازهای امروزی دانش‌آموزان، توسعه و تجهیز مدارس کشور، دور ماندن از حاشیه‌ها، تصمیم گیری به دور از مسائل حزبی، اولویت قرارگیری آموزش و پرورش در دولت، داشتن برنامه‌های مدون از هر معاونت، نظارت بر فعالیت معاونت‌های مختلف و دریافت گزارش کار عملی و اجرایی و در نهایت انتصاب افرادی در پست‌های مهم با توجه به توانایی، تجربه و به دور از موضوعات حزبی و رفاقتی را مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام/

 


9377262
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است