استانی 20:27 - 05 خرداد 1398
استاندار لرستان گفت: در زمان آتش‌سوزی، کارهایی که انجام می‌شود باید سریع و مناسب باشد و اطفای حریق مثلا با سلفی گرفتن برخی مسئولان با عملیات اطفای حریق خاتمه پیدا نکند و اقدامات سازماندهی انجام شود.

توصیه‌های استاندار لرستان برای جلوگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع

به گزارش ایسنا، سیدموسی خادمی در اولین جلسه اطفای حریق استان در سال جاری اظهار کرد: منابع طبیعی لیستی با حوزه بحران از ماشین‌های آتش‌نشانی تهیه و پیگیری کنند که بیمه آنها در خارج از شهر پرداخت شود تا در هنگام وقوع آتش‌سوزی مشکلی برای اعزام آن‌ها نداشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از سرمایه‌های اصلی ما در استان‌های زاگرس‌نشین، جنگل‌هاست که هم وظیفه ملی و هم وظیفه اصلی ما حفاظت از آن‌هاست.

خادمی اضافه کرد: اینکه عده‌ای فکر کنند حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی بر عهده دولت است، درست نیست بلکه باید حفاظت از این سرمایه‌های طبیعی به یک جریان مشارکتی تبدیل شود که همه در آن دخیل باشند؛ باید حفاظت از مراتع و جنگل به جریانی اجتماعی تبدیل شود و حساسیت‌های اجتماعی در این خصوص را افزایش دهیم، چراکه همین اصل کار است و اگر نتوانیم بحث مشارکت مردم را وارد کنیم دچار مشکل می‌شویم.

خادمی تصریح کرد: بنابراین همه سازمان‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند اعم از ائمه جماعت، ورزش و جوانان، تبلیغات، آموزش‌وپرورش و صداوسیما باید تلاش کنند که مردم را روی موضوع حفاظت از منابع طبیعی حساس کنیم تا مردم پای‌کار آیند.

استاندار لرستان افزود: این استان وسیع است و نقاط صعب‌العبوری دارد؛ رابطه بین پوشش گیاهی خوب و صعب‌العبوری راه‌ها وجود دارد و از طرفی دولت نیروی محدود دارد و بنابراین هر کسی در منطقه خود باید حافظ منابع طبیعی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا نقش دهیاری‌ها و شوراها بسیار مهم است. وظیفه قانونی دهیار است که از اموال عمومی حفاظت کند.

خادمی گفت: در کنار این موارد باید تیم‌های واکنش سریع را تعریف کنیم و در شهرستان‌ها متناسب با هر منطقه، تیم‌های واکنش سریع معین شود. این تیم‌ها باید در جریان باشند و به محض این که آتش‌سوزی رخ داد وارد کار شوند.

استاندار لرستان با انتقاد از اینکه گاهی اوقات در هنگام حریق، عملکردها به‌موقع نیست، تصریح کرد: کارهایی که انجام می‌شود سریع و مناسب باشد و اطفای حریق مثلاً با گرفتن یک سلفی از مسئولان با عملیات اطفا حریق خاتمه پیدا نکند و اقدامات سازماندهی انجام شود.

وی افزود: از ظرفیت عشایر در بحث حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها استفاده شود تا هم این که آنان عامل آتش‌سوزی نشوند و همین‌که در هنگام حریق پای کار بیایند.

خادمی با تاکید بر اینکه با مسببان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان برخورد قضائی جدی شود، گفت: بحث‌های طایفه‌ای نیز در بروز آتش‌سوزی در نظر گرفته شود؛ در جاهایی که احساس می‌شود امکان آتش‌سوزی از طریق دعوای طایفه‌ای صورت می‌گیرد، فرمانداران و بخشداران با آنان صحبت کنند و تذکر دهند که در جریان هستند در چنین نقطه‌ای اختلاف است و اگر آتش‌سوزی رخ دهد، متهمان اصلی شمایید.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در رابطه با اعتبار برای اطفای حریق هم کمک می‌کنیم و سازمان برنامه‌وبودجه هم در حد سال گذشته به دستگاه‌های مرتبط اعتبار پرداخت کند.

وی گفت: امیدواریم امسال مشکلی از طرف راه‌آهن برای بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع نباشیم و منشأ بروز آتش نباشد.

خادمی افزود: منابع طبیعی فراوانی نقطه آتش‌سوزی در مناطق حساس را در بیاورد و ریشه‌یابی کند تا با استفاده از تجربه قبلی، از بروز آتش‌سوزی مجدد جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، سرپرست فرمانداری دورود نیز در این جلسه تاکید کرد که «برای اطفا حریق به دیده‌بان و قرق‌بان نیاز داریم.»

فریبا بهاری اظهار کرد: ‏در فرمانداری دورود اولین جلسه اطفای حریق را برگزار کردیم و کلیه مواردی که تصویب شد به دستگاه‌های جهاد کشاورزی، شهرداری و دهیاری‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: کلیه مشکلات در بحث حریق در جنگل‌ها و مراتع به اعتبار و پیشگیری و آموزش مرتبط می‌شود.

بهاری اضافه کرد: در بحث اطلاع‌رسانی، صداوسیما خوب عمل کرده است ولی در بحث اعتبار مشکلاتی در استان و شهرستان دورو داریم.

سرپرست فرمانداری دورود ‏گفت: بیشترین مشکلات ما در شهرستان دورود برای پیشگیری از آتش‌سوزی و اطفا حریق، بحث دیده‌بان و قرق‌بان است که برای این کار باید اعتبار داشته باشیم.

وی گفت: موتورهای چهارچرخ بحث مهمی است که بعد از آتش‌سوزی باید وجود داشته باشند تا امکانات را به افرادی که اطفا حریق می‌کنند، برسانند.

بهاری افزود: تجهیزات لازم برای اطفا حریق امسال در اختیار منابع طبیعی شهرستان دورود قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه، فرماندار الیگودرز گفت اظهار کرد: فرهنگ خوب مردم در سال گذشته کمک کرد که کمترین آتش‌سوزی را در شهرستان الیگودرز داشته باشیم. ما بیشترین منابع طبیعی را در شهرستان الیگودرز داریم ولی در منابع طبیعی چهار نفر نیرو داریم و کمبود نیرو بیشتر احساس می‌شود.

حمید کشکولی افزود: وقوع کمترین آتش‌سوزی در سال گذشته در الیگودرز نباید باعث شود از نقاط بحرانی آتش‌سوزی در این شهرستان غافل شویم.

فرماندار الیگودرز همچنین اظهار کرد: در منطقه ماهرو قطع درختان رایج است. در این منطقه، قطع درختان بلوط رایج شده است و باید جلوی این کار گرفته شود. همچنین، در بحث جاده‌های بین مزارع مشکل داریم. این جاده‌ها تخریب‌شده و نیاز به ترمیم دارند.

کشکولی یادآور شد: اگر حریقی در مزارع الیگودرز رخ دهد، به دلیل تخریب شدن جاده‌ها نمی‌توانیم کاری کنیم و نمی‌توانیم به موقع وارد عمل شویم.

انتهای پیام


10137524
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است