گوناگون 07:57 - 01 آبان 1397
سردرد را همه تجربه کرده ایم، برخی کمتر و برخی بیشتر، برخی به‌ندرت و برخی مداوم. اما دلیل سردرد هر چه که هست باید شناسایی و درمان شود.

گفت‌و‌گوی همشهری آنلاین با متخصص جراحی مغز و اعصاب

سردرد یکی از مشکلات شایعی است که برای هر شخصی در طول زندگی رخ داده و می‌دهد. درواقع، اغلب مردم عوارض ناشی از سردرد را بارها و بارها تجربه کرده اند اما تا وقتی سردردشان مزمن نشود، با آن کج‌دار و مریض سر می‌کنند و این درحالی‌است که سردرد، می‌تواند توانایی کار مفید را از انسان بگیرد و ....

با دکتر بابک قرایی مقدم، متخصص مغز و اعصاب، درباره سردرد و دلایل آن، گفت‌و‌گو کرده ایم.

این متخصص مغز و اعصاب، به مردم توصیه می‌کند که  حتما با مراجعه به پزشک و معاینات دوره ای منظم،  از دلایل سردرد خود مطلع شوند. او معتقد است که دلیل برخی از سردردها، می‌تواند یک عامل زمینه ای باشد. بنابراین، ضروری است که عوامل سردرد به ویژه عوامل خطر‌ساز آن شناسایی شوند.

  • عوامل خطر‌ساز سردرد را بشناسیم

دکتر بابک قرایی مقدم، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: بسیاری از سردردها به راحتی و به زودی درمان می‌شوند البته اگر مردم نسبت به سردرد خود، بی‌تفاوت نباشند و با مراجعه به پزشک، به دنبال دلیل اصلی سردرد خود باشند.

این متخصص مغز و اعصاب از عواملی که سبب سردرد می‌شود، می‌گوید و تاکید دارد که مردم به دنبال منشا اصلی سردرد خود باشند.

قرایی مقدم ابتدا از کم‌خونی و ارتباط آن با سردرد می‌گوید. به گفته او کم‌خونی یکی از علائم شایع سردرد به ویژه در زنان و نوجوانان است. سردردی که به دلیل کم‌خونی باشد در صورتی که تشخیص داده شود با درمان دارویی بهبود می‌یابد.

کم‌خونی فقر‌آهن، با تجویز قرص‌های آهن و فولیک اسید، برطرف خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب، افزایش فشار خون را از دیگر دلایل بروز سردرد ذکر و اضافه می‌کند: بالا رفتن فشار‌ خون به ویژه در افراد مسن، می‌تواند سبب بروز سردرد شود.

به گفته قرایی مقدم، تغییرات و بالارفتن فشار خون، اگر با بررسی دقیق و به‌موقع تحت درمان قرار گیرد، می‌تواند سبب جلوگیری از سردرد و کاهش عوارض آن،  برای افراد شود.

میگرن از دیگر عواملی است که می‌تواند در بروز سردرد تاثیر‌گذار باشد.

قرایی مقدم معتقد است که ابتلا به میگرن به ویژه در بانوان سبب سردردهای شدید می‌شود،  بنابراین ضروری است اگر فردی دچار سردردهای مکرر و شدید می‌شود،  حتما به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کند. اگر دلیل سردرد، میگرن تشخیص داده شد با درمان مناسب، تقریبا نیمی از حملات میگرنی کاهش می‌یابد.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، تغییرات قند خون، می‌تواند سبب گسترش حملات میگرنی شود.

او همچنین به افرادی که دچار حملات میگرنی می‌شوند،  توصیه می‌کند که از مصرف غذاهای محرک، مثل فلفل و ادویه‌جات، پرهیز کنند چرا که مصرف این نوع از غذاها و مواد خوراکی، در افزایش حملات میگرن موثرهستند.

  • سردردهای ناشی از تنش‌های عصبی

این متخصص مغز و اعصاب از سردردهایی می‌گوید که به دلیل فشار و تنش‌های عصبی بروز می‌کند.

قرایی مقدم خاطر نشان می‌کند که دلیل بسیاری از سردردهای مردم به‌دلیل کارهای روزمره پرتنش و فشارهای روانی است.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، سردردهای ناشی از فشارهای روانی معمولا بعد از ظهرها شایع‌تراست. برای برطرف شدن این نوع از سردردها، باید فرد درشرایط پر استرس قرار نگیرد و یا سعی کند استرس خود را کنترل کند. اختلالات خلقی، پرخاشگری افسردگی، همه و همه در این نوع از سردرد تاثیر دارند. بنابراین،  این موارد باید کنترل شوند.

  • تومورهای مغزی دلیل تعداد معدودی از سردردها

دکتر قرایی مقدم می‌گوید: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند سبب سردرد شود، تومورهای مغزی و خونریزی‌های مغزی است که البته این نوع از سردردها، موارد معدودی را شامل می‌شود.

به گفته او، این نوع از سردردها معمولا همراه با علائمی است. تشنج، تهوع و استفراغ شدید از جمله این علائم است.

قرایی مقدم توصیه می‌کند: به دلیل آنکه بسیاری از سردردهای تیپ میگرنی با تهوع همراه است. بنابراین، با مراجعه به پزشک و بررسی‌های دقیق لازم است، دلیل این دو نوع از سردرد به‌خوبی از هم تشخیص داده شوند و پس از تشخیص به دنبال راه‌های مناسب درمان بود.

  • سایر دلایل سردرد

این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان می‌کند: التهابات سینوس‌ها و مشکلات سر و گردن، کمبود ویتامین دی،  هم می‌تواند در بروز و ایجاد سردرد نقش داشته باشد. به گفته او این نوع از سردردها با مراجعه به‌موقع به پزشک به راحتی قابل درمان است.

  • مصرف داروهای کدئین‌دار ممنوع

قرایی مقدم توصیه می‌کند: مردم برای سردردهای معمولی، لازم نیست داروهای کدئین‌دار، مصرف کنند.

  • مصرف بیش از حد استامینوفن و ژلوفن ممنوع

در صورتی‌که برای برطرف شدن سردرد، از استامینوفن و ژلوفن استفاده می‌کنید، بیش از حد معمول، از این داروها مصرف نکنید چرا که ممکن است عوارضی مانند خونریزی معده و ... به دنبال داشته باشد.


9951417
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است