وزیر نفت میگویدسیستم کارتی سوخترسانی در شرایطی که بنزین تک نرخی است نهتنها کارایی ندارد که نگهداری آن هزینهزاست. بیژن زنگنه تأکید دارد که در این سالها اطلاعات پردازش شده در نتیجه استفاده از کارت سوخت هیچ استفادهای نداشته و کسی سراغی از این اطلاعات نگرفته است. این موضع بیژن زنگنه در واقع پایان دادن به یکی از اقدامات سالهای پیش است که به گفته برخی نمادی از پیچیدهترین طرح فناورانه مدیریت توزیع و مصرف انرژی بهویژه بنزین و گازوئیل است و راه را برای بسیاری از سوءاستفادهها بسته است.
- تدبیری برای بیاثر کردن کارت سوخت
در اولین اقدام برای بیاثر کردن کارتهای سهمیه سوخت بنزین از پنجم اردیبهشتماه امسال بنزین معمولی با قیمت هر لیتر هزارتومان تک نرخی شد تا زمینه حذف سهمیه سوخت خودروها و موتورسیکلتها فراهم آید. با این تدبیر عملا سهمیهبندی سوخت اثر خود را از دست داد تا کارایی کارتهای سوخت زیر سؤال برود، چرا که بسیاری به هنگام سوختگیری به جای استفاده از کارت شخصی سوخت، از کارتهای در اختیار جایگاهداران که در دسترس است استفاده میکنند. از سوی دیگر زنگنه وزیر نفت مدعی است، نگهداشت کارتهای سوخت نیازمند نوسازی سامانه است که البته هزینهبر خواهد بود ضمن اینکه اطلاعاتی که گفته میشود از کارتهای سوخت بهدست آمده است تاکنون چندان مورد استفاده وی قرار نگرفته و میتوان پیشبینی کرد که از این پس نیز اطلاعاتی که مورد نیاز باشد از این کارتها بهدست نخواهد آمد.
- انتقاد از بیآمار کردن مصرف سوخت
منتقدان حذف کارتهای سوخت اما معتقدند نباید سامانه مدیریت عرضه و مصرف سوخت که با صرف هزینههای بسیار از سال 1386راهاندازی شده، جمع شود و به جای آن دولت و وزارت نفت باید تدبیری بیندیشند تا کارایی این سامانه برای اطلاع از کم و کیف مصرف سوخت به قوت خود باقی بماند. مردادماه امسال مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرد درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی در سالجاری ۷۰ هزار میلیارد تومان است و حذف کارت سوخت اشتباه بزرگ دولت بوده که شفافیت نظام توزیع را کاهش میدهد. بازوی تحقیقاتی مجلس تأکید دارد: با توجه به برداشته شدن سهمیه بنزین مصرفی و تکنرخی شدن آن حتماً لازم است بهمنظور ایجاد انگیزه برای مصرفکنندگان به استفاده از کارتهای سوخت تدابیر انگیزشی اتخاذ گردد؛ چراکه توصیه صرف مسئولین در این رابطه کارساز نخواهد بود و پیشنهادهای انگیزشی مختلفی در این ارتباط میتواند طرح شود.
- پیشنهادی برای بقای کارتسوخت
منتقدان حذف کارت سوخت در اظهارنظرهای خود از لزوم اتخاذ تدابیری از سوی دولت برای حفظ و بقای کارتهای یادشده توسط مردم دفاع میکنند ازجمله اینکه دولت میتواند با احیای این کارتها از خودروهای گرانقیمت با مصرف زیاد مالیات بر مصرف بنزین اخذ کند یا برای ملزم کردن دارندگان خودروهای فرسوده، سهمیه سوخت آنها را کاهش یا قطع کند؛ بهویژه اینکه درصورت بازگشت به نظام سهمیهبندی دوباره در آینده، بقای کارتهای سوخت یک ضرورت خواهد بود. تصمیمگیری درباره بقا یا فنای کارت سوخت بهعنوان یک ابتکار فناورانه در مدیریت مصرف و توزیع بنزین و گازوئیل در انتظار تدبیر دولتمردان است و به گفته وزیر نفت، حتی برخی وزرای دولت با حذف آن مخالف هستند.
7677233