سیاسی 02:00 - 25 آذر 1397
سفیر فلسطین در تهران در گفت‌وگو با ایسنا:
صلاح زواوی، مقدم السفرای هیئت‌های سیاسی در تهران معتقد است: مبارزه برای آزادی هر وجب از خاک فلسطین ادامه دارد و هیچ شکی نیست که فلسطین آزاد خواهد شد.

مبارزه برای آزادی هر وجب از خاک فلسطین ادامه دارد

این دیپلمات فلسطینی اعتقاد دارد ‌که «آمریکا در خاورمیانه سیاست آمریکایی ندارد و اجراکننده سیاست دشمن صهیونیستی در منطقه است». طی یک‌سال اخیر اتفاقات زیادی در فلسطین در پی سیاست‌های خاورمیانه‌ای ترامپ رئیس جمهور آمریکا رخ داده که مهم‌ترین آن‌ها اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، قطع کمک به آنروا،‌ بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و ... است .

صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران ومقدم السفرای هیات‌های سیاسی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا درباره آخرین تحولات و وضعیت فلسطین اظهار کرد: ما ملتی هستیم که در معرض توطئه امپریالیستی – صهیونیستی به رهبری ایالت متحده آمریکا و دشمن صهیونیستی قرار گرفته‌ایم. بعد از این‌که دولت عثمانی ساقط شد،  با تمام ایرادهایی که به این دولت داریم اما حداقل جهان اسلام را متحد کرده بود، بنابر این بعد از ساقط  شدن دولت عثمانی، هدف از بین بردن وحدت جهان اسلام بود.

وی تصریح کرد:‌ گام دوم تشکیل یک رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین بود ‌برای این‌که اجازه ندهند در آینده، این منطقه به وحدت برسد، علاوه بر این دشمنان ما تمام تناقض‌هایی که ممکن است به ذهن آید را در بین کشورهای منطقه ایجاد و سعی کرده‌اند این پروژه صهیونیستی منجر به تشکیل دولت صهیونیستی شود تا از آن به‌عنوان پایگاهی برای برآورده کردن اهداف خود در منطقه استفاده کرده وبر منطقه سیطره یابند.

سفیر فلسطین در تهران همچنین بیان کرد: این پروژه صهیونیستی برای تشکیل دولت به موفقیت رسید، اما به نظرم تمام دستاوردهایی که به دست آوردند، پیروزی‌های مرحله‌ای بود در حالی که ما می‌توانیم به وسیله مبارزات خودمان به عنوان ملت فلسطین که از صد  سال پیش تاکنون در صحنه نبرد هستیم، نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب کنیم.

باید تمام درگیری‌های جانبی جهان عرب و اسلام کنار گذاشته شود

زواوی ادامه داد: ملت فلسطین، صدها هزار شهید در راه آزادی سرزمین خود داده است، هیچ فلسطینی نیست که در خانه او اسیر، شهید یا مبارزی نباشد، اگر می‌خواهیم بر دشمن غلبه کنیم، باید تمام درگیری‌های جانبی جهان عرب و اسلام کنار گذاشته شود و تفنگ‌های ما به سوی سینه هم پیمانی آمریکایی - صهیونیستی نشانه رود.

سفیر فلسطین در تهران یادآور شد:‌ وقتی دولت صهیونیستی در سرزمین ما شکل گرفت، دو خط در این دولت ایجاد شده، خط اول متعصبان یا افراطیون که نمایندگی آن‌ها را شارون و نتانیاهو عهده‌دار بودند و آن‌ها به  دنبال تشکیل اسرائیل بزرگ هستند، اسرائیل بزرگ از لحاظ جغرافیایی در واقع یک سکه در رژیم صهیونیستی به نام 10 آگورا  وجود دارد که نقشه جهان  عرب در آن است و آن‌ها علاوه براین‌که کل فلسطین را می‌خواهند بلکه تمایل دارند، بخش‌های زیادی از لبنان، سوریه، اردن و حتی بخش بزرگی از عراق و عربستان تا مدینه منوره را هم داشته باشند.

وی افزود: اما خط دیگر، خط میانه روها است که به وسیله شیمون پرز، رهبری می‌شد. آن‌ها درباره اسرائیل با عظمت صحبت می‌کردند، معتقد بودند ما عقل بزرگ تکنولوژی در منطقه هستیم و کسی از لحاظ  تکنولوژی به قدرت ما نیست و ما می‌توانیم پروژه‌های مشترک،  بنادر و فرودگاه‌های مشترک  و حتی یک خط راه آهن از مراکش تا کشورهای خلیج داشته باشیم و مردم منطقه به‌عنوان کارگر ما باشند، چون قدرت تکنولوژی و علمی ما از همه آن‌ها بیش‌تر است.

وحدت ملی فلسطینیان یک واجب است

این دیپلمات فلسطینی در ادامه بیان کرد: البته پروژه آن‌ها تا حدودی موفقیت آمیز بوده، اما  پروژه ما به‌عنوان عرب و مسلمان چیست؟ اگر واقعا می‌خواهیم پروژه آن‌ها را شکست دهیم، ابتدا باید وحدت ملی فلسطینیان را داشته باشیم و به وسیله این وحدت می‌توانیم اعراب، مسلمانان و حامیان فلسطین را در کل جهان دور  خودمان جمع کنیم.

صلاح زواوی با بیان این که فلسطینی‌ها وضعیت و شرایط بسیار سختی دارند،‌ گفت:  از لحاظ بهداشتی و ‌اقتصادی شرایط مساعد نیست، از طرفی دشمنان و توطئه‌ها علیه ما چه در منطقه و چه در کل جهان زیاد است. اما تاکید می‌کنم که وحدت ملی فلسطینی یک واجب است و متاسفانه تجربه تاریخی  به ما یاد داده که باید متحد باشیم.

وی تصریح کرد: از سال  1948 و حتی قبل تر از آن جهاد و مبارزه کردیم اما متاسفانه شکست خوردیم. چرا؟ به خاطر این که مشکلاتی داشتیم  و کسانی بودند که می‌خواستند، خودشان را برتر نشان دهند و همین مساله باعث عدم وجود وحدت شده و ضربه‌های زیادی را وارد کرد.

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به اینکه جنبش الفتح از سال 1965 مبارزات مسلحانه خود را آغاز کرده و هنوز هم در رأس مبارزه قرار دارد،‌ اظهار کرد: در دنیا هیچ منصفی نمی‌تواند بگوید که این جنبش یا مردم فلسطین برای حق و حقوق خودشان مبارزه نکردند، هر گروه فلسطینی چه بزرگ یا کوچک، چه هزار تا سرباز یا 10 سرباز،  برای ما قابل احترام و ستایش است چون همه برای آزادی فلسطین می‌جنگند. توطئه علیه ما بسیار بزرگ است و ما باید در برابر این توطئه متحد باشیم و سعی کنیم این توطئه‌ها را شکست دهیم.

دولت صهیونیستی قابل شکست است/برای آزادی سرزمین‌مان از یک وجب از خاک آن چشم پوشی نمی‌کنیم

وی افزود: این پروژه و دولت صهیونیستی قابل شکست است این مساله اثبات هم شده، با وحدت خودمان، جهان عرب و اسلام می‌توانیم آن‌ها را شکست دهیم. ما به‌عنوان ملت فلسطین هرگز دست از مبارزه مسلحانه نخواهیم کشید و برای آزادی سرزمین خودمان از یک وجب از خاک فلسطین چشم پوشی نمی‌کنیم. دشمن  ما را در تنگنا قرار داده و راهی نمانده جز مبارزه و وحدت برای این‌که فلسطین آزاد شود.

زواوی با تاکید بر این‌که ما صاحب حق هستیم و دیر یا زود به حق خودمان می‌رسیم به شرطی که وحدت ملی فلسطین ایجاد شود، خاطرنشان کرد: وقتی قرار است موضع گیری انجام شود، بر دو رکن است، اولا شرایط  موضوعی که با آن مواجه هستیم و حجم مشکلات باید در نظر گرفته شود، لذا اکنون شرایط امت ما و فلسطینیان این است که به سرنوشت سرخ‌پوست‌ها تهدید می‌شویم، یعنی هم‌پیمانی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به فلسطینیان به‌عنوان سرخ پوست نگاه می‌کنند، همان کاری که با سرخ پوست‌ها کردند، می‌خواهند با ما هم انجام دهد.

اگر رؤسای اثرگذار کشورهای اسلامی متحد شوند،‌ می‌توان به نتیجه رسید

این دیپلمات فلسطینی ادامه داد: اما راجع به جهان عرب و اسلام، آن‌ها تمام تلاش‌شان این است جهان عرب و اسلام از لحاظ جغرافی، ‌سیاسی و دیپلماتیک پراکنده و از هم جدا باشد و در هیچ زمانی آرمانی هم نداشته باشد،  بارها گفته‌ام  اگر روسای 10 کشور اثر گذار اسلامی جمع شوند و اختلافات مصنوعی را کنار بگذارند،  متحد شوند و موضع گیری‌های‌شان چه راجع به فلسطین و یا  راجع به کل مسائل اسلامی یکی باشد، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی همچنین بیان کرد: در مورد اختلافات مذهبی هم که مطرح می‌شود باید در نظر داشت، اسلام دو مذهب تشیع و تسنن دارد که از 1300 سال پیش هم وجود داشته‌اند و طبق فتوای شیخ محمود شلتوت از بزرگان ازهر شریف مذهب شیعه پنجمین مذهب جهان اسلام است.  بنابراین اگر گروهی ازعلمای ازهر شریف،  قم مقدس، حرمین شریفین و نجف اشرف دور یک میز بنشینند و یک زبان واحدی داشته باشند و به یاد آورند امتی هستیم که در معرض توطئه قرار گرفته‌ایم  و فلسطین باید مرکز وحدت ما باشد، 100 درصد بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.

زواوی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به شکل‌گیری انقلاب فلسطین ابراز کرد: وقتی مبارزات مسلحانه مردم فلسطین در 1965 آغاز شد، آن‌هایی که انقلاب را تاسیس کردند، از اخوان المسلمین، بعثی، مسلمان، کمونیست و افراطی جزو مبارزان بودند اما همه متفق شدیم که اختلافات عقیدتی را کنار بگذاریم و بعد از آزادی فلسطین،‌ صندوق‌های رأی حکمفرما شود.  اما متاسفانه انگار امروز ما این رکن اول انقلاب را از دست داده و فراموش کردیم و این مساله ما را از هدف‌مان که آزادی فلسطین است دور کرده است.

مخالف عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستم

سفیر فلسطین در تهران درباره این‌که برخی از کشورها به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند،‌ گفت:‌ من 100 درصد به‌عنوان صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران و یک مبارز فلسطینی و از بناینگذاران جنبش الفتح مخالف عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستم، عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی ما را به آزادی فلسطین و حتی نیمی یا یک وجب از خاک فلسطین نزدیک‌تر نمی‌کند.

وی یادآور شد: وقتی قطعنامه اسلو در 1993 امضا شد، من در تهران در چندین بیانیه اسلو را محکوم کرده و گفتم ما را به جایی نخواهد رساند، قرار بود براساس قطعنامه  اسلو در ماه می 1999 دولت فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و کرانه غزه  به پایتختی قدس شریف، برای فلسطینی‌ها تشکیل شود، اما  امروز در سال 2018 هستیم و این دشمن صهیونیستی هیچ چیزی را عملی نکرده است و بعد از این قطعنامه گام‌هایی برداشته و اجازه ندادند دولت فلسطینی تشکیل شود.

فلسطین با اتحاد، وحدت و مبارزه آزاد خواهد شد

زواوی ادامه داد: وقتی اسلو امضا شد، تعداد شهرک‌های صهیونیستی کم بود و تعداد شهرک‌ نشینان بین 100 الی 200 هزار نفر بودند،‌ اما امروز 200 شهرک صهیونیستی و یک میلیون شهرک‌نشین وجود دارد و کرانه غربی پر از شهرک‌های صهیونیستی است،  دشمن صهیونیستی راه‌های کمربندی ایجاد کرده و امروز به جایی رسیدیم که این دشمن صهیونیستی به کمک آمریکا، بیت المقدس را به‌عنوان پایتخت همیشگی اعلام می‌کند، علاوه بر این کمک به آنروا قطع شده و هیچ کمکی به بیمارستان‌ها در بیت‌المقدس نمی‌شود، همچنین دفتر ساف (سازمان آزادی بخش فلسطین) در واشنگتن را هم بستند،‌ بنابراین، این دشمن هیچ راه حلی را نمی‌پذیرد و فلسطین فقط با اتحاد و وحدت و مبارزه از رودخانه تا دریا به امید خدا آزاد خواهد شد. ممکن است این روز طولانی شود اما فقط با دعا و سخنرانی امکان پذیر نیست بلکه باید گام‌های عملی از جمله وحدت فلسطینی‌ها و اعراب و مسلمین برای آزادی فلسطین برداشته شود.

مبارزه، مبارزه، مبارزه برای آزادی هر وجب از خاک فلسطین ادامه دارد

سفیر فلسطین در تهران با تاکید بر این که آزادی فلسطین خواهد آمد، گرچه ممکن است طول بکشد، گفت:  یک جبهه متحد بزرگ در برابر ما قرار گرفته و ما در حال نبرد با آن‌ها هستیم، صلیبی‌ها 200 سال در فلسطین حکومت کردند و رفتند، وقتی ژنرال آلن‌بی وارد بیت‌المقدس شد گفت الان جنگ‌های صلیبی تمام شده، اما وقتی ژنرال گورو وارد دمشق شد به سوی قبر صلاح الدین که آزاد کننده بیت المقدس بود، رفت و  قبر او را لگد زد و گفت صلاح الدین بیدار شو ما بازگشتیم، بنابراین، مبارزه مبارزه مبارزه برای آزادی هر وجب از خاک فلسطین ادامه دارد وگرنه سرنوشت ما مثل اندلس خواهد بود زیرا در اندلس که جزو حکومت اسلامی  بود، ملوک الطوایف یا حکام مسلمین از فرنگی‌ها علیه یکدیگر در نبردهای‌شان استفاده می کردند تا این که امروز از اندلس آثاری بیش‌ نیست.

سازمان ملل قادر به اجرای قطعنامه‌ها به نفع فلسطین نیست

وی درباره صدور قطع‌نامه‌هایی در سازمان ملل به نفع فلسطین و همچنین رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه حماس گفت: از قرن گذشته تا به امروز قطع‌نامه‌هایی به نفع فلسطین در شورای امنیت، مجمع عمومی یا سازمان‌های مربوطه صادر شده اما متاسفانه سازمان ملل قادر به اجرای یکی از این قطعنامه‌ها نیست. در مورد قطعنامه آمریکا علیه حماس نیز نامه‌ای به وزارت امور خارجه فرستادیم که در برابر این قطعنامه آمریکایی موضع‌گیری کند و همینطور که انتظار می رفت به نفع فلسطین موضع گیری کرده و بنده از وزارت امور خارجه تشکر می‌کنم و این قطعنامه آمریکایی شکست خورد.

این دیپلمات فلسطینی افزود: متاسفانه تا امروز هم پیمانی آمریکا و صهیونیست‌ها که به وسیله بعضی از کشورها از آن پشتیبانی می‌شود سیطره دارند اما به امید خدا بر این هم پیمانی شوم پیروز خواهیم شد وهر وجب از خاک فلسطین و قدس پایتخت همیشگی مان را  آزاد می‌کنیم و قدس پایتخت همیشگی ما خواهد بود.

مشکل در ما نیست، مشکل در هم‌پیمانی آمریکا و صهیونیست‌ها است

وی در ادامه این گفت وگو درباره سه طرح پرزیدنت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای حماس، رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت:‌ مرحوم یاسر عرفات و ابومازن از امضا کنندگان اسلو هستند، اما آیا اسلو به ما چیزی برگردانده، فکر می‌کنید آن‌ها به حرف ما عمل خواهند کرد؟ آیا این ترامپ زنجیری به حرف ما عمل می‌کند.

زواوی خاطرنشان کرد:‌ مشکل در ما نیست، مشکل در هم‌پیمانی آمریکا و صهیونیست‌ها است که قدس را به عنوان پایتخت همیشگی دشمن صهیونیستی شناخته است، من از اینجا به ترامپ می‌گویم که به چه حقی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتخاب کرده، آیا درست است که من هم بگویم واشنگتن را به ما دهد تا پایتخت ما باشد نه او این حق را داشت و نه من این حق را دارم.

آمریکا در خاورمیانه سیاست آمریکایی ندارد

سفیر فلسطین در تهران اظهار کرد: چیزی که من درک می‌کنم این است که ترامپ اجرا کننده دستورات و تصمیم‌های رژیم صهیونیستی است، یکی از رهبران این جهان روزی گفته بود آمریکا در خاورمیانه سیاست آمریکایی ندارد بلکه اجرای کننده سیاست دشمن صهیونیستی در منطقه است.

وی در پاسخ به این‌سوال که با توجه به شرایط موجود چقدر امیدوار هستید که فلسطینی‌ها به هدف خود برسند و این سرزمین آزاد شود، گفت: هیچ شکی ندارم که فلسطین آزاد خواهد شد. اجازه دهید داستانی از پدرم نقل کنم، پدرم یک  آخوند بود، به من گفت که اساتید او در سال 1920 گفته بودند، یهودیان از کل دنیا به سمت فلسطین می‌آیند و کشوری مستقل ایجاد می‌کنند و پس از آن جنگی بین مسلمین و اسرائیلی‌ها در دشت ابن عامر رخ می دهد که این دشت به نام ندبه کنندگان است زیرا زنان برای فرزندان و شوهران‌شان که در جنگ از دست می‌دهند، ندبه می‌کنند و یک رودخانه‌ای هم حد فاصل حیفا و عکا به نام النعامین وجود دارد که پر از خون خواهد شد و دریای مدیترانه از یک تا دو مایل پر از خون شده و اسرائیل از بین خواهد رفت.

همه یکی باشیم و یقین بدانید فلسطین آزاد خواهد شد

زواوی افزود: علاوه بر این احادیثی هم وجود دارد که این مساله را تایید می‌کند، حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده که « روز قیامت فرا نخواهد رسید مگر این که امت من با یهودیان بجنگند» و  درخت و سنگ خواهد گفت ای مسلمان، ای عبدالله یهودی پشت سر من پنهان شده پس او را بکش، جز درخت غرقد چرا که از درختان یهود است وامروز دشمن ما سرزمین اشغالی را از این درخت پر کرده است. بنابراین صدها حدیث در این موضوع وجود دارد، ‌پیامبر از بیت المقدس عروج کرد، حضرت مهدی (عج) تمام انبیاء را در بیت‌المقدس امامت می‌کند و این سرزمین مقدس است. حتی گفته شده پرچم‌های سیاه از طرف خراسان به سوی بیت‌المقدس حرکت می‌کنند وهمه این ها حاکی از این است که فلسطین باید آزاد شود، وسعت بیت المقدس به وسعت کل فلسطین است، مسجد الاقصی، کلیسای قیامت وحرم حضرت ابراهیم هم همین طور ومنزل بنده که در صفد است وعکس انرا در خانه خود در نیاواران دارم وسعت ان به وسعت کل فلسطین است. ما از هیچ ذره ای از خاک فلسطین چشم پوشی نخواهیم کرد.

این دیپلمات فلسطینی در پایان تاکید کرد: تکرار می‌کنم باید وحدت ملی  فلسطین وجود داشته باشد و هدف همه ما اعم از مسلمانان و جامعه جهانی فلسطین باشد و اگر همه یکی باشیم، یقین بدانید فلسطین آزاد خواهد شد.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: فاطمه خوش‌نیت

انتهای پیام


10000885
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منصوری گفت: هیچ اقدام مشخصی برای مهار وضعیت غزه نه تنها به صراحت مطرح نمی‌شود بلکه عملی هم انجام نشده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صحت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی این شورا خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» به تازگی تصویری از قاب شبکه خبر منتشر شده که در زیرنویس آن ادعا شده فردی به نام دکتر رضا جباری در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان به پیروزی رسیده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان شفا در نوار غزه و اشغال آن را شدیدا محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اهمال در تامین امنیت غذایی جامعه را تخلف و خسارت غیرقابل جبران تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از صحت انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی حوزه‌های انتخابیه خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» در آستانه حلول سال نو خورشیدی، فرمانده کل ارتش ایران دل‌نوشته‌ای برای قدردانی از سربازان در حراست از حدود و ثغور مرز‌های ایران اسلامی منتشر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رایزن حقوق بشر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو گزارش ادعایی جاوید رحمان را یک طرفه و گمراه کننده خواند و سازوکار نظارتی بر حقوق بشر ایران را غیرقابل توجیه و مغرضانه برشمرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است