علمی فناوری 07:13 - 15 تیر 1394
رئیس انجمن مغزو اعصاب استان فارس با بیان اینکه 5 – 6 میلیون دیابتی و دو نیم میلیون نفر دیابتی شناخته نشده در کشور داریم گفت: آمار جهانی دنیا پیش بینی کرده که تا سال 2030 مبتلایان به دیابت دو برابر خواهند شد .

دکتر فرزاد ضیاء متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با بیان در حال حاضر 346 میلیون دیابتی در دنیا هستند گفت : اینکه امار جهانی دنیا پیش بینی کرده که تا سال 2030 مبتلایان به دیابت دو برابر خواهند شد .


وی با اشاره به اینکه در اپیدمی ها این موضوع یک فاجعه قلمداد شده است تصریح کرد : دیابت یکی از پرهزینه ترین بیماری های غدد است که قسمت های مختلف را درگیر می کند که سیستم اعصاب محیطی از جمله قسمت هایی است که دیابت درگیر میکند .


رئیس انجمن مغز و اعصاب فارس ادامه داد: برآورد می شود که 5 – 6 میلیون دیابتی و دو نیم میلیون نفر دیابتی شناخته نشده در کشور داشته باشیم و آمارها نشان میدهند که در امریکا سالانه 5 درصد دچار این معضل می شوند و در توجه به این آمار متوجه خواهیم شد که ما با این معضل سروکار خواهیم داشت که در این عرصه متخصصان مغز و اعصاب و پزشکان عمومی که خط اول درمان هستند  باید خود را برای مواجهه با این مشکل آماده نمایند .


وی با بیان اینکه دیابت نوروپاتی یکی از عوارض دیابت است که سبب تخریب اعصاب محیطی می شود تصریح کرد : ناشی از اختلال عملکرد اعصاب محیطی است ولی به طور خاص طبقه بندی های مختلفی را شامل می شود که در تشخیص افتراقی برخی بیماریها باید توجه کنیم که اگر بیماری مراجعه کرد و دیابتی است موارد دیگر را را مورد توجه کنیم به طور مثال کمبود ویتامین B 12 ، مصرف الکل از جمله مواردی است که ممکن است اشتباه شود.


دکتر ضیاء ادامه داد : مطالعه های مختلفی برای شناسایی اینکه چه زمانی نگران شویم انجام شده ولی به طور کلی تشخیص بر اساس علائم و نشانه هایی که در معاینه بالینی مشاهده می شود انجام و سپس برای تائید مشاهدات از نوار عصب عضله کمک میگیریم.


وی با اشاره به اینکه نوروپاتی دیابتی انواع مختلف دارد که شامل نوروپاتی منتشر حسی ، نوروپاتی موضعی ، نورپاتی اعصاب خودکار می باشند تصریح کرد : نوروپاتی منتشرحسی- حرکتی با علائمی شامل بی حسی وکرختی یا عدم احساس درد وحرارت ، درد شدیدوگرفتگی دراندامها ، حساسیت بیش از حد به لمس و ازبین رفتن تعادل بدن مشاهده می شود که این علامتها معمولا در شبها بارزتر هستند .


این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد :  درد در ناحیه رانها ، درد شدید در ناحیه لگن ، درد قفسه سینه, معده یا پهلوها ، ناتوانی در دیدن اشیاء ، دوبینی ، بی حسی یک طرفه صورت ، مشکلات شنوایی از علائم نوروپاتی موضعی هستندکه معمولا به صورت ناگهانی بروز می کند .


وی با بیان اینکه اشکال در کارکرد مثانه(عدم تخلیه کامل مثانه و تکرر ادرار) ، تخلیه کند  معده ، مشکلات گوارشی ، اختلال در بلع غذا ، اسهال یا یبوست ، افت فشارخون وضعیتی و اختلال تعریق از علائم نوروپاتی اعصاب خودکار است که باید همیشه در بیماران دیابتی که این علائم را دارند بدون توجه به درد قفسه سینه به پزشک مراجعه نمایند تا از سکته جلوگیری شود .


دکتر ضیاء یادآور شد : افراد دیابتی ممکن است در هر زمانی به نوروپاتی دچارشوند اما علامتهای آشکار آن معمولا حدود 10 سال پس از تشخیص دیابت آشکار می شود و بسیاری از مبتلایان به دیابت نوروپاتی علامتی ندارند و در حدود یک سوم بیماران علامتهای نوروپاتی پدیدار می شود .


وی تصریح کرد: در افرادی که جدیدا بیماریشان تشخیص داده شده دردهایی گذرا در قسمتهای اندام تحتانی دیده می شود که با کنترل قند خون این علائم نیز برطرف خواهد شد .


رئیس انجمن مغز و اعصاب استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در مراحل بالای بیماری ، افراد دچار زخم پای دیابتی می شوند و مفاصل انتهایی درگیر می شوند به طوری که 4 تا 10 درصد بیماران دیابتی دچار آسیب بافت می شوند گفت : با توجه به اینکه این بیماران حس ندارند متوجه تخریب بافت نمی شوند که در این عرصه پیشگیری بسیار مهمتر از درمان است.


وی در پایان با بیان اینکه هدف از درمان رهایی از مشکلات ایجاد شده و پیشگیری از تخریب بیشتر اعصاب است خاطرنشان کرد : نخستین گام درمان ، کنترل قندخون است زیرا از پیدایش مشکلات جدید و بدترشدن عوارض قبلی پیشگیری می کند.


انتهای پیام/









6702319
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است