بین‌الملل 13:54 - 02 تیر 1397
/گزارش خبرنگار ایسنا/
"محرم اینجه" مطلوب جامعه ترکیه است یا "رجب طیب اردوغان"؟ این سوالی است که ترک‌ها فردا به آن پاسخ رسمی می‌دهند.

ترکیه منتظر حلول "محرم" یا "رجب"

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، ترکیه روزهاست حال و هوای انتخابات به خود گرفته است. از همان لحظه ورود به استانبول به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شهرهای ترکیه، بیلبوردهای بزرگ اردوغان، کاندیدای «آک پارتی» با کلمات درشت «ترکیه بزرگ نیازمند رهبر قوی است» دیده می‌شود.

"احمد" - راننده تاکسی - در پاسخ به این سوال که به نظرت چه کسی در انتخابات (ریاست جمهوری) پیروز می‌شود، با اطمینان می‌گوید: اردوغان.

او از حضور ١٦ ساله حزب عدالت و توسعه در قدرت بسیار راضی است و اجازه هیچ‌گونه انتقادی را نمی‌دهد و دیگر احزاب را همدست گروه‌های تروریستی به خصوص پ.ک.ک می‌داند.

احمد بر این باور است که با وجود ائتلاف احزاب اپوزیسیون، باز هم اردوغان و آک پارتی (عدالت و توسعه) برنده انتخابات خواهند بود.

اما همه به خصوص در کلان‌شهری مانند استانبول، مثل احمد فکر نمی‌کنند.

"کمال" که میانسال است و شغل آزاد دارد، می‌گوید هر که می‌خواهد انتخاب شود اما اردوغان دیگر نه!

او از "اوضاع بد اقتصادی" در ترکیه شاکی است و اردوغان را مقصر می‌داند.

در جاده "استقلال"، یکی از مکان‌های توریستی استانبول، دختران و پسران بروشورهای تبلیغاتی "محرم اینجه" کاندیدای حزب مردم جمهوری‌خواه را در میان مردم پخش می‌کنند.

"الیف" که دانشجو است، می‌گوید ترکیه برای رهایی از وضعیت موجود نیاز به رهبری جدید دارد و آن،‌ محرم اینجه است. او صدای مردم را می‌شنود.

چند قدم پایین‌تر، طرفداران حزب وطن، چادری مزین به عکس "دوغو پرینچک" رهبر این حزب و پرچم آن را برپا کرده‌اند و آهنگ‌های انتخاباتی پخش می‌کنند. اعضای این حزب نیز بروشور تبلیغاتی می‌دهند.

"امره" دانشجوی شیمی در دانشگاه بسفر می‌گوید با توجه به شرایط منطقه و داخل کشور بهتر است رهبر حزب وطن بر سر کار بیاید.

او می‌داند رای حزبش در این انتخابات پایین است اما معتقد است که با افزایش آگاهی و دانش، نسل جدید بیشتر به این حزب سوسیالیستی متمایل می‌شود: "باید اختلافات کنار گذاشته شود زیرا شرایط کنونی نیازمند چنین رویکردی است."

در این میان فردی مانند "داملا" هم حضور دارد؛ مرد جوانی که در هتل کار می‌کند. او در امتداد جاده استقلال راه می‌رود و با اینکه پرچمی با تصویر اردوغان را در هوا می‌چرخاند، می‌گوید در انتخابات فردا شرکت می‌کند اما برگه رأیش را سفید در صندوق رای می‌اندازد چون نمی‌خواهد درگیر سیاست شود!!

فردا ١٢ ژوئن انتخابات سراسری و ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. حدود 60 میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط برای رای دادن هستند. آنها فردا از ساعت ٨ صبح به وقت محلی می‌توانند به پای صندوق های رای بروند و سرنوشت خود را تعیین کنند.

انتهای پیام


9819637
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از دولت‌ها خواست برای جلوگیری از فاجعه بیشتر در غزه، تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس بررسی کارشناسان، شبهاتی مبنی بر سرقت اعضای بدن قربانیان مدفون در گور‌های دسته جمعی توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انصارالله یمن اعلام کرد در طول ۲۰۲ روز تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۲ کشتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد حمله قرار گرفتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: سفر آیت‌الله رئیسی فرصتی برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه ما با ایران بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های اسرائیلی یک مقر صلیب سرخ را در غرب غزه مورد حمله قرار داده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام رسانه‌های کره شمالی کیم جونگ اون در جریان آزمایش ارزیابی سامانه موشک‌انداز چندگانه که به زودی آزمایش رسمی آن انجام می‌شود، قرار گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ایالات متحده می‌خواهد مراسم اصلی فارغ التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه به دلایل امنیتی لغو کند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی بارندگی شدید در تانزانیا و کنگو ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است