فرهنگی‌هنری 12:56 - 27 شهریور 1398

شهریار را شاعری تهرانی می‌دانیم/تنها میراث داران خوبی هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نکوداشت روز شعر و ادب فارسی بزرگداشت مقام استاد شهریار صبح امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمود مرعشی نجفی، محمدجواد حق‌شناس، شهربانو امانی و جمعی از مسئولان کشوری و علاقمندان به شعر و ادب فارسی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

جواد وندنوروز رئیس بنیاد مقبرة‌الشعرای استاد شهریار در این مراسم گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود ارائه کرد و گفت: مقبرةالشعرا بیش از ۸ سال است که درباره ترویج افکار، اشعار و اندیشه‌های شهریار فعالیت می‌کند و تا کنون ۲۵۰ عنوان کتاب تخصصی، ۸۵۰ رساله‌ دکتری و بیش از ۳۵۰ مقاله درباره شهریار منتشر کرده است. او از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا همایت‌های بیشتری را از فعالیت‌های این بنیاد و تأسیس دبیرخانه دائمی به عمل آورد.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم طی سخنانی با تأکید بر برگزاری مراسمی شایسته برای بزرگداشت استاد شهریار گفت: من اگرچه در حوزه شعر و ادب تخصصی ندارم اما می‌دانم که ادب آدابی دارد و اگر بخواهیم هویت فرهنگی خود را بازخوانی و بازیابی کنیم باید میراث گذشتگان را ارزش بگذاریم.

او با بیان اینکه ما تنها میراث‌خواران خوبی هستیم درحالی که باید میراث‌داران خوبی باشیم افزود: امروز توسعه‌یافتگی به دودکش‌های کارخانه‌جات و ذخایر زیرزمینی و روزمینی نیست بلکه عنصر سرمایه‌ انسانی ابزار توسعه‌یافتگی است. از این منظر شعر و ادب فارسی و سرمایه‌ انسانی می‌تواند ابزار ما برای رشد و توسعه باشد. می‌بینید که چگونه همسایه‌ بغل‌دستی ما توانست با یک رقص سماء  جریان مهمی ایجاد کند.

امانی ادامه داد: این رخداد مهم تاریخی به اندازه‌ای نیست که فردی مثل من برای آن سخنرانی کند اما باید بیان کنم که اندازه‌ استاد شهریار در حدی است که پیونددهنده‌ هویت ملی، اقوام و آرمان‌های ما است.

این عضو شورای شهر با اشاره به تصویب روز شعر و ادب فارسی در مجلس ششم گفت: باید پرسید که چرا سالروز رحلت استاد شهریار مبنای نام‌گذاری شعر و ادب فارسی شده است. در پاسخ باید گفت چون این گوهر فرهنگ و هویت ایرانی از سوی کشورهای‌ دیگر مصادره نشود؛ و من تقاضا دارم که در سال‌های آتی این آیین با شکل و شمایل بهتری برگزار شود.

محمدجواد حق‌شناس عضو دیگر شورای شهر تهران نیز ضمن پاسداشت مقام استاد شهریار و جایگاه او در شعر و ادب فارسی عنوان کرد: اگر ما تهرانی‌ها نه بیش از تبریزی‌ها اما در کنار و همسان آنها شهریار را تهرانی می‌دانیم چراکه او در ۱۴ سالگی به تهران می‌آید و شکوفایی شعر شهریار در این شهر رخ می‌نمایاند. او دانش‌آموز دارالفنون یکی از مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین مراکز تهران است و سپس می‌بینیم که چگونه شعر او در شهر تهران به بالندگی می‌رسد

او با اشاره به پارک بهجت‌آباد در تهران و دیداری که شهریار با عشق خود در این پارک داشته است گفت: این دیدار نقطه‌ عطفی در زندگی و شعر شهریار محسوب می‌شود. بنابراین بالندگی شهریار و شعرش در تهران رخ می‌دهد و تا پایان عمر او ما تعلق خاطرش به تهران و ایران را در اشعارش مشاهده می‌کنیم.

حجت الاسلام مرعشی نجفی دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به خاطره‌ای از پدر بزرگوار خود درباره‌ شهریار که زمینه‌ساز سرودن شعر علی‌ ای همای رحمت شد گفت: مرحوم شهریار لازم است دو قرن از وفاتش بگذرد تا مشخص شود که او شاعری در ردیف حافظ و سعدی است و ما به او افتخار می‌کنیم.

مرعشی نجفی یادآور شد تأسفانه به اشخاصی مانند شهریار در زمانه‌ خودش توجهی نمی‌شود اما امیدوارم که اشعار و اندیشه‌های او بیش‌از پیش شناخته شود.

سهیل محمودی در ادامه‌ این مراسم شهریار را نقطه‌ عطفی در شعر و فرهنگ ایرانی دانست و گفت: چراغ یاد شهریار به همت مردم آذربایجان سال‌هاست که زنده نگه‌داشته شده است.

او با بیان اینکه شهریار شاعر مردم است افزود: شهریار وقتی که حیدربابا را می‌سراید یا وقتی که درباره‌ مولا علی شعر می‌گوید و یا زمانی که به زبان کوچه و بازار شعر می‌سراید شاعر مردم است. ما اصطلاحی داریم که می‌گوییم فلانی را مولا جلوه داده است و من معتقدم مولا علی به شهریار جلوه داده است.

محمودی با اشاره به فرایندی که شهریار در زندگی خود طی کرده است یادآور شد: شعر او لهجه‌ تهران را هم دارد و در تمامی اشعار او که اکنون به صورت ضرب‌المثل و جملات شنیدنی از زبان مردم شنیده می‌شود می‌توان فرهنگ کوچه را مشاهده کرد.

این شاعر و پژوهشگر در بخش پایانی سخنانش شهریار را یک مصلح اجتماعی دانست و بخش‌هایی از مناظره‌ منبر و دار را برای حاضرین قرائت کرد.

اصغر شعردوست نیز در ادامه‌ این مراسم با اشاره به راهی که شهریار برای سایرین گشوده است گفت: معنویات که در شعر شهریار وجود دارد راهی است که به روی بزرگان مانند سعدی هم گشوده نشده است. او کلام خود را به یک عمر قدسی و آسمانی پیوند زده است و عشق به اهل‌بیت که در شعر او وجود دارد می‌تواند زمینه‌ساز تزاید عشق به شعر شهریار باشد.

شعردوست در بخش پایانی سخنانش به خدمات شهریار در عرصه‌ ارزش‌های انقلابی اشاره کرد و گفت: شهریار همواره شاعر مستقلی بود و هیچ‌گاه به دنبال همایت از کسی نبود. او به صورت متوازن در شعر فارسی و ترکی بالندگی داشته است و اگرچه روز بزرگداشت او در تقویم ثبت شده است اما هنوز این روز ملی نشده است.


10240891
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است