بین‌الملل 05:30 - 07 فروردین 1394
قاچاق مواد مخدر، سلاح و تجهیزات نظامی، عملیات های پول شویی، آدم ربایی، فروش نفت و گاز (به شکل قاچاق) مناطقی که تحت اشغال دارند، حمایت‌های مالی گسترده از جانب برخی کشورها و افراد مشخص، کسب در آمد از شبکه‌های اجتماعی، سرقت اموال مردم نمونه‌ای از راه‌های کسب درآمد این گروه تروریستی است.

داعش چگونه تامین مالی می‌شود
به گزارش افکارنیوز، پدیده شوم داعش که چند سالی است در منطقه خود را با اقدامات وحشیانه تروریستی مطرح کرده و انسان های بی گناهی را به بدترین نحو ممکن به کام مرگ فرستاده، دارای ابعاد مختلفی است که لازم است به آنها پرداخته شود تا بتوان با شناخت کافی نسبت به این سازمان تروریستی، جهت مقابله با آن گام‌های جدی تری برداشت.



این گروه تروریستی تفاوت هایی را با دیگر گروه های افراط گرای تروریست هم چون القاعده،‌ طالبان،‌ بوکوحرام و ... دارد.



داعش میل سیری ناپذیری در کشتن انسان ها دارد و قربانیانش را انسان هایی از تمام ادیان،‌ اقوام و ملیت ها تشکیل می دهند، این گروه دامنه دشمنان خود را گسترده می داند،‌ علی رغم دیگر گرو ه‌های تروریستی که عمدتا غربی ها را دشمن خود می‌خوانند.



یکی دیگر از وجوه تمایز داعشی‌ها برخورداری از منابع مالی گسترده است و متعاقب آن اعلان حکومت و انتخاب خلیفه‌ای خود خوانده که این مهم البته به مزاج دیگر گروه های تروریستی چندان خوش نیامده است.





یکی از نقاط قوت این گروه تروریستی توان مالی آن است که توانسته با تکیه بر آن، به جذب بسیاری از جوانان بیکار و نیازمند از کشورهای مختلف اقدام کند و به تقویت زیر ساخت‌های خود بپردازد.



توان مالی بالای گروه بعثی تکفیری داعش، آن را در صدر ثروتمندترین گروه‌های تروریستی قرار داده حتی بالاتر از القاعده‌ای که داعش روزی به عنوان شاخه‌ای از آن سازمان تروریستی در عراق محسوب می‌شد، شناخت بیش از پیش ابعاد فعالیت‌های گروه تروریستی داعش می تواند به عملکرد هوشمندانه و حساب شده تر در راستای مقابله با این گروه بیانجامد، لذا اهمیت بررسی موضوع میزان سرمایه و روش‌های درآمد زایی داعش از این منظر قابل تبیین است.



با توجه به این نکته که اکثر اعضای داعش را جوانان و یا کسانی تشکیل می دهند که به دنبال کسب درآمد بالاتر هستند و همین طور وابستگی این گروه به قدرت مالی‌اش جهت پرداخت حقوق اعضای خود و گسترش اقدامات تروریستی، وجوب بررسی راه‌های درآمد زایی داعش را به منظور انجام اقداماتی هدفمند جهت اختلال و یا انسداد آن روش ها بر ما آشکار می کند.



به دلیل عدم شفافیت و غیر قانونی بودن فعالیت‌های این گروه ارقام دقیقی از میزان سرمایه و درآمدهای آن در دست نیست و تنها بر اساس پاره‌ای از اخبار و اطلاعات بدست آمده می توان تخمین‌هایی را داشت. میزان سرمایه این گروه را افزون بر دو میلیارد دلار برآورد می کنند که این مبلغ بیش از بودجه برخی از کشورهای کوچک در دنیا است و میزان درآمدهای آن روزانه به چند ده میلیون دلار می رسد، به طور نمونه این گروه تنها از راه فروش نفت مناطق تحت اشغال خود روزانه دو میلیون دلار عاید تروریست ها می شود.



برخی روش‌های تامین مالی این گروه را می توان موارد ذیل دانست :



قاچاق مواد مخدر، سلاح و تجهیزات نظامی، عملیات های پول شویی، آدم ربایی، فروش نفت و گاز (به شکل قاچاق) مناطقی که تحت اشغال دارند، حمایت‌های مالی گسترده از جانب برخی کشورها و افراد مشخص، کسب در آمد از شبکه‌های اجتماعی، سرقت اموال مردم، اخذ مالیات از تجار و مغازه داران و فروش برق نیروگاه های مناطق تحت کنترل، دریافت مبالغی در قبال تحویل اجساد قربانیان به بازماندگان آنها و فروش محصولات غیر نفتی‌ای که درعراق و سوریه می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.



نفت بزرگ ترین منبع درآمد داعش و در عین حال بزرگ ترین مشکل آن نیز هست. داعش ده‌ها پایگاه نفتی سوریه و عراق و چند پالایشگاه را در اختیار دارد. داعش این نفت را در تانکرهایی که برای پهپادهای بر فراز آسمان قابل مشاهده است قاچاق می کند، بدین ترتیب این قاچاق چندان هم مخفیانه نیست. این گروه نفت‌ها را به هرکسی که خریدار آن باشد می فروشد. مبلغ آن هم کم تر از قیمت جهانی به فروش می رساند.



داعشی‌ها پس از تصرف موصل توانستند بر منابع مالی بانک‌های آن شهر دسترسی پیدا کرده و بر میزان سرمایه خود بیافزایند،‌ تخمین ها از میزان مبلغی که به دست تروریست‌ها رسیده دقیق نیست و آن را صد‌ها میلیون دلار ارزیابی کردند.



کسب درآمد از طریق فروش زنان و کودکان در شهرهای مختلف تحت اشغال خود یکی دیگر از روش های کسب درآمد است.



همان طور که آمد یکی از راه‌های کسب درآمد این گروه حمایت‌های گسترده مالی است که از جانب برخی شیوخ عرب، برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه و هم چنین هواداران آن در نقاط مختلف صورت می گیرد.



اقدام به ربایش افراد نیز یکی دیگر از منابع درآمدی آنها است، افردی را از نقاط مختلف اروپا، آسیا و آفریقا می ربایند و در قبال تحویل دادن آنها هزینه‌های بالایی را مطالبه می کنند. بهره گیری از تکنیک‌های پول شویی نیز این گروه را درتامین مالی یاری می کند.



یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد داعش شبکه اجتماعی یوتویوب است. این گروه تروریستی در ازای هر مرتبه پخش تبلیغات روی ویدئوهای آنها که عمدتا صحنه هایی از جنایات بی رحمانه آنها شامل سر بریدن ها، اعدام‌ها و این قبیل موضوعات است از این شبکه اینترنتی پول دریافت می کند، نکته جالب اینجاست که مسئولین این شبکه هم چنان اجازه می دهند تا این گروه تروریستی به فعالیتش در فضای مجازی ادامه دهد و خود را بیش از پیش در جنایات آنها سهیم می کنند که البته می توان این موضوع را در قالب حمایت پنهان تبلیغاتی از این گروه ارزیابی کرد.



طبق قوانین این شبکه اجتماعی کاربران بایستی مشخصاتی از خود به همراه شماره حساب به آن شبکه ارایه نمایند تا مبالغی که عایدشان خواهد شد از محل تبلیغات به حسابی که به نام آنهاست واریز شود، شناسایی افرادی که خود را به صراحت از اعضای داعش معرفی کردند و مشخصات آنها در اختیار این شبکه اینترنتی موجود هست و هم چنین مسدود کردن حساب‌هایی که به آن شبکه ارایه شده است را می توان به عنوان اقداماتی مقابله‌ای در این خصوص درنظر گرفت.



سرمایه گذاری در کشورهای مختلف، در این رابطه دستگاه‌های امنیتی عراق و چند کشور دیگر به اطلاعاتی دست یافته‌اند که نشان می دهد داعش صدها میلیون دلار به کشورهای اروپایی، مالزی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده است تا نیروهای این سازمان به صورت مخفیانه در طرح‌های مختلف سرمایه گذاری کنند.



هدف داعش از این کار این است که اگر درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز مناطق تحت اشغال خود را از دست بدهد، منابع مالی دیگری داشته باشد و به همین دلیل بخش هایی از پول های غارت کرده از بانک های عراق و همچنین بخشی از پول‌های به دست آورده از طریق فروش نفت را در چنین طرح‌هایی سرمایه گذاری می کند.



مبارزه با داعش تنها جنبه نظامی ندارد، بلکه بایستی با این گروه در ابعاد گوناگون ایدئولوژیک، تبلیغاتی، سیاسی،‌ اقتصادی و ... وارد مقابله شد که با توجه به اهمیت نقش توان مالی این گروه که از آن به عنوان پشتوانه اقدامات تروریستی خود بهره می برد، لزوم برخوردی قاطع و سریع را از طرف دستگاه‌های امنیتی بر ما آشکار می کند.



به هر حال وجود این گروه افراط گرای تروریستی در عراق و سوریه واقعیت تلخ امروز منطقه است. از سوی دیگر فضای سیاسی عراق پس از شکل گیری کابینه دولت جدید آن کشور به نخست وزیری "حیدر العبادی" از آرامش نسبی برخوردار است که این مهم با توجه به حمایت‌های گسترده داخلی و خارجی از دولت جدید و اقدامات ضد تروریستی آن می تواند نکته مثبت و نوید بخشی برای مردم عراق به جهت بازگشت آرامش و امنیت به این کشور باشد.



تا کنون دولت " العبادی" در خصوص مبارزه با فساد در عراق در بخش های مختلف ارتش، دستگاه امنیتی، ادارات و ... گام‌های جدی و مثبتی برداشته که این مهم در کنار توجه العبادی به نظرات مرجعیت عالیقدر عراق، آیه‌الله سیستانی در طی این مدت سبب پیروزی‌های بسیاری در برابر تروریست‌ها شده است. ارتش و نیروهای مردمی عراق در ماه‌های اخیر توانستند مناطق بسیاری را از اشغال تروریست های داعشی آزاد کنند و شکست‌های سنگینی را بر آنان تحمیل کردند.

6101091
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است