سیاسی 01:20 - 06 آذر 1393
زمانی مرحوم سیدجلال یحیی‌زاده نماینده سابق تفت و یزد در مجلس نهم که عضو هیأت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت و مجلس بود انتقاد کرد که سفرهای خارجی نمایندگان به اطلاع هیأتی که برای نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت تشکیل شده نمی‌رسد و عملاً قانون اجرا نمی‌شود.

حالا برخی نمایندگان هم می‌گویند سفرهای خارجی دولت و مجلس چندان سروسامان ندارد. مجلس هشتم رکورددار تعداد سفرهای خارجی نمایندگان است. تا ابتدای بهمن سال 90یعنی 3‌ماه پیش از پایان مجلس هشتم، یک هزار و 522سفر برای این مجلس به ثبت رسیده است. هزارو 149سفر برای نمایندگان مجلس ششم، و هزارو 118سفر نیز برای مجلس هفتم به ثبت رسیده است. حالا مجلس نهم به مرور رکورد سفرهای خارجی را می‌شکند.

در سال‌های اخیر که تحریم‌ها و کمبود منابع مالی کشور دامن «حق‌ماموریت» مقامات و کارکنان دولت و مجلس را هم گرفت. در آن مقطع برخی نمایندگان به سراغ کاهش 50درصدی حق ماموریت‌های خارجی رفتند اما در نهایت این طرح در مجلس رأی نیاورد. بعد از آن بود که در مجلس نهم همین چند‌ماه اخیر بار دیگر طرح کاهش حق ماموریت‌های خارجی از دلار به ریال هم مطرح شد اما مجلسی‌ها این‌بار هم چندان استقبال نکردند و دست رد بر سینه طرحی زدند که هدفش کاهش حق ماموریت آنها بود.

حسن کامران نماینده مردم اصفهان از طراحان اصلی 2طرح مذکور بودند. کامران حالا عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت است و معتقد است برخی سفرهای خارجی کارکنان دولت «کیلویی» شده است. گفت‌وگوی همشهری با حسن کامران نماینده مردم اصفهان وعضو ناظر مجلس در هیأت رسیدگی به سفرهای خارجی کارکنان دولت را بخوانید.

  • در نطق اخیر خودتان از سفرهای کیلویی دستگاه‌های اجرایی انتقاد کردید. منظور از سفرهای کیلویی چیست؟ چه اتفاقی در دستگاه‌های اجرایی رخ داده است؟

سفرهای خارجی‌ای که ضروری نباشد می‌شود کیلویی؛ آنهم با این وضعیت اقتصادی که کشور ما دارد. خارجی‌ها که تازه وضع مالیشان خوب هم هست وقتی به تهران می‌آیند و سؤال می‌کنیم چرا گروه دوستی با سایر کشورها ندارید می‌گویند پول نداریم؛ ولی در کشور ما انگار همه جا گل و بلبل است. کسانی که به سفر خارج می‌روند هم بلیت و هم هتلشان رایگان است و حق ماموریت روزانه 540هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ این در حالی است که به سربازی که در مرزهای کشور خدمت می‌کند هرچند‌ماه یک‌بار حق مامویت ناچیزی داده می‌شود.

  • چند سال قبل نمایندگان طرحی با قید 2فوریت به مجلس آورده و خواستار کاهش حق ماموریت سفرهای خارجی کارمندان دولت شدند؛ مجلس در آن مقطع به این طرح رأی نداد و بعدها هم طرح دیگری که می‌گفت حق ماموریت سفرهای خارجی از دلار به ریال ارائه شود باز هم رأی نیاورد؛ مگر نمایندگان مجلس سفر زیاد می‌روند که با این طرح‌ها مخالفت می‌کنند؟

گاهی وقت‌ها در رأی‌گیری‌ها اشتباهاتی هم رخ می‌دهد؛ گاهی افراد در زمان رأی‌گیری حواسشان نیست.

  • هیأت نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت چقدر در لغو سفرهای غیرضروری موفق بوده است؟

در جلسه اخیر هیأت، 2لیست از سفرهای خارجی وزارت نفت را حذف کردیم. قرار بود آنها با سفر به چین و آلمان آموزش‌هایی ببینند که گفتیم به جای سفر چند نفر به این دو کشور، استادان آنها به ایران بیایند تا از این طریق افراد بیشتری آموزش ببینند. مثلا اگر قرار بود 8نفر بروند و آموزش ببینند حالا 80 نفر آموزش می‌بینند. با تصمیم هیأت نظارت بر سفرهای خارجی و حذف برخی سفرهای غیرضروری در چند وقت اخیر حدود 4میلیارد تومان به نفع دولت تمام‌شده است.



البته هیأت هم، سفت و سخت گرفته اما وزارتخانه‌ها راهش را پیدا کرده‌اند و بعد از مخالفت با سفرهای خارجی مدام در خواست تجدید نظر می‌دهند تا شاید نظر هیأت عوض شوند. جالب است همه بال بال می‌زنند برای سفر خارجی و استدلال همه این است گه اگر ما نرویم اسلام در خطر است.

  • هیأت بعد از انجام سفرها نیز نظارتی انجام می‌دهد؛ اینکه آیا این سفر خروجی و نتیجه مثبتی برای کشور داشته یا اینکه صرفا یک سفر تفریحی بوده است؟

اخیرا در هیأت تصویب شد که هر سازمانی بعد از انجام سفرخارجی حتما گزارش کاملی از سفر به هیأت ارائه کند. درصورت عدم‌ارائه گزارش کار، با سفرهای خارجی بعدی آنها مخالفت می‌شود. این گزارش‌ها نیز به دقت بررسی می‌شود که صوری نباشند. از سویی دیگر طرح جدیدی درنظر گرفتیم که از این به بعد همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها موظف شوند لیست سفرهای خارجی خودشان را به‌طور کامل برای هیأت ارسال کنند.

  • مگر تا الان این کار انجام نمی‌شد؟

برخی جاها مثل شستا تا‌کنون خلاف قانون انجام دادند و لیست سفرهای خارجی‌شان را ارسال نکردند.

  • آیا برخوردی هم با اینگونه سازمان‌ها انجام شده است؟

در چنین شرایطی دیوان محاسبات وظیفه دارد اگر هیأت سفری را لغو و یا حذف کرده اما توجهی به این حکم نمی‌شود برخورد کند. البته ما تنها کارمان لغو سفرها نیست بلکه در جایی مثل پرونده بابک زنجانی که قرار بود تنها یک نفر از سازمان حسابرسی برای بررسی پرونده زنجانی به سوئیس سفر کند ما گفتیم از دیوان محاسبات هم یک نفر برود.

  • ظاهرا طرح جدید دیگری رادر مجلس درخصوص سفرهای خارجی کارکنان دولت دنبال می‌کنید؟ این طرح در چه مرحله‌ای است و کی به صحن می‌آید؟

بله؛ در این طرح شرکت‌هایی که دولت سهمی در آنها دارد هم باید لیست سفرهای خارجی‌شان را به ما بدهند. این طرح در کمیسیون اجتماعی در حال نهایی شدن است و امیدوارم این‌بار نمایندگان به آن رأی مثبت بدهند.


5280643
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع قزاقستان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از جنبش دانشجویان آمریکایی شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که پس از تصویب در مجلس، برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است