اجتماعی 08:07 - 30 مهر 1393
یاسوج- ایرنا- طرح انتقال گوزن ‌های زرد ایرانی از ساست تنگ پوتک به زادگاه تاریخی خود در اطراف دز و کرخه با هدف تعدیل جمعیت این گونه و احیای مناطق زیستگاهی در قالب برنامه جامع مدیریت گوزن زرداز سوی سازمان محیط زیست تصویب و اجرا شده است.

بررسی های خبرنگارایرنا حاکی است که طرح انتقال گوزن زرد از سایت پوتک به کرخه نه تصمیم مدیریت استانی محیط زیست نه مساله ای است که باید از آن سوء مدیریت تلقی شود بلکه این اقدام براساس یک برنامه جامع مدیریتی محیط زیست کشور هدفمند به اجرا گذاشته شده است.



اگرچه به اجرای طرح انتقال گوزن زرد ایرانی به سایت تنگ پوتک که یک مکان نامناسب برای زیست گونه گوزن زرد ایرانی است ایرادهای وارد است اما اینکه بخشی یا کاملا گونه های گوزن زرد از سایت تنگ پوتک دنا به مکان دیگری انتقال شوند،نمی تواند یک ضعف مدیریت استانی تلقی شود.



با انتقال 5راس گوزن زرد از سایت پوتک به خوزستان زیستگاه اصلی این گونه کمیاب که از خانواده گوسالان نیز هست برخی رسانه ها مطالبی را بیان کردند و هرکدام ازظن خود به این مقوله پرداختند.



آنچه عینی و واقعی است انتقال گونه های گوزن زرد از سایت پوتک یک تصمیم سازمان مرکزی محیط زیست بوده و طرحی است که رویکردی هدفمندی را دنبال می کند که بخشی از اهداف آن را مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اینگونه بیان کرده است.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، سید مجید خرازیان مقدم افزود: با همکاری کارشناسان بین المللی برنامه جامع مدیریت گوزن زرد تدوین و زیستگاه های طبیعی آن برای انتقال تعدادی از گوزنهای زرد به این زیستگاه ها شناسایی می شوند.



مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درج اخباری در بعضی ازرسانه ها در خصوص انتقال تعدادی از گوزن های زرد استان کهگیلویه و بویر احمد به استان خوزستان، گفت: برای تعدیل جمعیت گوزن های زرد منطقه دنا در استان کهگیلویه وبویر احمد و احیاء جمعیت این گونه در استان خوزستان ، در نظر داریم 17 راس از گوزنهای زرد دنا به 3 منطقه در استان خوزستان شامل سایت تکثیر در اسارت هلوه (2 راس)، پارک ملی 180 هکتاری دز و پارک جنگلی 10 هکتاری در حومه اهواز منتقل شوند.



وی ادامه داد : تا کنون نسبت به انتقال 5 راس از گوزنها اقدام شده و در قرنطیه احداث شده در سایت هلوه نگهداری می شوند و مقرر شد استان خوزستان مشروح برنامه های موردنظر خود را به دفتر تنوع زیستی و حیات وحش ارسال نماید تا در صورت تایید و ضمن هماهنگی با دو استان نسبت به انتقال سایر گوزنهای زرد (12 راس) اقدام شود.



به گفته خرازیان مقدم ،سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ساماندهی گوزنهای زرد تکثیر در اسارت در سراسر کشور و معرفی مجدد این گونه به زیستگاههای طبیعی مستعد در کشور در نظر دارد با همکاری کارشناسان بین المللی که هم اکنون و به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست در ایران بسر می برند نسبت به تهیه برنامه جامع مدیریت گوزن زرد و شناسایی زیستگاههای طبیعی مناسب اقدام نماید تا در آینده تعدادی از گوزنهای زرد( احتمالا مازاد جمعیت موجود در جزیره اشک) به زیستگاههای طبیعی منتقل شوند.



سایت تکثیر گوزن زرد تنگ پوتک در زمینی به وسعت 100هکتار واقع در بخشی از دنا از سال 86با انتقال 15راس گوزن زرد ایجاد شد که چندان موفق نبوده است.



671

انتهای پیام /*


5009162
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار کریمی از توافق پلیس بین الملل ایران و چند کشور برای استرداد متهمانی که اعلان قرمز آنها صادر شده است، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است