سیاسی 19:54 - 10 فروردین 1403
آقامحمدی گفت: برای تحقق شعار سال، یک جهش برنامه ریزی، تغییر محتوایی برنامه ریزی و همکاری گسترده‌تر میان ملت و دولت و حاکمیت ضرورت دارد.

مشارکت مردم ضروری‌ترین بخش در تحقق شعار سال است

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کشور از لحاظ نرخ رشد موقعیت بهتری را نسبت به گذشته تجربه کرده است؛ بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ رشد کشور در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱، ۴.۸ درصد بوده و این شاخص در مدت مشابه در سال ۱۴۰۲، ۶.۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه «رشد در بخش خدمات ۳.۹ درصد و در حوزه نفت ۳ درصد بوده است»، افزود: رشد صنایع و معادن و کشاورزی یا در حدود صفر بوده و یا اینکه در برخی موارد منفی بوده است؛ این آمار نشان می‌دهد که اگر بخواهیم جهشی داشته باشیم و رشد را انجام دهیم، مهمترین بخشی که باید توجه کنیم تولید واقعی صنعت، معدن و کشاورزی است و همین تولید است که در زندگی روزمره مردم اثر دارد و با فراز و فرود‌هایی که دارد عملاً سبب نوسانی شدن قیمت‌ها می‌شود.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه در ابتدای سال باید اعلام شود که این رشد‌ها باید چگونه تحقق یابد؛ چراکه موضوع مشارکت مردم مطرح است، ادامه داد: مشخصاً باید بگوییم که کدام حوزه‌ها آماده است، کدام حوزه‌ها ظرفیت دارد و دولت، قوه قضاییه و مجلس امکانات لازم را در کدام حوزه‌ها فراهم می‌کنند؛ باید مشخصاً گفته شود که در کدام حوزه و قسمت قرار است که چه میزان رشد داشته باشیم. معنا و مفهوم عملی شدن شعار سال این است که از این به بعد باید شاهد برپایی نمایشگاه‌های مختلف در نماز جمعه، مراسمات بزرگ و پارک‌ها باشیم و گفته شود که چه ظرفیتی وجود دارد و چه کاری باید انجام شود؛ خواهش ما این است که مشخصاً گفته شود که در زمینه‌های مختلف و زنحیره‌های صنعتی قرار است در چه زمینه‌ای چه کاری انجام شود و مردم در کجا می‌توانند مشارکت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد: اصل ۴۴ یعنی کل کار باید توسط بخش خصوصی و مردم انجام شود و رهبری نیز در دیدار اخیر تولیدکنندگان به صراحت فرمودند که کار‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، نباید توسط دیگران و حتی نهاد‌ها انجام شود و نباید رقابت منفی با مردم صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنا به روایت مرکز آمار، تولید ناخالص کشور در سال جاری حدوداً ۱۵ هزار همت است و اگر بناست که این رقم تحقق پیدا کند، باید امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با قیمت سابق با نرخ رشد ۸ درصد تولید بیشتری داشته باشیم؛ اگر بخواهیم چنین عددی را بدست آوریم باید فعالیت خلیلی بیشتری انجام شود و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت بگیرد. همچنین باید توجه شود که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سر جای خودش است و این موضوع نباید مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های خرد ایجاد کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنوف مختلف، اتاق‌های اصناف، اتاق تعاون وبازرگانی باید با عنوان شعار سال گرد هم بیایند و با یکدیگر بحث کنند که کسبه جزء چگونه به صورت یک زنجیره تبدیل شوند تا خدمات آنها ارزان‌تر و راحت‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد و همان مرغی را که قرار است توزیع کنیم، با همان قاعده در زنجیره‌ای که در همان محل هستند و مالک آنها نیز مردم همان محل هستند توزیع کنیم

آقامحمدی گفت: توقع از اتاق اصناف این نیست که در گوشه‌ای بنشیند و بگوید که همه می‌خواهیم سند ملی و سند توسعه کشور اجرایی یا شعار سال محقق شود؛ اگر قرار است این اتفاق بیفتد تنها راه این است که گفتگو کنند و قابلیت‌هاو توانایی‌های اصناف را به کار بگیرند.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار در ادامه اظهارات خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با شاره به وضعیت حوزه مسکن با تاکید بر اینکه «مسکن در حد وسع» راه حل ماست، عنوان کرد: عده‌ای هستند که از نظر مالی شرایط تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن را ندارند و نمی‌توانند زمانی که اعلام می‌شود متقاضیان این طرح رقمی را واریز کنند بلافاصله این مبلغ را تامین کنند؛ در قالب طرح «مسکن در حد وسع» هدف گذاری شده است تا ساکنان و مستاجران مناطق کم‌برخوردار بتوانند خانه‌دار شوند و به لطف خدا نیز دولت با ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق موافقت کرده است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت همه مردم در جهش تولید اظهار کرد: تحقق شعار سال نیازمند آن است که همه جامعه را بخواهیم؛ در این مسیر نیز نباید نگران باشیم که اگر برای آمدن مردم فراخوان دادیم، آنها طلبکار می‌شوند چراکه مردم بخش جدایی ناپذیر حاکمیت هستند و بدنه حاکمیت را تشکیل می‌دهند و مشارکت آنها ضروری‌ترین مسأله در این کار است.

آقامحمدی در پایان با بیان اینکه «برای تحقق شعار سال، یک جهش برنامه ریزی و تغییر محتوایی برنامه ریزی و همکاری گسترده‌تر میان ملت و دولت و حاکمیت ضرورت دارد» عنوان کرد: خوشبختانه امروز هم برنامه را داریم و هم نرخ رشد نسبتاً خوبی را در سال ۱۴۰۲ تجربه کردیم و اگر تورم مهار شود، زمینه وجود دارد که با یک جهش در برنامه‌ریزی بتوانیم این مسیر را باز کنیم و همه سرمایه‌گذاران به صحنه بیایند و مردم نیز منابع خود را ولو خرد و کوچک در مسیر توسعه قرار دهند.


12042875
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در افغانستان گفت: ایران از هر ابتکاری مانند تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان که سبب حل مشکلات این کشور شود، حمایت می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور گفت: تقسیم تهران به دو استان شرقی و غربی بر اساس ضوابط قانونی در حال پیگیری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته معاون وزیر خارجه، «وعده صادق» سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه و تجدیدنظر در راهبرد‌های امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور تصریح کرد: خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه رویدادی بزرگ و دارای ابعادی وسیعی است که با ضرب و شتم، بازداشت و اعمال خشونت خاموش نمی‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین که در دمشق حضور دارد، بعدازظهر امروز به دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه رفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور فرانسه طی سخنانی از آمادگی کشور خود برای گفتگو با دیگر کشور‌های اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی پیروزی­ مقتدرانه و غرورانگیز تیم ملی فوتسال کشورمان و کسب مقام قهرمانی رقابت­‌های جام ملت‏‌های آسیا ۲۰۲۴ در تایلند و اهتزاز پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را که موجب سرافرازی و شادمانی همه ایرانیان ورزش‌‏دوس...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون اصل نود توضیحاتی درباره برگزاری جلسه‌ای برای تعیین تکلیف مشکل مجوز‌های مالکان زمین تپه سیف جاجرود توضیحاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست پاسخگویی احمد وحیدی وزیر کشور به مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است