اجتماعی 15:29 - 02 اردیبهشت 1397
سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از سوی هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) برای عضویت در تیم مولفان ششمین گزارش ارزیابی تغییر اقلیم(AR۶) انتخاب شدند.

سه ایرانی برای تالیف ششمین گزارش جهانی تغییر اقلیم انتخاب شدند

به گزارش ایسنا، از آنجا که هیات بین الدول تغییر اقلیم (Inter-governmental Panel on Climate Change/IPCC) مرجع سازمان ملل در موضوع تغییر اقلیم است، این هیات گزارش‌های جامع ارزیابی تغییر اقلیم جهانی(AR) را دوره‌های ۵ تا ۷ ساله با همکاری محققان کشورهای مختلف تهیه می‌کند.

در همین راستا، فرآیند تهیه ششمین گزارش ارزیابی تغییر اقلیم (AR۶) از سال ۲۰۱۸ با انتخاب مولفان آغاز شده است و در سال ۲۰۲۲ با انتشار گزارش نهایی خاتمه می‌یابد.

بر این اساس، پیرو درخواست IPCC مبنی بر معرفی محققان حوزه‌های مختلف تغییر اقلیم برای همکاری در تهیه گزارش AR۶، سازمان هواشناسی کشور به عنوان نماینده کشورمان در IPCC، پس از درج فراخوان و ارسال نامه به وزارتخانه‌های مرتبط، رزومه علمی تعدادی از اساتید داوطلب را به IPCC معرفی کرد و کمیته انتخاب IPCC بر اساس قوانین داخلی نسبت به انتخاب ویراستاران گزارش AR۶ از قاره‌های مختلف اقدام کرد. 

خوشبختانه از بین داوطلبان مختلف از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی، سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از کشورمان توسط IPCC انتخاب و به سازمان هواشناسی کشور (نماینده IPCC) معرفی شده‌اند.

دکتر محمد رحیمی، دانشگاه سمنان (Lead Author, Chapter ۱۲)، دکتر آذر زرین، دانشگاه فردوسی مشهد (Review editor, Chapter ۲) و دکتر مصطفی جعفری، مرکزتحقیقات آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی (Lead Author, Chapter ۱۰) سه فرد منتخب از سوی هیات بین‌الدول تغییر اقلیم است.

مطابق تصمیمات توافقنامه تغییر آب و هوای پاریس و درخواست UNFCCC (کنوانسیون تغییر اقلیم) بلافاصله پس از انتشار گزارش AR۶ در سال ۲۰۲۲، نشست بازنگری یا راستی‌آزمایی جهانی (GST-۲۰۲۳) تعهدات کشورها در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (از جمله تعهد کشورمان مبنی بر کاهش ۴ تا ۱۲ درصدی)  برگزار می‌شود.

تمرکز نشست GST-۲۰۲۳ بر تاثیر کاهش گازهای گلخانه‌ای تعهد شده توسط کشورها برای تعدیل گرمایش جهانی و یافته‌های گزارش ارزیابی تغییر اقلیم جهانی AR۶ خواهد بود بنابراین یافته‌های گزارش AR۶ تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌های این نشست در اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌تر کاهش گازهای گلخانه‌ای و انعکاس پیامدهای سوء تغییر اقلیم بر منطقه غرب آسیا دارد.

انتهای پیام

 


9754138
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است