اقتصادی 15:24 - 10 شهریور 1393
گرگان - ایرنا- مشکلات کمبود آب و بحران خشکسالی این روزها با توجه به کاهش 29درصدی بارندگی های گلستان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر خودنمایی می کند.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان روز دوشنبه در این زمینه گفت: میزان بارش های استان از ابتدای مهر 1392 تا پایان مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 29 درصد و نسبت به دوره درازمدت 14.5 درصد کاهش یافته است.



ˈایرج حیدریانˈ اضافه کرد: همچنین میانگین بارندگی استان گلستان تنها در مرداد سال جاری در مقایسه با سال گذشته 2.5 درصد و نسبت به دوره شاخص دراز مدت نزدیک به 14 درصد کاهش داشت.



استان گلستان با وجود ظاهر سرسبز در سال های اخیر همواره از خشکسالی و آسیب های آن در رنج بوده و است.



برخلاف شرایط و موقعیت طبیعی و جغرافیایی، این استان شمالی هم اکنون به‌ دلیل کاهش قابل توجه نزولات جوی به ویژه در فصول پاییز و زمستان سال گذشته و پراکنش نامناسب بارندگی در سایر ماه‌های سال، افزایش جمعیت و مصرف بی رویه در وضعیت نامطلوبی از نظر تامین آب قرار گرفته است.



مهندس حیدریان همچنین گفت: بیشترین میانگین بارندگی مرداد ماه در محدوده شهرستان کلاله با 53 میلی متر و کم ترین بارش در محدوده شهرستان رامیان با افزون بر 3 میلی متر بوده و میزان بارندگی در گرگان در این ماه 17 میلی متر به ثبت رسیده است.



وی افزود: جریان رودخانه ها در مدت مهر سال 92 لغایت مرداد 93، نسبت به دوره شاخص در حوضه قره سو 80 درصد و در حوضه گرگانرود 63 درصد کاهش داشته است.



مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: ذخیره آبخوان های آزاد زیرزمینی استان گلستان نیز در مرداد امسال در مقایسه با مرداد سال گذشته بیش از 168 میلیون مترمکعب کاهش داشته و نسبت به متوسط 22 سال گذشته بالغ بر 102میلیون متر مکعب کاهش حجم ثبت شده است.



وی در پایان از مردم و به ویژه کشاورزان درخواست کرد که با مدیریت بهینه منابع آب و کاهش سطح کشت محصولات، حافظ منابع آبی استان باشند.



آب، این سرچشمه و زلال بخش زندگی که در حیات انسان و پیدایش طراوت و شادابی محیط نقش مؤثری دارد، هم اینک با همراه شدن صرفه جویی و مصرف بهینه، می تواند تنها راهکار رفع بحران کم آبی و خشکسالی در نقاط مختلف کشور و از جمله استان گلستان باشد.



در استان گلستان افزون بر دو هزار و 700 کیلومتر رودخانه و 14سد در حال بهره برداری وجود دارد که حجم کل مخزن این سدها حدود 300میلیون مترمکعب است، اما هم اینک این میزان به خیلی کمتر از این رقم کاهش یافته است.



این درحالی است که علاوه بر بحث تامین آب شرب حدود یک میلیون و 800 هزار نفر شهروندان شهری و روستایی ،گلستان افزون بر 600 هزار هکتار زمین آبی و دیم زیرکشت دارد.



601

انتهای پیام /*


4619904
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است