به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید رسولی امروز اظهار داشت: همه نگاهها به بخش ریلی نسبت به شقوق دیگر، ویژه است، بنابراین وظیفه داریم که با توجه به شرایط خاص اقتصادی و سیاسی در کشور، راهآهن را که یک ضرورت ملی است که باید به جایگاه اصلی خود برسد، معرفی کنیم.
وی افزود: راهآهن امروز در مسیر توسعه قرار گرفته است و جایگاه مطلوبی را به دلیل ظرفیتهای قانونی پیدا کرده و خود را در کانون توجهات دولت و مجلس قرار داده است.
رسولی عنوان کرد: جذب سرمایه بخش خصوصی، پیگیری روابط بینالملل، بودجهریزی، آمار، آموزش و تحقیقات و تنظیم و پیگیری درج احکام در لایحه برنامه از وظایف معاونت برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن است و در این سال ها توانستیم به دستاوردهای خوبی در بخش قانونگذاری برسیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن ادامه داد: با توجه به اینکه باید نگاه ما در راهآهن متفاوت باشد، برخی احکام پیشنهادی دولت در لایحه برنامه به طور کامل در مجلس مصوب شد که میتوان به اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز دولت به راهآهن و توسعه ریلی اشاره کرد، این حکم حدود یک میلیارد دلار برای راهآهن و توسعه ریلی درآمد ایجاد میکند، این اعتبارات راهآهن را به منبع ثابت اعتباری متصل میکنند و متولیان ریلی در طول برنامه ششم میتوانند برنامهای درازمدت داشته باشند.
رسولی گفت: همچنین در ماده 70 قانون الحاق 2 حکمی به تصویب رسید مبنی بر اینکه 10 درصد از قیمت فروش نفتگاز به توسعه ریلی اختصاص یابد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن گفت: حمایت و تضمین سرمایهگذاری خصوصی در بخش ریلی حکمی مترقی است که سرمایهگذاری بخش خصوصی نزد بانکها طبق این حکم توسط راهآهن تضمین میشود.
رسولی افزود: در این حکم پیشبینی شده راهآهن با استفاده از منابع فنی و اعتباری طرحهای سرمایهگذاری را اقتصادی کنند.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن اضافه کرد: در قانون بودجه سال 93 تبصره 2 بند «ق» را داشتیم که در راستای کاهش مصرف سوخت و ارتقاء بهرهوری بندی مترقی بود که این در قانون ماده 12 رفع موانع تولید قانون دائمی شد که طبق آن تا 100 میلیارد دلار سرمایهگذاری که منجر به کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی و ارتقاء بهرهوری میشود، توسط وزارت نفت و دولت تضمین میشود.
وی ادامه داد: راهآهن فعلا با همکاری وزارت نفت موفق شد مصوبه 7 و نیم میلیارد دلاری در این حوزه را از شورای اقتصاد اخذ کند، این فرصت مناسبی است، تا با همکاری سازمان بهینهسازی مصرف سوخت در این حکم قراردادها را مبادله کنیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن با بیان اینکه آئیننامه پذیرش طرحهای سرمایهگذاری در راهآهن تشکیل شده است، گفت: مدلهای سرمایهگذاری در حوزه بار، مسافر و لکوموتیو را طراحی کردهایم.
رسولی افزود: موضوع تشکیل شرکت قطارهای حومهای در مجلس مصوب یکی دیگر از دستاوردها بوده، زیرا تاکنون سازمان قطار حومهای در کشور نداشتهایم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل راهآهن گفت: سازوکار سازمان قطارهای حومهای در راهآهن پیشبینی شده و برای توسعه حمل و نقل ترکیبی هم باید به مترو متصل شویم.
وی که در گردهمایی کارشناسان روابط عمومی سخن میگفت، ضمن اشاره به وظایف روابط عمومی و شیوه برخورد روابط عمومی در سازمان بیان کرد: اگر همه مصوبات بالفعل شوند اما منابع انسانی انگیزه نداشته باشند، شاهد هیچگونه اتفاق خوب در راهآهن نخواهیم بود.
8838953