علمی فناوری 19:00 - 08 مرداد 1395
شکرچی وجود فلزات سنگین و مواد مخدر را در قلیان های سنتی و میوه ای تایید کرد و گفت: قلیان از سیگار بسیار مضرتر است.

مریم شکرچی رییس آزمایشگاه آنالیز فرآورده های دارویی و مخدر در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: طبق آنالیزهای صورت گرفته در آزمایشگاه غذا و دارو، تنباکو های مورد استفاده در رستوران های سنتی علاوه بر داشتن توتون حاوی ترکیبات فزاینده همچون اسانس های مختلف هستند.


وی ادامه داد: زمانی که این اسانس ها توسط زغال قلیان می سوزد ترکیبات سرطان زا و خطرناکی را وارد سیستم تنفسی فرد می کند.


شکرچی تصریح کرد: دود ناشی از برخی از این تنباکو ها از جمله اسانس نعنایی موجب سوختن منتول موجود در این تنباکوها و تولید ماده سرطان زا به اسم بنزن می شود.البته به طور کلی سوختن سایر این تنباکو ها برای سلامت فرد مضر است.


وی در خصوص نوع ترکیبات آزاد شده از سوختن تنباکو ها بیان کرد: این ترکیبات انواع آلدهیدها ، مثل بنزآلدهید ،فرمالدهید ،ترکیباتی مانند بنزن و ترکیبات مضر دیگر همچون فلزات سنگین را شامل می شود که تمام این ترکیبات برای سلامتی انسان مضر هستند.


 رییس آزمایشگاه آنالیز فرآورده های دارویی و مخدر در خصوص موادی که به صورت دستی در تنباکو ها اضافه می شود ،افزود: متاسفانه این مواد مخدر از سرگل گیاه شاه دانه به دست می آیند، گیاهی که از آن حشیش استخراج می شود. بسیاری از مصرف کنندگان قلیان متوجه وجود این مواد سرخوش کننده، نمی شوند. 


وی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت های میان تنباکوهای مورد استفاده در قلیان های سنتی و میوه ای اظهار داشت: هر 2 قلیان حاوی توتون هستند اما در قلیان های سنتی هیچ گونه ماده جدیدی اضافه نمی شود ولی سوختن مواد موجود در قلیان ها یا تنباکوهای میوه ای،موجب بوجود آمدن مواد سرطان زا و مضر برای بدن می شود.


شکرچی در خصوص عوارض این تنباکو ها در بدن بیان کرداستفاده از این تنباکوها در کوتاه مدت عوارضی همچون فشار خون ،عوارض قلبی عروقی و افزایش التهاب را به همراه دارد و در طولانی مدت بر روی اندام های در معرض آسیب  از جمله ریه و سیستم تنفسی اثر منفی می گذارد و منجر به بیماری های سرطانی،قلبی عروقی و تنفسی می شود.


 رییس آزمایشگاه آنالیز فرآورده های دارویی در خصوص تفاوت های سیگار و قلیان بیان کرد: هردو برای سلامتی خطرناک هستند اما متأسفانه در فرهنگ عامه این گونه رواج پیدا کرده است که دود قلیان چون از آب عبور می کند مضر نمی باشد. این تصور غلط است.


وی اضافه کرد: محیط هایی که در آن ها قلیان مصرف می شود خطرناک هستند زیرا این محیط های سربسته موجب مسمومیت برای افراد حاضر در محیط می شود.


شکرچی یادآور شد: وجود فلزات سنگین از جمله آرسنیک و کروم در قلیان ها نیز می تواند به راحتی تبخیر شده و وارد سیستم تنفسی شود.


انتهای پیام/

8068760
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است