سیاسی 21:33 - 05 بهمن 1393
این آخرین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به عربستان در ۳ سال گذشته بود تا اینکه ۲ روز پیش باز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به‌دلیلی مشابه عازم ریاض شد و در مراسم ترحیم شاه عربستان حضور پیدا کرد.

سفر ظریف به عربستان می‌توانست به‌دلیل دیگری رخ دهد اما اختلاف‌نظرهای عربستان و ایران در مسائل منطقه به‌ویژه درباره بحران سوریه و سرکوب شیعیان بحرین با همدستی آل سعود فضای روابط تهران- ریاض را چنان متشنج کرده بود که هر سفری می‌توانست با انتقادهای تند منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی همراه باشد، ‌به همین دلیل حتی حسین امیرعبداللهیان، معاون ظریف شهریورماه امسال به ریاض رفت تا از استقبال گرم مقامات عربستان درصورت سفر ظریف به این کشور مطمئن شود چه اینکه مقامات آل‌سعود تیرماه امسال در اجلاس سالانه هیأت عامل بانک توسعه اسلامی رفتار مناسبی با هیأت ایرانی به سرپرستی وزیر اقتصاد نداشتند و پیش از آن در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی با وزیر اقتصاد کشورمان رفتاری خارج از عرف نشان داده بودند؛

این ماجراها البته به جبران مافات و عذرخواهی تلویحی دولت آل سعود ختم به خیر شد اما قصه سقوط بی‌رویه قیمت نفت و نقش احتمالی عربستان در این ماجرا دیوار سوءتفاهم بین ایران و عربستان را بلندتر کرد تا جایی که ظریف حتی ساعاتی پیش از سفرش به ریاض باز تلویحا از توطئه نفتی برخی کشورها گلایه کرد، همچنان که حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه در امور کشورهای عربی و آفریقایی چندی قبل‌تر به العالم گفته سفر ظریف که چند‌ماه قبل به‌دلیل اختلافات 2کشور بر سر جنگ سوریه به تعویق افتاد، مجددا به‌دلیل کاهش قیمت نفت به تعویق افتاده است.

حالا ملک عبدالله پادشاه عربستان فوت کرده و جای خود را به ملک سلمان داده است. پادشاه 80ساله‌ای که هرچقدر هم آلزایمر داشته باشد بعید است اختلاف نظرهایش با ایران را فراموش کند، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان، وعده ادامه سیاست‌های پیشین در این کشور را داده و گفته که در عرصه سیاست خارجی همان رویکرد پیشین را دنبال می‌کند. این یعنی ادامه اختلافات ایران و عربستان در حوزه سوریه، یمن و بحرین. شبکه خبری بلومبرگ هم در گزارشی نوشته که نخستین انتصاب‌های سلمان نشان داد که سیاست نفتی عربستان بدون تغییر باقی می‌ماند و روابط خوب با ایالات متحده نیز همچنان اولویت این کشور خواهد بود و این یعنی ادامه شبه جنگ نفتی ایران و عربستان در منطقه. با این حال ظریف می‌گوید که دعوتش از سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان یک دعوت باز است و او هر گاه خواست می‌تواند به ایران سفر کند.

او درباره سفر خود به عربستان و اینکه این سفر منجر به سفر دیپلماتیک وی در آینده نزدیک به عربستان خواهد شد، گفته که حضورش در ریاض 3یا 4ساعت بیشتر نبوده است. ظریف گفته است: ما همواره آمادگی داریم که با دوستان خود در منطقه برای توسعه ثبات گفت‌وگو داشته باشیم. وزیر خارجه گفته است دعوت بنده از آقای سعود الفیصل برای بازدید از ایران و دعوت ایشان از من نیز همینطور باز است. امیدواریم در شرایط مناسب‌تری باشیم و طرفین بتوانند این دعوت را اجرا کنند. حسن روحانی رئیس جمهور، انتخاب سلمان را تبریک گفته است. در این سو سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان پا به سن گذاشته و در آمریکا زیر تیغ جراحی است. تاج و تخت عربستان دچار کهولت شده است. به فرض ادامه حیات فیصل باید منتظر شد و دید آیا بعد از عبدالله گشایشی در روابط ایران و عربستان ایجاد می‌شود یا نه؟


5699949
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از تماس تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایران در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که تهران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مناظره‌های انتخاباتی از آنتن شبکه تهران سیما تماشایی می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اقدام ایران در حمله به سرزمین‌های اشغالی باعث شد رسانه‌های صهیونیستی توانایی جمهوری اسلامی برای درگیری با صهیونیست‌ها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود و به سایر نهاد‌های مربوطه امکان می‌دهد عملکرد مالی دولت را بهبود بخشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با دستور رئیس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش اخذ کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور درباره مانور غرب بر روی نام نیکا شاکرمی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور درباره مانور غرب بر روی نام نیکا شاکرمی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور درباره مانور غرب بر روی نام نیکا شاکرمی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه این شورا با عنوان «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» را برای اجرا ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است