اقتصادی 05:23 - 29 دی 1395
مهر بررسی کرد:
آمارهای رسمی از نقش امور تفریحی و فرهنگی در سبد هزینه‌ای کارگران حکایت از آن دارد که سهم این بخش در زندگی این طبقه، فقط ۴۱ هزار و ۴۱۲ تومان است.

سهم تفریح و فرهنگ در سبد هزینه‌ای کارگران،ماهانه ۴۱ هزار تومان

به گزارش خبرنگار مهر، تفریح و امور فرهنگی قطعا یکی از الزامات نشاط هر جامعه است؛ اما این موضوع زمانی اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند که بودجه تفریح در سبد هزینه «کارگران» به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه، مطرح می‌شود. در این میان قطعا تفریح و فرهنگ در زندگی هر انسان، جایگاه ویژه‌ای دارد که برآیند آن، ایجاد نشاط در جامعه است و این مهم، در زندگی اقشار آسیب‌پذیر جامعه به ویژه شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما با تمام این اوصاف، بر اساس آمار مراجع رسمی کشور، سهم امور فرهنگی در هزینه سبد خانوار به ویژه زندگی کارگران که درگیر آثار روانی ناشی از کار هستند، بسیار ناچیز برآورد می شود.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی (تورم) در آذرماه، سهم تفریح و فرهنگ در بودجه خانوارهای شهری فقط ۵.۱ درصد است که البته بانک مرکزی آماری منتشر کرده که نشان می‌دهد مردم ایران در سال ۱۳۹۴ معادل فقط ۲ درصد از درآمد خود را به تفریح و امور فرهنگی پرداخته‌اند.

در حال حاضر حداقل مزد کارگر ۸۱۲ هزار تومان است که محاسبه سهم ۵.۱ درصدی بودجه تفریح و فرهنگ در یک خانواده کارگری، ۴۱ هزار و ۴۱۲ تومان می‌شود. البته میانگین بودجه فرهنگی برای خانواده‌های کارگری، ۱۸ هزار تومان برآورد شده؛ اما واقعیت این است که چه تفریحی وجود دارد تا با صرف ۴۱ هزار تومان در ماه امکان پذیر باشد؟

در حالی مقابله با آسیب های اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی خانواده ها مورد تاکید همیشگی مسئولان و مدیران فرهنگی کشور بوده و هست که با این سهم اندک امور فرهنگی در سبد هزینه کارگران، گرایش به خرید ابزارهای ارزان قیمت، اما نامناسب به لحاظ فرهنگی یکی از گزینه های خانواده ها محسوب می شود.

با این حال حدود یکماه پیش وزیر کار با اشاره به اینکه دولت آثار روحی و روانی ناشی از کار را مدنظر قرار داده و دراین زمینه اقداماتی را آغاز کرده، گفت: برای اینکه بتوانیم کار جامعه کارگری سالم بماند اقداماتی در زمینه سنجش سلامت آنان شروع شده است. وی همچنین از پیش بینی برنامه‌های فرهنگی و ورزشی دولت برای بازنشستگان جامعه کارگری کشور خبر داد.


8679260
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است