بین‌الملل 21:28 - 06 آذر 1393
مادرید- ایرنا- فساد مالی سیاستمداران اسپانیا و پرونده های قطور آنها در دادگاه ها ، 'ماریانو راخوی' نخست وزیر کشور را مجبور به اعلام اقدامات کلیدی برای مبارزه با آنها کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه،راخوی امروز پنجشنبه، اقدامات خودرا در چهار محور اساسی نظارت مالی احزاب سیاسی،اقدامات دموکراتیکی داخلی احزاب ، اصلاح قانون مجازات و قانون آیین دادرسی کیفری و اقدامات در محیط دو مجلس نمایندگان و سنا تعیین کرد.



نخست وزیر درحالی امروز درمجلس نمایندگان اسپانیا این اقدامات را اعلام کرد که چهارشنبه شب و در اتفاقی غیرقابل پیش بینی ،'آنا ماتو' وزیربهداشت و درمان که روز گذشته از سوی دادگستری ملی به فساد مالی متهم شده بود ، از سمت خود استعفا داد تا که مغایرتی با سخنان امروز راخوی در مورد مبارزه با فساد مالی پیش نیاید.



رسواییهای ناشی از فساد مالی دربار سلطنتی، مقامهای دولتی و چهره های حزبی اسپانیا چنان در ماههای اخیر بر افکار عمومی این کشور تاثیر گذاشته است که مردم از آن حتی بیشتر از بحران وخیم اقتصادی که از شش سال پیش دامنگیر کشورشان شده است، واهمه و نگرانی دارند.



براساس نظرسنجی،نگرانی مردم این کشور نسبت به فساد مالی هر روز بیشتر می شود، به گونه ای که برای نخستین بار درچندسال اخیر، این موضوع به یکی از سه دغدغه و مشکل مهم جامعه از نظر اسپانیایی ها تبدیل شده است.



نخست وزیر اسپانیا درمجموع پیشنهادات خود، کمک های مالی خصوصی به احزاب را ممنوع کرد،دستور داد که دادگاه حسابرسی نظارت خود بر کمک های مالی را افزایش دهد،پیشنهاد داد افرادی که پرونده ای علیه آنها باز شود اخراج گردند و اموال و مبالغ کلاهبرداری شده بازگردانده شود.



فاش شدن اسنادوشواهد پرونده'لوییس بارسناس'خزانه دار حزب حاکم محافظه کار 'مردمی' که متهم است هر ماهه حقوقهای کلان غیرقانونی در پاکتهای دربسته به اعضای ارشد حزب از جمله راخوی پرداخت می کرده و علاوه بر آن، حسابهای مخفی غیرقانونی حزب مردمی را در بانکهای سوییس تحت کنترل داشته است، خشم و یاس و نا امیدی مردم نسبت به دولت را روز افزون کرده است



این پرونده که کمتر از دو سال پیش تشکیل شده و چندین بار به تظاهرات مردم علیه حزب حاکم انجامیده، همچنان در مرحله تحقیق و بازجویی قرار دارد و معلوم نیست چه زمانی دستگاه قضایی اسپانیا در باره آن حکم صادر خواهد کرد.



در حالی که مردم اسپانیا هنوز از توضیحات حزب حاکم قانع نشده اند و بنا به شواهد روشن، از استقلال دستگاه قضایی خود و فرجام رسیدگی به پرونده ها نیز اطمینان کامل ندارند، متهم شدن رسمی 'کریستینا د بوربون' دختر پادشاه به فساد مالی و مشارکت او در کلاهبرداریهای همسرش، 'اینیاکی اوردانگارین' از نهادهای دولتی و عمومی کشور، بیش از پیش به دغدغه های مردم نسبت به رفتار مقامهای کشور دامن زده است.



این موارد همچنین باعث شده ا ند که راخوی امروز ، از دادگاه ها بخواهد که به رسیدگی به پرونده ها تسریع دهند و در این راستا ، اعلام نمود که دولت در نظر گرفته که در چارچوب بودجه عمومی سال 2015 میلادی ، 100 قاضی و دادستان استخدام کند تا که بدین صورت از طولانی شدن رسیدگی به مهمترین پرونده ها که بازتاب بسیاری در جامعه دارند ، جلوگیری شود .



نخست وزیر همچنین از رهبران احزاب سیاسی خواست که گزارشی کامل و با مسوولیت در مورد عدم سوء پیشینه ، دارایی ها ، هزینه ها و خرج های اعضای آنها را ارائه دهند و از وزارت دادگستری خواست که نظارت بر روی عفو کلاهبرداران را افزایش دهد و در صورت اینکه فردی را بخواهد عفو کند ، قبل از آن باید رای نمایندگان مجلس را داشته باشد .



اروپام *1*491**1547

انتهای پیام /*


5286234
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فرانسوی اعلام کردند که دانشجویان موسسه مطالعات سیاسی پاریس هم در اعتراض به جنگ غزه کلاس‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فرانسوی اعلام کردند که دانشجویان موسسه مطالعات سیاسی پاریس هم در اعتراض به جنگ غزه کلاس‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از دولت‌ها خواست برای جلوگیری از فاجعه بیشتر در غزه، تحریم‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس بررسی کارشناسان، شبهاتی مبنی بر سرقت اعضای بدن قربانیان مدفون در گور‌های دسته جمعی توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انصارالله یمن اعلام کرد در طول ۲۰۲ روز تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۲ کشتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد حمله قرار گرفتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: سفر آیت‌الله رئیسی فرصتی برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه ما با ایران بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های اسرائیلی یک مقر صلیب سرخ را در غرب غزه مورد حمله قرار داده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام رسانه‌های کره شمالی کیم جونگ اون در جریان آزمایش ارزیابی سامانه موشک‌انداز چندگانه که به زودی آزمایش رسمی آن انجام می‌شود، قرار گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ایالات متحده می‌خواهد مراسم اصلی فارغ التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه به دلایل امنیتی لغو کند. 

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است