علمی فناوری 02:13 - 04 فروردین 1397
امروز، 24 مارس مطابق با 4 فروردین، "روز جهانی سل" نامگذاری شده است.

4 فروردین، روز جهانی سل

به گزارش ایسنا، "روز جهانی سل" (World Tuberculosis Day) مصادف با 24 مارس و مطابق با 4 فروردین، برای آگاهی در مورد شیوع جهانی این بیماری و تلاش برای از بین بردن آن در نظر گرفته شده است.

روز جهانی سل، یکی از هشت جنبش رسمی جهانی بهداشت عمومی است که توسط "سازمان بهداشت جهانی" (WHO) مشخص شده است. دیگر روزهای مشخص‌شده، عبارتند از: "روز جهانی بهداشت" (World Health Day)، " روز جهانی اهدای خون" (World Blood Donor Day)، "هفته جهانی ایمن‌سازی" (World Immunization Week)، "روز جهانی مالاریا" (World Malaria Day)، " روز جهانی بدون دخانیات" (World No Tobacco Day)، "روز جهانی هپاتیت" (World Hepatitis Day) و "روز جهانی ایدز" (World AIDS Day).

در تاریخ 24 مارس سال 1882 دکتر "رابرت کخ" (Robert Koch)، به گروه کوچکی از دانشمندان "موسسه هایجین" (Institute of Hygiene) در "دانشگاه برلین" (University of Berlin) آلمان اعلام کرد که دلیل بیماری سل یعنی " مایکوباکتریوم توبرکلوزیس " (Mycobacterium tuberculosis) را کشف کرده است.مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مشهور به "باسیل کخ"، گونه‌ای بیماری‌زا در جنس مایکوباکتریوم و عامل بیماری سل است.

همزمان با اعلام این موضوع در برلین، شیوع سل در اروپا و آمریکا بیداد می‌کرد و از هفت نفر موجب مرگ یک نفر می‌شد. این کشف دکتر کخ، راهی برای تشخیص و درمان سل گشود.

در سال گذشته، روز جهانی سل، بر متحد ساختن تلاش‌ها برای بالا بردن آگاهی و از بین بردن این بیماری تمرکز داشت و شعار این روز، "اتحاد برای پایان دادن به سل" بود.

در سال 2018، تمرکز روز جهانی سل، بر ایجاد تعهدی مبنی بر پایان دادن به این بیماری، نه تنها در سطح سیاسی با سران ایالات و  وزرای بهداشت بلکه در همه سطوح از جمله شهرداران، فرمانداران، نماینگان مجلس، رهبران جوامع و همچنین، افراد مبتلا به سل، مدافعان جامعه مدنی، کارکنان بهداشت، پزشکان و پرستاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر افراد مرتبط است.

انتهای پیام


9723561
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است