علمی فناوری 09:15 - 25 شهریور 1393
تهران - ایرنا - محققان تایوانی با استفاده از نانوذرات نقره و اکسید تیتانیوم موفق به تولید حافظه روی کاغذ شدند که با ظرفیت یک مگابایت، بسیار ارزان، قابل بازیافت و انعطاف پذیر است.

به گزارش ایرنا فناوری چاپ قطعات الکترونیکی روی کاغذ می تواند منجر به تولید ادوات الکترونیکی انعطاف پذیر، ارزان و قابل بازیافت شود.



از این فناوری می توان در حوزه های مختلف نظیر داروسازی، غذا و برچسب های هوشمند استفاده کرد و همچنین امکان تولید حسگرهای پزشکی قابل پوشیدن را فراهم ساخت.



تاکنون محققان مختلفی تلاش کرده اند تا ترانزیستورها و پیل های خورشیدی را روی کاغذ ایجاد کنند اما یک حلقه گمشده به نام 'حافظه' در این میان وجود دارد.



اخیرا یک گروه تحقیقاتی از تایوان موفق به ارائه روشی برای چاپ حافظه روی کاغذ شده است.



اولین چالش برای تولید حافظه روی کاغذ این است که کاغذ به دلیل داشتن ساختار الیافی خود، بسیار متخلخل و زبر است بنابراین نمی توان یک لایه یکنواخت از مواد مورد استفاده در حافظه ها را روی آن قرار داد.



وجود زیرلایه صاف از ملزومات تولید حافظه هایی نظیر DRAM است و محققان برای حل این مشکل، نوع جدیدی از حافظه به نام RRAM را تولید کردند که ساختاری ساده تر نسبت به حافظه های DRAM دارد.



در این حافظه جدید یک لایه عایق می تواند میان در سطوح مختلف قرار گرفته و مقاومت الکتریکی ایجاد کند که یک لایه از این مقاومت نقش 1S و لایه دیگر نقش 0S را ایفا خواهد کرد بنابراین هر بیت RRAM از دو لایه عایق تشکیل شده که به صورت ساندویچی میان دو الکترود قرار می گیرد.



محققان دانشگاه ملی تایوان با استفاده از ترکیب نقره، دی اکسید تیتانیوم و کربن به همراه یک لایه عایق موفق به تولید این حافظه شدند.



این گروه تحقیقاتی برای شروع کار، یک لایه کربن را روی کاغذ قرار دادند تا الکترود پایینی ایجاد شود، سپس 10 مرتبه این فرآیند را تکرار کرده تا زبری سطح کاهش یابد و در ادامه، کاغذ پوشش دار به مدت 10 دقیقه در دمای 100 درجه سانتیگراد و در شرایط خلاء پخته می شود.



پژوهشگران تایوانی در مرحله بعد با استفاده از نانوذرات اکسید تیتانیوم معلق در استن استیل جوهری ساخته و با استفاده از آن یک لایه از این ذرات را روی سطح کربن چاپ کردند که این لایه به عنوان عایق عمل می کند.



این محققان بعد از خشک شدن سطح کربن، از محلول اتیلن گلیکول و آب دارای نانوذرات نقره برای ایجاد نقاط نقره در سطح لایه اکسید تیتانیوم استفاده کردند که این اکسید تیتانیوم نقش الکترود بالایی را ایفا می کند.



حافظه ایجاد شده بر روی کاغذ 100 میکرومتر است و حافظه ای در حد یک مگابایت دارد.



علمی (1)**1055**1599

انتهای پیام /*


4738889
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ برای بار سوم، با انتشار اصلاحات (سری چهارم) دفترچه راهنمای انتخاب رشته تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از قریب به ۱۵ سال ۱۹ هزار مربی پرورشی و مشاور و مربی ورزشی برای مدرسه‌ها جذب می‌کنیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشته‌محل‌ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رشته‌محل‌های جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشته‌محل‌ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی نمایشگاه کار دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: در کنار نمایشگاه، کارگاه‌هایی به منظور آشنایی دانشجویان با علایقشان برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پس از عرضه محدود قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن، اکنون گوگل پلی امکان دانلود و نصب هم‌زمان برنامه‌ها را در اختیار کاربران گذاشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و ثبت نام این آزمون از ۲۲ اردیبهشت آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: تیم سیار اهدای خون از ۹ اردیبهشت برای مدت سه روز در محل مجلس شورای اسلامی استقرار یافته و کارکنان و نمایندگان مردم از این کار خداپسندانه استقبال کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی رئیس جمهور در افتتاحیه موزه دانشگاه امیرکبیر از اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۱۰ استاد شاگردپرور خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است