بین‌الملل 00:30 - 08 شهریور 1393
پس از آن‌که شورای امور امنیتی و دفاعی اوکراین ادعا کرد واحدهای ارتش روسیه در حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی، شهر مرزی نووازوفسک و مناطقی در شرق این کشور را اشغال کرده‌اند، تنش‌های سیاسی میان رهبران غربی و مقامات مسکو بار دیگر بالا گرفت.

تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین بالا گرفت

در یک سو مقامات غربی از اعمال تحریم های بیشتر علیه مسکو سخن می گویند و در طرف مقابل، مقامات کرملین غربی ها را مسئول اصلی ناآرامی ها در مناطق شرقی اوکراین می دانند.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه شب برای بررسی بحران اوکراین نشست اضطراری برگزار کرد. این نشست به محلی برای تبادل نظر مقامات آمریکایی و روسی تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: این شورا برای بار بیست و چهارم است که درباره اوکراین تشکیل جلسه می دهد و درگیری ها میان نیروهای روس گرا و دولت اوکراین ادامه دارد.

پاور گفت: پیام تمام کشورهای عضو شورای امنیت یکسان است، روسیه باید این درگیری را متوقف کند. اما روسیه گوش نمی دهد و دروغ می گوید.

در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که دولت اوکراین علیه مردم کشورش جنگ به راه انداخته است.

وی حضور نیروهای روس در خاک اوکراین را رد نکرد و گفت: داوطلبان روسی در بخشی از مناطق شرقی اوکراین حضور دارند و هیچ کس منکر آن نیست. وی در ادامه مساله حضور مشاوران غربی در اوکراین را زیر سوال برد و گفت که چه کسی به نیروهای اوکراینی سلاح می دهد؟ چورکین خطاب به آمریکا گفت: مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را متوقف کنید. همچنین در پی انتشار این خبر که نیروهای روسیه وارد خاک اوکراین شده اند، کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما و آنگلا مرکل، رهبران آمریکا و آلمان طی یک تماس تلفنی بر تشدید تحریم های غرب علیه مسکو تاکید کرده اند.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: ما تحریم ها و ابزارهای دیگری داریم که مطمئنا می توانیم برای اعمال کردن انتخاب کنیم. وی افزود: آمریکا درخصوص این گزینه ها با متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت وگو خواهد کرد.

درخواست اوکراین از ناتو

با ادامه این روند، مقامات کی یف دست به دامن اتحادیه اروپا و ناتو شدند. در همین راستا، سفیر اوکراین در اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد کی یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه از اتحادیه اروپا کمک نظامی گسترده درخواست کرد. اوکراینی ها همچنین خواستار نشست اعضای ناتو در این زمینه شدند. گفته می شود اعضای ناتو نیز روز گذشته به درخواست کی یف نشستی را برگزار کردند. این نشست پس از آن برگزار شد که آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد این کشور تمایل دارد روند الحاق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را از سر گیرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، آندره فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو پس از نشست نمایندگان کشورهای عضو این پیمان گفت: ما در این نشست مساله پیوستن اوکراین به ناتو را بررسی نکردیم. ما در اجلاس آینده در ولز درباره چگونگی کمک به اوکراین در برابر تجاوزگری و دخالت روسیه گفت وگو خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: ناتو به تصمیمات اوکراین درباره حاکمیت ملی این کشور احترام می گذارد و اگر اوکراین خواهان عضویت در ناتو باشد، ما به آن احترام خواهیم گذاشت. وی همچنین با تکرار ادعاهای مقامات غربی گفت: نیروهای روسی درگیر عملیات نظامی مستقیم داخل خاک اوکراین هستند و این امر نقض صریح حق حاکمیت اوکراین به شمار می رود. پیش از این باراک اوباما احتمال مداخله نظامی آمریکا در مناقشه اوکراین را به دلیل عضویت نداشتن کی یف در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منتفی دانسته بود.

در واکنش به ادعای مقامات غربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفت: اتهامات علیه روسیه در حمله به اوکراین تکراری است و هیچ کشوری این موضوع را باور نمی کند. لاوروف گفت: «این برای اولین بار نیست که به ما اتهام می زنند و از زمان آغاز بحران در اوکراین، ما متهم شده ایم که مقصر هر اقدامی در کی یف هستیم.» لاوروف تاکید کرد: به نظر می رسد پوشاندن حقایق از صفات و خصوصیات آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی است که تلاش می کنند واقعیت های اوکراین را بپوشانند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز ضمن رد این ادعا گفت مشکل اوکراین، امتناع مقامات کی یف از وارد شدن به مذاکرات با جدایی طلبان شرق اوکراین است. وی همچنین اظهار کرد که حملات ارتش اوکراین به شهر های شرقی این کشور یادآور محاصره شهر لنینگراد به دست نازی های فاشیست در جنگ جهانی دوم است.

کمک برای خروج نظامیان اوکراینی از محاصره

همزمان با بیان این مطالب از سوی مقامات غربی، ولادیمیر پوتین شامگاه پنجشنبه از جدایی طلبان اوکراینی خواست برای نظامیان اوکراین که پس از تصرف شهر راهبردی نووازوفسک، در شرق این کشور به دست مخالفان، تحت محاصره قرار گرفته اند، «دالانی بشردوستانه» ایجاد کنند. پوتین در بیانیه ای خطاب به جدایی طلبان طرفدار روسیه گفت: من از مخالفان می خواهم به منظور پیشگیری از قربانی شدن های غیرضروری، دالانی بشردوستانه برای نظامیان اوکراینی که تحت محاصره قرار گرفته اند، ایجاد کنند تا این فرصت به آنها داده شود به منطقه عملیاتی عقب نشینی کنند.

وی همچنین ضمن آن که از جدایی طلبان طرفدار روسیه خواست به سربازان زخمی کمک های پزشکی ارائه کنند، گفت روسیه آماده ارائه کمک های بشردوستانه به مردم دونتسک است.

در واکنش به این درخواست، نخست وزیر جمهوری خودخوانده دونتسک روز گذشته در شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: «ما با همه احترامی که به رئیس جمهور روسیه قائلیم؛ آماده ایم دالانی بشردوستانه برای یگان های نظامی اوکراینی تحت محاصره باز کنیم، به شرط آن که آنها تسلیحات و تجهیزات خود را به ما بدهند.»

به گزارش منابع خبری، مشخص نیست که آیا دولت کی یف این پیشنهاد را خواهد پذیرفت یا خیر. در همین حال، سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد مناقشه در شرق اوکراین تاکنون نزدیک به 2600 کشته برجا گذاشته است.


4595178
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است