اقتصادی 08:00 - 02 اردیبهشت 1394
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد
مسئولین سازمان امور مالیاتی اظهار کرده‌اند: گواهی ثبت نام، مجوز اخذ مالیات از مصرف‌کنندگان و بهترین معیار شناسایی مودیان مالیات بر ارزش افزوده برای مردم است و اصناف و بنگاه‌های اقتصادی مکلف هستند در صورت درخواست مصرف‌کنندگان این گواهی را ارائه کنند.

/////////////به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چند صباحی قبل خبر دریافت وجه‌هایی به عنوان حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده از سوی اغذیه فروش‌ها از گوشه گوشه شهر به گوش رسید و گاهی هم تبدیل به فریادهای بی‌پاسخ شده بود.
 
با خبر شدیم که گاهی مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از فعالان صنف اغذیه فروشی تبدیل به کانالی پول‌زا شده بود که با وجود نظارت نامناسب این کانال روز به روز پررونق‌تر می‌شد.
 
با توجه به اینکه نحوه‌ ارائه غذاها و تهیه مواد اولیه در واحدهای غذایی متفاوت است و کیفیت‌هایی مختلف عرضه می‌شود، نحوه‌ قیمت‌گذاری و دریافت حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده هم ارقام متفاوتی را شامل شده است.
 
معنای این سخن آن است که مدت زمانی طولانی بود که مردم در اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌های پرشمار سطح شهر مبلغی را می‌پرداختند که به اسم مالیات ولی به کام جیب صاحبان کار سرازیر می‌شد و بر خلاف تصورات قبلی هیچ دخل و صرفی با سازمان امور مالیاتی نداشته و نوعی دزدی محسوب می‌شود.
 
در همین راستا، "علی عسگری" رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص تاکید بر غیرقانونی بودن چنین اقدامی اظهار کرده بود: اغذیه فروش‌ها و فست فودی‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند و هنوز از این گروه از مشاغل ثبت نام به عمل نیامده است و فعالان این بخش که مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند از مردم سوءاستفاده کرده و این اقدام نوعی جیب‌بری است.
 
با رصد در اطلاعیه‌های اخیر سازمان امور مالیاتی کشور متوجه می‌شویم که از ابتدای سال 94 طبق فراخوان مرحله ششم؛ چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.
 
همچنین معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص گفته است: در نظام مالیات بر ارزش افزوده همه فعالان اقتصادی خود به خود مودی مالیاتی و مشمول این قانون محسوب نمی‌شوند؛ به همین خاطر طبق ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، به سازمان امور مالیاتی این اختیار داده شده که به ترتیبی که تعیین و اعلام می‌نماید، مودیان را مشخص کند.
 
آنچه که باید به آن توجه کرد نحوه‌ دریافت اطلاعات مردم از این اقدام است به طوری که اعتراض برخی از مردم مبنی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در صورت حساب‌ها لزوم ارائه گواهی نامه‌ دریافت مالیات بر ارزش افزوده را پر رنگ‌تر از قبل نشان می‌دهد.
 
مسئولین سازمان امور مالیاتی نیز در این خصوص اظهار کرده‌اند: پس از اعلام فراخوان و ثبت نام مودیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده برای آنان گواهی ثبت نام صادر و به مودی تسلیم می‌شود. بنابراین گواهی ثبت نام، مجوز اخذ مالیات از مصرف‌کنندگان و بهترین معیار شناسایی مودیان مالیات بر ارزش افزوده برای مردم است و اصناف و بنگاه‌های اقتصادی مکلف هستند در صورت درخواست مصرف‌کنندگان این گواهی را ارائه کنند.
 
بدیهی به نظر می‌رسد با این اقدام به راحتی می‌توان دریافت که کدام یک از واحدها مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند و به طرق قانونی اقدام به دریافت چنین وجهی می‌کنند. روشن است که یکی از اهداف اصلی سازمان امور مالیاتی کشور جلب اعتماد مردم نسبت به مالیات بر ارزش افزوده است و با نظارت و کنترل دقیق می‌تواند راه جلب اعتماد مردم را سهل‌تر کرد.


انتهای پیام/

6240595
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، برای هدایت منابع اعتباری بانک‌ها به سمت تولید راهکار‌های مختلفی وجود دارد که می‌طلبد در این زمینه به سبب اهمیت موضوع توجه بیشتری صورت گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است