گوناگون 09:59 - 10 اسفند 1395
«دیروز (دوشنبه) خانواده ٢٤ نفر (١٦ آتش‌نشان، ٤ نگهبان، دو نفر کسبه و جسد دو نفر که هفته گذشته کشف شد) از کشته‌شدگان پلاسکو به عزای چهلمین روز از مرگ عزیزان‌شان نشستند. هنوز که هنوز است هیچ پاسخ روشنی درباره علت اصلی این حادثه به هیچ یک از خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در این حادثه از دست دادند و مردم داده نشده است.»

پلاسکو به جمع فراموش‌شدگان پیوست

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «صبح روز سی‌ام دی‌ماه طبقه دهم پلاسکو به دلیلی نامعلوم آتش گرفت و مدتی بعد از مهار آتش کل ساختمان فروریخت. در ابتدا گفته شد علت آتش‌سوزی ناشی از نشت گاز بوده است اما سخنگوی شرکت گاز گفت: «ساختمان پلاسکو اصلا به شبکه گاز متصل نبود که گاز نشت کند.» در ادامه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران مدعی شد انفجارها در طبقات دهم و یازدهم با هم بوده و مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران علت انفجارها را ناشی از شعله‌ور شدن انبار گازوییل در طبقات بالای ساختمان عنوان کرد. این در حالی است که طبق اعلام هیات امنای ساختمان هیچ منبع گازوییلی در طبقات وجود نداشته و گازوییل فقط در موتورخانه و زیرزمین بوده است. از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز اتصال برق را علت این حادثه عنوان کرد.

حالا هنوز که هنوز است علت اصلی این حادثه معلوم نشده است. داغ خانواده آتش‌نشان‌های کشته شده هنوز سبک نشده و کسبه و نگهبان‌هایی که در این حادثه کشته شدند، از بی‌تفاوتی مسوولان نسبت به پیگیری احقاق حق و حقوق حادثه‌دیدگان سخن می‌گویند. حالا کسبه‌ای که همه دارو ندار و مغازه‌شان در پلاسکو سوخت به طبقات سوم و چهارم پاساژ نور منتقل شده‌اند. پاساژی که تا قبل از اسکان کسبه پلاسکو تعداد زیادی از مغازه‌های آن خالی بود. کسبه، شاگرد مغازه‌ها، نگهبان‌ها، خیاط‌های تولیدی‌ها همگی با هم به این مرکز آمده‌اند تا همه‌چیز را از نو شروع کنند. در سکوت، دکور مغازه‌ها و پارتیشن‌های‌شان را می‌چینند تا همه‌ چیز رو به راه شود اما به قول معروف کارشان پیش نمی‌رود.

یکی از مسن‌ترین و سرشناس‌ترین کاسبان پلاسکو که یک واحد کوچک در پاساژ نور به او داده‌اند، می‌گوید: «اینجا اصلا خوب نیست. مغازه من در پلاسکو سه برابر این بود. حالا باید با همین بسوزیم و بسازیم. قرار بود همه‌چیز رو به راه شود و مغازه‌های ما تا شب عید آماده شود و ما هم برای شب عید چیزی به سفره‌مان ببریم اما حالا که ٢٠ روز به عید مانده هنوز هیچ کدام از مغازه‌ها آماده نیستند. از صبح تا عصر برای طراحی دکور و پارتیشن‌بندی اینجا می‌آییم اما هیچکدام از کارهای‌مان پیش نمی‌رود که نمی‌رود. حتی از کمکی که قرار بود به ما کنند هم خبری نیست. به ما گفتند بیایید اینجا چهار ماه رایگان کاسبی کنید و بعد از ٤ ماه اجاره‌اش را بدهید. اصلا ما در این چهار ماه درآمدی داریم که بخواهیم اجاره هم بدهیم؟»

از طرف دیگر خانواده نگهبان‌هایی که در این حادثه کشته شده‌اند یک‌ پای‌شان در هیات امنای پلاسکو است و یک پای دیگرشان در بیمه تا حق و حقوق ماهیانه همسران‌شان را برای خرج و مخارج ادامه زندگی بگیرند. هفته پیش خانواده کامبیز باقری مراسم دفن و ختم پسرشان را برگزار کردند؛ در حالی که دو روز قبل خبر شناسایی جسد پسرشان در پزشکی قانونی به آنها اعلام شد. همچنین کمتر از یک هفته پیش نیز خبر رسید جسد دو نفر دیگر در دپوی نخاله‌های پلاسکو پیدا شده است. این در حالی است که هنوز آمار قطعی از تعداد مفقودین این حادثه اعلام نشده است.»

انتهای پیام


8867822
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است