وبگردی 00:12 - 08 فروردین 1394
فاطمه(س) در خطبه فدک چه فرمودند؟/4
در حالی بود که هنوز عهد و پیمان شما به پیغمبر نزدیک است و هنوز جراحت ناشی از رحلت پیغمبر باز و وسیع است، و هنوز رسول خدا(ص) دفن نشده بود، با عجله اقدام کردید و خیال کردید که اگر این کار را نکنید فتنه ای روی می‌دهد.

شرح ماجرای سقیفه از زبان فاطمه(س)

سایت فرهنگ نیوز نوشت: در مطالب پیشین حضرت زهرا(س) پس از بیان تاریخچه‌ای از خلقت، فهرست اصول اعتقادات از مبدأ تا معاد و نبوت پیامبر اکرم (ص) و آثار برخی از معارف و احکام ،  آن عهد و بقیه الهی که نزد مردم به امانت نهاده شده بود را یادآوری کردند. و پس از بیان تلاش‌های رسول الله(ص) برای هدایت این مردم کمالات و توانایی علی (ع) را برای ادامه راه پیامبر اکرم(ص) بیان فرمودند. در ادامه خطبه با کلامی اعتراضی ماجرای غصب خلافت و انحراف اسلام از مسیر حقیقی آن را تبیین می نمایند.



ظهور نفاق پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)

فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوی اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الآفِلینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ

پس هنگامی که خداوند برای پیامبرش منزلگاه انبیاء و محل اصفیاء را برگزید، حسکه نفاق از شما ظاهر شد( حسکه را دوجور معنا کرده‌اند، یا دشمنی است و یا خار سه شاخه یعنی خار نفاق که مثل تیری بر اهل حق فرود آمد). و لباس دین بین شما کهنه شد. و در نتیجه آن گمراهان که ساکت بودند زبان درآوردند و ناطق شدند، و افراد فرومایه گمنام در صحنه ظاهر شدند و یکسری افراد بی باک از گروه باطل به صدا درآمدند(همان‌ها که در زمان پیغمبر(ص) جرات حرف زدن نداشتند حالا به سخن آمده‌اند)، و همین‌ها در جمع شما مشغول تحرک اند.

وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرِرِهِ، هاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْعِزَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ، ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَکُمْ فَاَلْفاکُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ اِبِلِکُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ.

و شیطان هم سرش را از مخفیگاه بیرون کشید و شما را صدا زد، پس شما را دید که دعوت او را اجابت می‌کنید. ( در حقیقت عمل اصحاب سقیفه پاسخی بود به ندای شیطان)، و برای اینکه شما برای رسیدن به پست و مقام دنیوی به او نگاه می‌کنید. و آنگاه شیطان از شما خواست برخیزید پس دریافت که شما آدم‌های سبکی هستید(از قدرت تفکر و تعقل خالی هستید و پیرو شهوت و غضب اید)، و شیطان شما را تحریک کرد پس دید شما غضبناک شدید( شیطان دانست که شما در دل با علی(ع) دشمنی داشتید و قصد انتقام دارید). پس شما مشغول داغ کردن غیر شترهای خودتان شدید( در عرب رسم بود که روی شترهایشان را با داغ علامت می‌گذاشتند. حضرت می‌فرماید شما به امری متعرض شدید که اصلا به شما ربط نداشت). و در محلی برای آب خوردن وارد شدید که جای آب خوردن شما نبود.(امر تعیین خلیفه مسلمین کاری نبود که در شأن شما باشد بلکه امری الهی است.)

نقض عهد، پیش از دفن پیغمبر(ص)

هذا وَ الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْکَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِل، وَ الرَّسُولُ لَمَّا یُقْبَر، اِبْتَدَأتُم زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ، اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ.

و این در حالی بود که هنوز عهد و پیمان شما به پیغمبر نزدیک است(اشاره به ماجرای غدیر خم و عهد شکنی سست پیمانان) و هنوز جراحت ناشی از رحلت پیغمبر باز و وسیع است، و جراحتی که از ناحیه وفات پدرم وارد شده هنوز التیام نیافته است، و هنوز رسول خدا(ص) دفن نشده بود( اشاره به جریان سقیفه برای تعیین خلیفه قبل از دفن پیامبر(ص)). با عجله اقدام کردید و خیال کردید که اگر این کار را نکنید فتنه ای روی می‌دهد(خوف از فتنه را بهانه باطل خویش ساختید و سقیفه را تشکیل دادید). بدانید با این کار در فتنه سقوط کردید(چه فتنه ای از این بالاتر که مسیر اسلام حقیقی را منحرف کردید). و براستی جهنم بر کافران احاطه دارد.

فَهَیْهاتَ مِنْکُمْ، وَ کَیْفَ بِکُمْ، وَ اَنَّی تُؤْفَکُونَ، وَ کِتابُ اللَّهِ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ، اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ، وَ اَحْکامُهُ زاهِرَةٌ، وَ اَعْلامُهُ باهِرَةٌ، و زَواجِرُهُ لائِحَةٌ، وَ اَوامِرُهُ واضِحَةٌ

اینکار از شما دور بود( باور نبود از شما مهاجرین و انصار که دست به چنین کاری بزنید) و چه شده است شما را که چنین کردید؟ و به کدام راه منحرف شده‌اید؟ و حال آنکه کتاب خدا بین پشت‌های شما بود ( یعنی آن چیزی که برای گروهی قداست دارد و در جنگ اطرافش را می‌گیرند و از آن بخوبی حفاظت می‌کنند). درحالیکه معارف قرآن  روشن و احکام آن درخشنده و عَلَم های آن بلند و غالب، و نواهی آن تبیین شده و اوامر آن واضح است.

قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ

قرآن را پشت سر انداختید( در مسائل رهبری و امامت که از اهم مسائل بود به قرآن توجه نکردید).

دلیل روگردانی شما

أَرَغْبَةً عَنْهُ تُریدُونَ؟ اَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟ بِئْسَ لِلظَّالمینَ بَدَلاً، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ، وَ هُوَ فِی الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینِ

آیا از قرآن روگردان شدید یا غیر قرآن را ملاک حکم خود قرار داده‌اید؟ چه بد است برای ستمکاران آنچه را که به جای قرآن اختیار کردند. و کسی که غیر از اسلام دینی را انتخاب کند هیچ وقت آن دین از او پذیرفته نمی شودو در آخرت هم از زیانکاران است.

عجله در غصب خلافت

ثُمَّ لَمْ تَلْبَثُوا اِلی رَیْثَ اَنْ تَسْکُنَ نَفْرَتَها، وَ یَسْلَسَ قِیادُها،ثُمَّ اَخَذْتُمْ تُورُونَ وَ قْدَتَها، وَ تُهَیِّجُونَ جَمْرَتَها

و شما صبر نکردید مگر به اندازه‌ای که این مرکب خلافت ساکت و آرام شود، و به مقداری که شتر آرام گیرد و افسار آن در اختیار شما قرار گیرد. و آتش زنه را آوردید و شروع کردید به شعله ور کردن آتش. و آن آتش را به جاهای دیگر هم سرایت دادید. ( سریع خلیفه تعیین کردید، و پس از رسیدن به قدرت به سراغ حکمرانی نرفتید بلکه آتش ظلم اولیه را گسترش دادید و فدک را غصب کردید و بعد به خانه اهل بیت پیغمبر ریختید و به اهل بیت آن حضرت تعرض کردید)

وَ تَسْتَجیبُونَ لِهِتافِ الشَّیْطانِ الْغَوِیِّ، وَ اِطْفاءِ اَنْوارِالدّینِ الْجَلِیِّ، وَ اِهْمادِ سُنَنِ النَّبِیِّ الصَّفِیِّ، تُشرَبونَ حَسْواً فِی ارْتِغاءٍ

و به آن ندای شیطان گمراه کننده پاسخ مثبت دادید. و شما انوار دین خدا را که روشن بود خاموش کردید، و سنن پیامبر برگزیده خدا را خاموش کردید(مسیر اسلام را تغییر دادید) و شما به تدریج منفعت خلافت را آشامیدید.

اقدام علیه اهل بیت پیغمبر(ص) و صبر اهل بیت بر مصیبت ها

وَ تَمْشُونَ لِاَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ فِی الْخَمَرِ وَ الضَّرَّاءِ، وَ نَصْبِرُ مِنْکُمْ عَلی مِثْلِ حَزِّ الْمُدی، وَ وَخْزِالسنان‏فی‏الحَشا.

به صورت مخفی بر علیه اهل بیت و فرزندان پیغمبر(ص) قدم برمی‌دارید. و ما اهل بیت در مقابل مُدای شما صبر می کنیم ( مدی یعنی بریدن کاردها و حزّ به معنی بریدن و قطعه قطعه کردن است. یعنی ما دقیقا اغراض فاسد شما را از موقعیت بدست آمده می دانیم اما برای حفظ اسلام صبر می کنیم) و مثل فرو رفتن سرنیزه در بدن انسان.(وخز تیر یا نیزه ای است که در بدن فرو رود)

حضرت زهرا(س) کمال ناراحتی خود را در این عبارت بیان می‌کند و می‌گوید این زخم‌ها عمق جان را می‌سوزاند.

 

*خطبه فدک برگرفته از درس های آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی


6104128
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اردیبهشت ۱۴۰۱ جایگاه «برترین پهلوان قرن» ایران به «سیدحسن رزاز» رسید که جهان‌پهلوان «غلامرضا تختی» گفته بود که من هرچه دارم از او دارم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خبر قربانی کلاهبرداری‌های آنلاین می‌شوند. کلاهبرداران می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودی‌های ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطا‌های افراد در مأموریت‌های اجرایی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۵ گروه صبح دیروز آغاز شد و امروز ۷ اردیبهشت به پایان رسید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به روش‌های کاهش دمای تلفن همراه و خطرات استفاده از آن در دما‌های بالا پرداخته شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است