فرهنگی‌هنری 02:13 - 13 تیر 1394
/سفره الهی/
یک شاعر می‌گوید: ماه رمضان و روزه‌داری یکی از مسائلی‌ است که در ادبیات کلاسیک خیلی کم به طور مستقیم به آن پرداخته شده و اکثرا می‌بینیم در اشعار تنها اشاره‌ای به ماه رمضان شده که این جفا به رمضان است.

جفا به رمضان در ادبیات کلاسیک!

محمدرضا تقی‌دخت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا اظهار کرد: آداب روزه‌داری، آیین‌ها و مراسم‌ ماه رمضان به طور خاص بسیار کم موضوع شعر بوده است، اما نمادها و عناصر این ماه مانند روزه‌داری و خود کلماتی چون روزه و این مسائل در شعر بسیار استفاده شده است. نه تنها در شعر کلاسیک، بلکه در ادبیات نوین هم موضوع به همین منوال است.

او در ادامه بیان کرد: بنده پرداخت مستقیم به ماه رمضان را در شعر به ندرت دیده‌ام. رمضان مناسبت دینی ا‌ست، نه مناسبت مذهبی و شاید یکی از دلایل کم پرداخته شدن به اشعار رمضان همین باشد. رمضان از مناسبت‌هایی است که مورد جفا واقع شده است.

تقی‌دخت در تشریح این موضوع گفت: به عنوان مثال واقعه عاشورا و محرم به عنوان عزاداری اهل بیت (ع)، به طور خاص موضوع شعر بوده‌اند، دقیقا آن چیزی که به آن شعر مذهب تشیع گفته می‌شود. ماه رمضان با وجود آن که نمادی مشترک میان تشیع و تسنن است، اما به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

او افزود: در این بخش اشعار بسیار خوبی از گذشتگان و معاصران به جا مانده که از بهترین نمونه‌ها می‌توان به اشعار مولوی اشاره کرد. در این مناجات‌ها، مولوی به خوبی ماهیت ماه رمضان را بیان می‌کند؛ همچون: «چند خوردی چرب و شیرین از طعام/ امتحان کن چند روزی در صیام».

وی اظهار کرد: در رابطه با شعر معاصر نیز پرداخت مستقیم بسیار کم بوده است که از میان آن تعداد محدود می‌توان به شعر قزوه اشاره کرد: به سلام رمضان بر شده‌ام باز به بامی/ ماه نو! ماه نو! از مات درودی و سلامی

رمضان آمد و در سفره افطار و سحر نیست/ نه تو را نان حلالی - نه مرا آب حرامی

تقی‌دخت با اشاره به این‌که از نشانه‌های ماه رمضان در همه سبک‌ها استفاده می‌شود، گفت: اگر بخش کمِ اشعاری را که با محوریت ماه رمضان سروده شده است کنار بگذاریم، دسته دیگری خودنمایی می‌کند. این بخش از اشعارِ سایر سبک‌های شعر تشکیل شده است، با این تفاوت که برای مضمون‌پردازی از کلمات و المان‌های رمضان استفاده می‌کند.

این شاعر در پایان بیان کرد: در این بخش از عناوینی چون روزه گرفتن، افطار، گرسنگی و تشنگی، توجه به افراد مسکین و... استفاده می‌شود تا مقصود اجتماعی، فلسفی و حتی عاشقانه شاعر را برساند. به عنوان مثال در بیت «روزه می‌گیرم و افطارم از آن لعل لب است/آری افطار رطب در رمضان مستحب است» در واقع شاعر روزه را یک نوع امساک در برابر معشوق دانسته تا امساک به معنی فعل مذهبی.

انتهای پیام


6687754
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است