اقتصادی 20:04 - 01 دی 1393
رییس انجمن جنگل بانی ایران
نوشهر ـ ایرنا ـ رئیس انجمن جنگل بانی ایران گفت: اگر در سال 1389 که نخستین نشانه های بیماری سوختگی شمشاد در جنگل های آستارا و تالش در استان گیلان دیده شد، اقدامات لازم انجام می شد، این بیماری تا این حد گسترش نمی یافت و تا استان گلستان پیش نمی رفت.

'هادی کیادلیری' روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از دلایل مهم ناکامی ما در برابر این بیماری، اقدام دیرهنگام است که مکرر در مسائل مربوط به مقابله با آفات و بیماری های درختان جنگلی پیش می آید و آن قدر زمان را از دست می دهیم که کار از کار می گذرد.



وی تأکید کرد: در آن زمان اغلبِ توده های شمشاد در جنگل های هیرکانی سالم بود و با توجه به این که بیماری از غرب به شرق در حال گسترش بود، می توانستیم با قطع ارتباط، مانع پیشروی آن شویم.



کیادلیری اظهار داشت: برای مثال می شد با قطع درختان و سوزاندن آنها، کانون آلودگی را در همان منطقه نگه داشت و از بین برد و یا این که از مواد ضد عفونی کننده مانند آب اکسیژنه استفاده کرد.



رئیس دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: الآن که بیماری سوختگی شمشاد همه گیر شده و سرتاسر جنگل های شمال را دربرگرفته است، چاره ای جز قطع درختان آلوده نداریم.



این جنگل شناس گفت: در جنگل مانند زمین های کشاورزی از سموم شیمیایی استفاده نمی شود زیرا موجب تخریب شدید زیست محیطی می گردد.



کیادلیری بیان داشت: اما در دو صورت می توانیم به طور محدود از بعضی سموم شیمیایی در جنگل استفاده کنیم؛ یکی این که مطمئن باشیم همه گونه های مورد نظر خواهند مرد و دیگر آن که سلامت انسان ها در خطر باشد.



به گفته وی، هم اکنون توده های شمشاد در شمال کشور در سه حالت سالم و آلوده و خشک شده دیده می شوند که هر کدام برنامه مدیریت خاص خود را دارد.



کیادلیری افزود: اقلیتی از درختان شمشاد توانستند در برابر این بیماری مقاومت کنند که باید با اجرای برنامه های پیشگیری، آنها را همچنان سالم نگه داریم.



رئیس انجمن جنگل بانی ایران گفت: در توده های آلوده، با توجه به این که بیماری سوختگی از پایین درختان به سمت بالا منتشر می شود، باید با اجرای عملیات تُنُک کردن شدید از پایین و قطع نهال ها، مانع آلودگی درختان مادری شد.



این متخصص علوم جنگل اظهار داشت: قطع نهال ها خطری برای ادامه حیات توده های شمشاد ندارد زیرا خوشختانه شمشاد جزء درختانی است که بذر فراوانی تولید می کند.



کیادلیری تصریح کرد: اگر توده ای به طور کامل آلوده و خشک شده باشد باید آن را احیا کنیم و زادآوری شمشاد را دوباره برگردانیم زیرا مکان این توده، رویشگاه طبیعی شمشاد است و فقط یک حادثه موجب نابودی درختان شمشاد شده است نه آن که به فرض اقلیم تغییر کرده باشد.



رئیس دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: البته همه اینها برمی گردد به این که که ما چقدر ابزار اجرایی داشته باشیم که در واقع دست ما در اجرا باز نیست و امکانات و اعتبارات لازم وجود ندارد.



بیماری سوختگی شمشاد بر اثر فعالیت دو نوع قارچ میکروسکوپی به نام های سیلندروکلادیوم بوکسیکولا (Cylindrocladium buxicola) و کالونکتریا پسودوناویکولاتا (Calonectria pseudonaviculata) به وجود می آید.



این بیماری باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.



شمشاد هیرکانی با نام علمی Buxus hyrcana Pojark درختی همیشه سبز و بومی در جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.



جنگل های هیرکانی با یک میلیون و 900 هزار هکتار وسعت دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای است و تا کنون 33 نوع آفت و هشت نوع بیماری در درختان آن شناسایی شده است. ک/3.



7517/1535/608

انتهای پیام /*


5467911
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است