علمی فناوری 18:34 - 24 شهریور 1398
از سوی بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛
ارائه سویه‌های ارزشمند بیوتکنولوژیک یکی از رسالت های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جهت خدمت به محققان و مراکز تحقیقاتی و گامی به سوی تحقق خودکفایی علمی و رونق تولید است.

سویه‌های ارزشمند پروبیوتیک در اختیار محققان کشور قرار می‌گیرد

به گزارش ایسنا، دکتر سید مجید تولیت، سرپرست مرکز ملی  ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این خصوص گفت: گستردگی میکروارگانیسم ها از نظر تعداد، تنوع محیط های زیست و همین طور از نظر مسیرهای متابولیک، بیشتر از سایر موجودات است. به همین دلیل بررسی تنوع آنها راه را برای دستیابی به سویه های مفید و ارزشمند صنعتی می‌گشاید.

وی گفت: یکی از رسالت های مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ارائه سویه های ارزشمند بیوتکنولوژیک است که در این مسیر محققان این مرکز همواره در تلاشند تا نمونه های زیستی  بانک میکروارگانیسم ها را غنی تر کنند.

وی ادامه داد: از جمله سویه های ارزشمند موجود در این بانک می توان به سویه های تولید کننده آنزیم، سویه های تجزیه کننده مواد زنوبیوتیک، سویه های تولید کننده آنتی بیوتیک، سویه های اسید لاکتیک، و سویه های استاندارد و مرجع اشاره کرد.

سرپرست مرکز ملی  ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: سویه های ارزشمند پروبیوتیک از جمله سویه هایی هستند که به زودی در دسترس محققان قرار می گیرند.

وی افزود: بانک میکروارگانیسم های این مرکز به عنوان مرکزی پیشرو در زمینه جداسازی، شناسایی و نگهداری انواع متنوعی از میکروارگانیسم ها و ارائه ی سویه ها به محققان داخل و خارج کشور، در راستای اهداف خود در جهت هرچه غنی ­تر کردن کلکسیون میکروبی، تعداد کل سویه های نگهداری شده موجود در بانک را به ۴۴۳۶ سویه رسانید که از این بین ۱۱۷۰ سویه در کاتالوگ رسمی بانک و در دسترس محققان قرار دارد.

تولیت خاطر نشان کرد: در بین سویه های موجود در کاتالوگ رسمی مرکز، انواع سویه های شناسنامه دار و معتبر که در کلکسیون های مطرح دنیا از جمله DSMZ آلمان، ATCC آمریکا، CCM چک، BCCM بلژیک، CECT اسپانیا و KCTC کره جنوبی نیز ثبت شده است، به چشم می خورد.

با تلاش محققان این مرکز جهت دستیابی به میکروارگانیسم های بومی کشور، تاکنون ۶۷ سویه جدید میکروبی در سطوح مختلف گونه، جنس و خانواده از کشور ایران جداسازی شده است و پس از شناسایی کامل پلی فازیک، از طریق ثبت در ژورنال های معتبر بین المللی، به دنیا معرفی شده است، که در این میان، دو خانواده جدید مخمری و باکتریایی به عنوان دستاوردهای چشمگیر محققان این مرکز محسوب می شود.

همچنین بانک میکروارگانیسم ها، با دارا بودن کلکسیون هایی چون  آرکی ها، باکتری ها، کپک ها، مخمرها، سیانوباکترها، دیاتومه ها و ریز جلبک ها جزء متنوع ترین کلکسیون میکروبی ایران است.

بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سویه‌های تولید کننده آنزیم، سویه های تجزیه کننده مواد زنوبیوتیک، سویه های تولید کننده آنتی بیوتیک، سویه های اسید لاکتیک، و سویه های استاندارد و مرجع و همچنین سویه های ارزشمند پروبیوتیک که به زودی در اختیار محققان قرار خواهد گرفت، از جمله سویه هایی هستند که در بانک میکروارگانیسم های این مرکز تهیه می شوند.

انتهای پیام


10238384
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است