علمی فناوری 11:50 - 27 آذر 1397
محققان دانشگاه صنعتی قوچان و دانشگاه فردوسی مشهد، با توسعه‌ یک نانوسیال تغییر فازدهنده، موفق به بهبود عملکرد خنک‌سازی ریزتراشه‌های الکترونیکی شدند. این نانوسیال را می‌توان جهت کاهش دما و افزایش کارایی ابررایانه‌ها، ریزپردازنده‌ها، باتری‌ها و ترانزیستورها مورد استفاده قرار داد.

خنک‌کاری تراشه‌های الکترونیکی با نانولوله‌های کربنی

به گزارش ایسنا، با پیشرفت روزافزون فناوری، سامانه‌ها و قطعات الکترونیکی همواره کوچک و کوچک‌تر و قدرتمند و قدرتمندتر می‌شوند. افزایش کارایی آن‌ها با افزایش توان مصرفی و در نتیجه افزایش تولید گرما در این قطعات همراه است. ازاین‌رو مسائل مربوط به خنک کردن و مدیریت گرما در تراشه‌های الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان دانشگاه صنعتی قوچان و فردوسی مشهد نانوسیالی حاوی نانولوله‌های کربنی سنتز کرده‌اند که قابلیت بالایی در خنک‌کنندگی ریزتراشه‌های الکترونیکی از خود بروز می‌دهد.

دکتر محمد سردارآبادی، استادیار گروه مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی قوچان ضمن اشاره به روش‌های مختلف خنک‌کاری تراشه‌های الکترونیکی، در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح، گفت: تاکنون روش‌های مختلفی نظیر خنک‌کاری با تهویه‌ هوا توسط فن، استفاده از هیت سینک و استفاده از سامانه‌های ترکیبی حاوی سیال به‌منظور خنک‌کاری تراشه‌های الکترونیکی استفاده شده‌است. نانوسیالات، نسل جدیدی از مواد خنک‌کننده هستند که گروه‌های مختلفی در سرتاسر جهان بر روی توسعه‌ آن‌ها متمرکز شده‌اند. در طرح حاضر یک نانوسیال متشکل از نانولوله‌های کربنی و ماده با قابلیت تغییر فاز در دمای مناسب، جهت خنک‌سازی تراشه‌های الکترونیکی سنتز و معرفی شده‌است.

وی تصریح کرد:‌ استفاده از این نانوسیال ضمن خنک‌کنندگی مؤثرتر تراشه الکترونیکی، موجب کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای خنک‌سازی و جلوگیری از نوسانات دمایی سیستم و در نهایت موجب افزایش عمر مفید سیستم نیز می‌شود.

پارافین به‌عنوان یک ماده‌ تغییر فازدهنده شناخته می‌شود. این ماده با تغییر فاز از جامد به مایع می‌تواند حرارت ایجادشده در تجهیزات و تراشه‌های الکترونیکی را جذب کرده و دمای تراشه را کاهش دهد. یکی از معایب اصلی پارافین کم بودن ضریب هدایت حرارتی آن است. در طرح حاضر تلاش شده با افزودن نانولوله‌های کربنی به پارافین، کارایی این ماده بهینه شود.

تجهیزات تست مورد استفاده در تحقیق

به گفته‌ دکتر سردارآبادی، در این طرح از سه روش خنک‌کاری شامل استفاده از فن، استفاده از هیت سینک و استفاده از نانوسیال به‌صورت هم‌زمان جهت کاهش دمای تراشه‌های الکترونیکی استفاده شده‌است. به‌منظور بررسی تأثیر حضور نانولوله‌های کربنی، درصدهای مختلف نانولوله کربنی به پارافین اضافه شده و کارایی آن‌ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. به‌منظور تحلیل فرایند ذوب و انجماد نانوسیال، از روش پردازش تصویر استفاده شده‌است.

مقایسه‌ عملکرد نانوسیالات حاوی درصدهای مختلف نانولوله کربنی در شرایط جابجایی آزاد، بیانگر افزایش کارایی ۶۰ درصدی نانوسیال حاوی نانولوله کربنی با ۲ درصد وزنی، در مقایسه با سیال فاقد نانولوله کربنی، در شارهای حرارتی پایین است.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های دکتر محمد سردارآبادی عضو هیأت علمی گروه مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی قوچان، دکتر محمد پسندیده‌فرد، عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد و امین فرزانه‌نیا و میثم خطیبی از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد است، در مجله‌ Energy Conversion and Management با ضریب تأثیر ۶.۳۷۷ منتشر شده‌است.

انتهای پیام


10003273
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در این مقاله قرار است تا به معرفی بهترین بازی‌های اول شخص اندروید بپردازیم و همچنین مروری بر ویژگی‌های هرکدام داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سحابی حلقه یک سحابی سیاره‌ای دراز است، نوعی سحابی که زمانی ایجاد می شود که یک ستاره شبیه به خورشید تکامل می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیرعلوم در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران گفت: ما وجدان بیدار و حق طلبی مردم دنیا را می‌ستاییم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس سازمان اورژانس کشور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و در حاشیه مراسم آغاز عملیات ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای آب سفید بویراحمد از اضافه شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت سکو‌های اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت سکو‌های اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نشانگر اولیه «مولتیپل اسکلروزیس» یا «ام اس» می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه کسی در نهایت طعمه این بیماری «دژنراتیو عصبی» می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال در نشست ۷ ساعته اهالی رسانه و نخبگان اقتصادی برای تحقق شعار سال تدوین شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» جدای از ذائقه در خیلی از مواقع رفتار‌های غلط غذایی خانواده عامل اصلی ایجاد بدغذایی در بچه‌ها است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است