علمی فناوری 09:31 - 30 شهریور 1393
چه میزان تصمیم‌گیری شما صحیح است؟ آیا تصمیم شما خوب یا بد است؟ به تازگی دانشمندان دانشگاه لایدن هلند دریافتند قدرت تصمیم‌گیری افراد از روی اندازه مردمک چشم آنان بدون داشتن اطلاعات در مورد تصمیم اخذ شده، مشخص می‌شود.

پیش‌بینی دقت تصمیم‌گیری با اندازه‌گیری مردمک چشم

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، پیتر مورفی، از مولفان این پژوهش اظهار کرد: ما دائما نیازمند تصمیم‌گیری برای امور پیرامون خود هستیم. محققان برای مدتی طولانی تصمیماتی را که در زمان‌های گوناگون موجب تغییرات متفاوتی در افراد می‌شود، مورد بررسی قرار دادند.

محققان، مردمک چشم 26 شرکت کننده را بر اساس عملکرد انتخاب بصری آنان اندازه گرفتند. این امور شامل چند تصمیم ادراکی در هر روز بود. در پایان آنان دریافتند اندازه مردمک واکنش افراد به موضوعات مختلف در لحظه است.

مورفی در ادامه افزود: در این تحقیق چگونگی تصمیم‌گیری صحیح و موثق در مورد مسائل، به سادگی از طریق اندازه‌گیری مردمک چشم مشخص می‌شود. در نتایج بدست آمده از این تحقیق مشخص شد تصمیم‌گیری در مورد آینده حداقل موجب برانگیختن و حالت آماده باش در مردمک چشم می‌شود.

در حقیقت محققان دریافتند اندازه مردمک، عملکرد ضعیف مسائل آینده را بر اساس تغییر در تصمیم‌گیری مرتبط با اطلاعات کنونی مشخص می‌کند. افراد با مردمک بزرگ‌تر نسبت به افراد دارای مردمک کوچک‌تر در تصمیم‌گیری‌های خود ثابت قدم‌تر هستند.

نتایج این تحقیق در نشریه PLOS Computational Biology منتشر شده است.

انتهای پیام


4756665
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است