سیاسی 11:03 - 06 بهمن 1393
از سوی معاون اول رئیس‌جمهور
آیین‌نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات مالی و اعتباری غیردولتی که بنا بر قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 باید تا ابتدای سال 88 تصویب و ابلاغ می شد با تصویب هیات وزیران دولت یازدهم برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، بنا بر ماده پنجم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 بانکهای غیردولتی و مؤسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاههای واسطه پولی که قبل و بعد از تصویب این قانون تأسیس شده یا می‌شوند و بانکهای دولتی که سهام آنها واگذار می‌شود صرفاً در قالب شرکتهای ‌سهامی ‌عام و تعاونی‌ سهامی‌ عام، مجاز به فعالیت هستند.

در این بند از قانون فوق شرایط سهامداران موسسات ملی و اعتباری غیردولتی به این صورت تعیین شده بود که "سقف مجاز تملک سهام به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای هر شرکت‌ سهامی‌ عام یا تعاونی سهامی‌عام یا هر مؤسسه و نهاد عمومی ‌غیردولتی ده‌ درصد ‌(10%) و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی پنج درصد(5%) تعیین می‌شود. معاملات بیش از سقف‌های مجاز در این ماده توسط هر یک از اشخاص مذکور باطل و ملغی‌الأثر است. افزایش سقف سهم مجاز از طریق ارث نیز مشمول این حکم است و وراث و یا اولیاء قانونی آنها ملزم به فروش مازاد بر سقف، ظرف مدت دو ماه پس از صدور گواهی حصر وراثت خواهند بود. افزایش قهری سقف مجاز سهام به هر طریق دیگر باید ظرف مدت سه‌ماه به سقف‌های مجاز این ماده کاهش یابد".

قانون فوق در سال 87 از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و بعد از تائید شورای نگهبان برای اجرا در اختیار دولت نهم قرار گرفت اما به رغم ابلاغ قانون، آیین‌نامه اجرایی این ماده که براساس تبصره دو همین ماده (ماده5 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44) نهایتا ظرف سه ماه از تصویب ( در سال 87 و درنهایت ابتدای سال 88) توسط دولت نهم یا دهم تنظیم و اجرایی می شد به تاخیر افتاد و در عمل اجرای کلیت این قانون به تعویق افتاد، قانونی که می توانست به شفافیت فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیردولتی که به سرعت در حال رشد بودند کمک شایانی کند.

با گذشت 6 سال از تصویب قانون اجرای سیاستهای کلی اصل44 بالاخره در تاریخ 4 بهمن ماه آیین نامه اجرایی ماده پنجم این قانون تحت عنوان «آیین نامه نحوه تاسیس و اداره موسسات مالی و اعتباری غیردولتی» که توسط بانک مرکزی پیشنهاد شده و به تائید شورای پول و اعتبار نیز رسیده بود از تصویب هیات دولت گذشت و توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در تاریخ 4/ 11/ 1393 برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شد.

انتهای پیام


5702741
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود و به سایر نهاد‌های مربوطه امکان می‌دهد عملکرد مالی دولت را بهبود بخشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با دستور رئیس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش اخذ کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور درباره مانور غرب بر روی نام نیکا شاکرمی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور درباره مانور غرب بر روی نام نیکا شاکرمی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه این شورا با عنوان «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» را برای اجرا ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای کویتی‌ها درباره میدان آرش را مردود دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره یک اعلام کرد تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت به مدت یک هفته آغاز می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران صبح امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد که باید در نگاه متوازن که دولت دارد، استان تهران مورد توجه قرار گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌وزیر بورکینافاسو پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف زیربنایی، اقتصادی و تجاری در عین حفظ استقلال سیاسی را تحسین‌برانگیز دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است