استانی 16:57 - 28 خرداد 1398
معاون منابع طبیعی فارس خبر داد:
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از اجرایی شدن طرح پایش عرصه‌های بیابانی در این استان با هدف کنترل و ممانعت از گسترش پدیده بیابان‌زایی خبر داد.

اجرای طرح پایش عرصه‌های بیابانی فارس

به گزارش ایسنا، عبدالحسین یوسفی سه شنبه 28 خرداد، در همایش تخصصی بیابان‌زدایی در لارستان گفت: روند روبه گسترش بیابان‌ها و تهدیدات ناشی از این پدیده در عرصه های طبیعی موجب تنش‌های آبی چند سال اخیر و به دنبال آن کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و زایش بیابان در بخشی از شهرستان‌های فارس شده است .

یوسفی از اجرای طرح پایش عرصه‌های بیابانی استان فارس با هدف کنترل و مهار پدیده بیابانزایی خبر داد و گفت: در این راستا فرایند گسترش روند بیابانی شدن و مساحت جدید بیابان ها بعد از دوره خشکسالی با همکاری کارشناسان و اساتید علوم منابع طبیعی و تحقیقاتی و کارشناسان اداره بیابان منابع طبیعی استان پایش شده و مناطق جغرافیایی هدف به لحاظ گستردگی این پدیده تحت کنترل قرار می‌گیرد .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: یک میلیون و ۱۳۹ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی فارس، مناطق بیابانی است که ۹ درصد مساحت استان را شامل می‌شود .

وی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی بیابانی استان در شهرستان‌های نیریز، زرین دشت، لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند واقع شده است، گفت: اجرای طرح مطالعاتی هفت شهرستان از مناطق بحرانی بیابانی فارس در سنوات گذشته انجام شده و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی مقابله با بیابانزایی در این مناطق در حال انجام است .

یوسفی اضافه کرد: این عملیات شامل اجرای طرح‌های نهالکاری، مدیریت هرز آب، حفاظت و قرق، آبیاری و مراقبت در اراضی بیابانی استان است .

وی با بیان اینکه ۳.۵ درصد از کل مساحت عرصه‌های بیابانی کشور در استان فارس قرار دارد، گفت: وسعت بیابان‌های کشور ۳۲.۵ میلیون هکتار است که حدود ۲۰ درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود .

یوسفی با اشاره به وضعیت عرصه‌های بیابانی فارس و اقدامات انجام شده برای کنترل و مهار پدیده بیابانزایی، گفت: برای رسیدن به این هدف، بازبینی در الگوی کشت گیاهان نظیر کشت گونه‌های اقتصادی کم آب سازگار به خشکی با رویکرد مشارکت مردم در شهرستان‌های بحرانی از راهکارهای مهم است .

وی همچنین خواستار تعامل بیشتر مردم و مدیران در مقوله اجرای طرح‌های بیابانزدایی در استان شد و افزود: اجرای طرح های بیابان زدایی تنها با مشارکت مردم و بهره برداران عرصه ها امکان پذیر خواهد بود؛ ضمن اینکه حفاظت و قرق عرصه های طبیعی نقش مهمی در حفظ و احیاء پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان زایی دارد .

یوسفی در ادامه با اشاره به اجرای پروژهای بیابانزدایی موفق در شهرستان های مختلف افزود: اقدامات اجرا شده در مناطق دژگاه شهرستان فراشبند و تم شولی شهرستان نیریز از طرح‌های تاثیر گذار و موفق در مناطق بیابانی استان بوده است .

حسنی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز در این همایش ضمن قدردانی از اقدامات خوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در زمینه بیابانزدایی در سطح شهرستان بویژه منطقه علی آباد کهنه، افزود: اجرای پروژه‌های بیابانزدایی با رویکرد مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع محلی تاثیر بسزایی در کاهش روند بیابانی شدن و تخریب اراضی و نیز جلوگیری از بروز گرد و غبار ناشی از فرسایش خاک داشته است .

فرماندار ویژه لارستان در ادامه ناملایمات طبیعی را نشانه دست درازی انسان به حریم رودخانه ها، جنگل ها و مراتع دانست و افزود: توجه به شرایط اقلیمی و استعداد هر منطقه تاثیر چشمگیری در پایداری زندگی مردم دارد و در این راستا تلاش برای شناخت توانایی های مناطق و سکونتگاههای هدف طرح از اولویت‌های اساسی است .

سخنرانی مهندس مصباح از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، اعطای لوح یادبود به تعدادی از رؤسا و کارشناسان نمونه شهرستان‌ها برای اجرای طرح های الگویی و موفق بیابانزدایی، قدردانی از نیروهای خدوم یگان حفاظت شهرستان لارستان و نیز تجلیل از برخی همیاران طبیعت شهرستان به دلیل انجام ماموریت‌های موفق اطفای حریق کوه هرم لارستان، از برنامه‌های این همایش بود .

انتهای پیام


10153260
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است