اجتماعی 09:01 - 08 مرداد 1393
همدان-ایرنا-گرمازدگی از شایع ترین بیماری های روزهای داغ تابستان است که اگر به علایم آن توجه نشود می تواند با به خطر انداختن سلامتی موجب اختلال در عملکرد بدن فرد شود.

گرمازدگی از جمله بیماری های نام آشنا برای افراد در فصل گرم تابستان است که بیشتر افراد بعد از قرار گرفتن در معرض نور افتاب و گرمای هوا آن را تجربه کرده اند.



اولین راهی که بیشتر افراد هنگام برخورد با این بیماری به یکدیگر پیشنهاد می کنند استفاده از درمان های خانگی است که به گفته کارشناسان در گرمازدگی های خفیف می تواند بهترین راه درمان باشد.



این درحالیست که به گفته پزشکان گرمازدگی شدید پاسخی به درمان های خانگی نمی دهد و مراجعه به پزشک برای پیشگیری از آسیب های جدی به سایر ارگان های بدن ضروری است.



کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در گرمازدگی ، دمای بدن از حد طبیعی بالاتر می رود و عروق سطحی پوست منبسط می شوند، تعریق بدن افزایش یافته و این بیماری باعث اختلال در تنظیم و کنترل دمای بدن می شود.



ˈعباس اولیا سمیعˈ با بیان اینکه 60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد عنوان کرد: با نوشیدن حداقل چهار لیوان آب در روز نیاز بدن برطرف می شود ، حال اگر بنا به دلایلی بدن مقداری از آب خود را از دست بدهد صدمات مهمی به آن وارد می شود .



وی ادامه داد: با از دست دادن یک درصد از آب بدن تنها احساس تشنگی به انسان دست می دهد، اگر دو درصد از آب بدن از بین برود علاوه بر تشنگی ، آشفتگی و کم اشتهایی نیز به وجود می آید و با از دست دادن سه درصد از آب بدن فرد دچار ضعف و بی حالی و افزایش غلظت خون می شود.



اولیا سمیع افزود: حال اگر این عدد به چهار درصد برسد تهوع و ضعف عضلانی بروز می کند، با از دست دادن پنج درصد آب بدن عدم تمرکز فکر و با از دست دادن شش درصد آب بدون اختلال در کنترل درجه حرارت بدن پیش می آید و کاهش بیش از هفت درصد از آب بدن موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسایی کلیوی می شود .



کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان همدان عنوان کرد:در صورت گرمازدگی باید دمای بدن فرد را کاهش داد تا دچار تشنج نشود و بر کلیه ها ، قلب و عضلات او اثر بدی بر جای نماند.



اولیا سمیع ادامه داد: در این نوع از گرمازدگی بدن به شدت عرق می کند ، درجه حرارت آن از مرز 39 درجه گذشته و ضعف ، سرگیجه ، حالت تهوع ، استفراغ ، غش خفیف و سردرد و کاهش فشار خون از علایم این نوع از گرمازدگی می باشد .



وی اضافه کرد:راه درمان در این نوع گرمازدگی نوشیدن محلول آب نمک به نسبت 9 گرم نمک در یک لیتر آب و یا نوشیدن سرم فیزیولوژیک است تا از شدت گرمازدگی کم شود و استفاده از پارچه مرطوب و بادبزن تاثیر بسزایی در از بین بردن علایم دارد.



وی با بیان اینکه بیشتر افراد در این حالت دچار خونریزی از بینی می شوند گفت: در حالت خونریزی از بینی فرد باید با دو انگشت بینی خود را به مدت چند دقیقه محکم بگیرد تا خونریزی قطع شود.



وی ادامه داد:گرفتگی عضلانی ناشی از گرما نیز از دیگر عوارضی است که بیشتر افراد هنگام فعالیت شدید در معرض گرما به آن دچار می شوند که در این حالت مقدار زیادی نمک از بدن دفع می شود و اگر این نقیصه جبران نشود ، فرد به دلیل درد و گرفتگی شدید عضلات ران، بازوها و شکم قادر به ادامه کار نخواهد بود.



وی عنوان کرد:برای درمان این آسیب باید یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب خنک حل کرد و نصف لیوان از این محلول را در هر 15 دقیقه به بیمار خوراند تا درد عضلانی به سرعت بهبود باید و این عضلات دردناک را نباید ماساژ داد زیرا این کار درد را بیشتر می کند .



وی با بیان اینکه خستگی گرمایی از دیگر عوارض قرار گرفتن در معرض گرما می باشد افزود: این حالت از حمله گرمایی شایع تر بوده و در فرد سالمی رخ می دهد که در محیطی بسیار گرم فعالیت بدنی شدید انجام می دهد، به خصوص اگر فرد به آب و هوای گرم عادت نکرده باشد که در این حالت خون در عروق زیر پوست جمع شده و در نتیجه به دیگر قسمت های بدن به خصوص مغز ، قلب و ریه خون کافی نمی رسد بنابراین فرد دچار علایمی شبیه به شوک می شود .



اولیا سمیع ادامه داد:سردرد،سرگیجه ، تهوع و ضعف،غش کردن ، عرق شدید ، بی اشتهایی ،کاهش هوشیاری ،پایین افتادن درجه حرارت بدن، گشاد شدن مردمک های چشم ، نبض تند و ضعیف ،تنفس سریع و سطحی،رنگ پریدگی پوست ، درد عضلانی و اشکال در راه رفتن از مهمترین علایم خستگی گرمایی است.



وی بیان کرد:در این حالت باید فرد را به یک اتاق خنک برده و با دستمال سرد و مرطوب بدن او را خنک کرد در این حالت باید پاهای بیمار رو به را بالا و سر او رو به پایین باشد تا جریان خون کافی به مغزش برسد و نصف لیوان محلول آب و نمک ( یک قاشق چایخوری در هر لیوان ) هر 15 دقیقه به بیمار خورانده شود.



وی ادامه داد:حمله گرمایی یکی دیگر از حالت های گرمازدگی است و زمانی رخ می دهد که سیستم های تنظیم کننده گرما در بدن مثل عرق کردن ، نتوانند بدن را به حد کافی خنک کنند که در این حالت دمای بدن بالا می رود ولی تعریق صورت نمی گیرد ، در نتیجه گرمای زیادی در بدن ذخیره می شود که موجب آسیب به سلول های مغز شده که سر انجام آن مرگ یا ناتوانی دائمی را به دنبال دارد.



اولیا سمیع با بیان اینکه تماس با اورژانس مهمترین کار در هنگام برخورد با این نوع گرمازدگی است افزود:در حمله گرمایی ، پوست بر افروخته ، خشک و به شدت داغ است و دمای بدن فرد تا بیش از 39 درجه هم می رسد ولی در خستگی گرمایی ، پوست مرطوب ، چسبنده ، خنک و رنگ پریده است و دمای بدن فرد پایین تر از حد طبیعی است .



این کارشناس فوریت های پزشکی با بیان اینکه گرمازدگی به سادگی قابل پیشگیری است اضافه کرد:پوشیدن لباس های گشاد با رنگ روشن که نور آفتاب را جذب نکند، استفاده از کلاه های لبه دار،اجتناب از تغییرات ناگهانی هوا مثل ورود سریع از ساختمان خنک به خیابان داغ و نوشیدن آب خنک در هوای داغ به حد کافی حتی اگر تشنه نباشید مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است.



اولیا سمیع افزود:افرادی که عادت به گرما ندارند، کودکان،افرادی که دارای بدن کم آب هستند،افراد چاق و استفاده کنندگان از داروهای ادرار آور بیشتر از سایر افراد در معرض گرفتار شدن در این بیماری دوره ای هستند.



وی با اشاره به انواع عرقیات به عنوان معجزه گرها در مقابله با گرمازدگی ادامه داد:شربت آبلیمو، خاکشیر،تخم شربتی،عرق بیدمشک ،گلاب از جمله عرقیات بسیار موثر در پیشگیری و درمان گرمازدگی هستند.



وی افزود:غیر از این پنج نوشیدنی، در فصل تابستان از بقیه میوه ها هم برای تامین آب بدن می توان کمک گرفت طالبی، خربزه و هندوانه جلوی گرمازدگی و عطش را می گیرند و آلبالو، هلو و آناناس نیز از میوه هایی هستند که هم به شکل طبیعی و هم به شکل عصاره و رقیق شده می توانند در روزهای گرم تابستان مفید باشند.



7530/576

انتهای پیام /*






4355102
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار کریمی از توافق پلیس بین الملل ایران و چند کشور برای استرداد متهمانی که اعلان قرمز آنها صادر شده است، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است