علمی فناوری 09:29 - 31 شهریور 1397
همزمان با شروع سال تحصیلی صورت می‌گیرد
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار می‌گیرد که در این وضعیت ارتفاع خورشید برای ساکنان نیمکره شمالی زمین در آسمان کمتر و طول روز نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

آغاز اعتدال پاییزی و کوتاه‌ شدن روز برای ساکنان نیمکره شمالی زمین

به گزارش خبرنگار ایسنا، در نقطه اعتدال پاییزی که حدود اول مهر ماه رخ می‌دهد، خورشید از صفحه مداری زمین یا استوای آسمان عبور می‌کند. در این نقطه محور چرخش زمین نه به سمت خورشید مایل است و نه از آن دور. در این زمان مدت زمان روز و شب در تمام نقاط زمین یکسان خواهد بود.

 اعتدال پائیزی یکی از دو اعتدالی است که در هر سال رخ می‌دهد و اعتدال پائیزی در نیمکره شمالی همزمان با آغاز فصل پائیز و برابر است با اعتدال بهاری در نیمکره جنوبی که همزمان با آغاز فصل بهار است.

اسدالله قمری نژاد، عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا روز اول مهرماه را روز آغازین مدارس و زنده شدن دوباره شهرهای ایران زمین توصیف کرد و افزود: ابتدای مهر ماه نه تنها روز شروع فعالیت دانش‌آموزان و فرهنگیان فرهیخته میهن ما است، بلکه روز اعتدال پاییزی نیز هست.

وی با اشاره به اهمیت اعتدال پاییزی خاطر نشان کرد: این رخداد به لحاظ علمی و محاسبات نجومی دارای جایگاه ویژه‌ای است و نشان از شناخت دقیق پیشینیان ما از حرکت سالانه خورشید در دستگاه  مختصات زمین مرکزی است.

قمری‌نژاد در این زمینه توضیح داد: ما می‌دانیم محور زمین 23.5 درجه نسبت به صفحه منظومه شمسی انحراف دارد و این مهم دلیل اصلی بوجود آمدن فصل‌ها است.

عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران ادامه داد: اگر محور زمین، دارای انحراف یا کج‌شدگی نبود، همیشه خورشید به یک حالت به زمین می‌تابید، و آب و هوای مناطق مختلف زمین همواره  ثابت می‌ماند.

به گفته این محقق حوزه نجوم، انحراف مداری زمین باعث شده که در طول گردش سالانه خود به دور خورشید همواره  چهارفصل را تجربه کنیم.

وی اضافه کرد: ساکنان زمین در دو نیمکره شمالی و جنوبی اثر این انحراف محوری را در کم و زیاد شدن ارتفاع خورشید در آسمان و کوتاه یا بلند شدن طول روز و شب خود مشاهده می‌کنند.

قمری نژاد یادآور شد: پیشینیان بر این باور بودند که خورشید در یک مدار دایره‌ای شکل بر کره سماوی به نام "دایرةالبروج" به دور زمین در حال گردش است و این مدار با استوای سماوی زاویه 23.5  درجه‌ای را می‌سازد.

وی خاطر نشان کرد: این دو دایره عظیم در دو نقطه همدیگر را قطع می‌کنند و در دو نقطه نیز بیشترین فاصله را از هم پیدا می‌کنند. نقاط مشترک به اعتدال بهاری و پاییزی و دو نقطه جدایی به انقلاب تابستانی و زمستانی مشهور هستند.

قمری نژاد با بیان اینکه اول مهرماه و آغاز پاییز در واقع محل قرار گرفتن خورشید در نقطه اعتدال پاییزی است، اظهار کرد: نیمکره شمالی و جنوبی در این روز، شب و روز برابر را تجربه می‌کنند و پس از آن خورشید آرام  آرام در مدار خود به سمت انقلاب زمستانی جابجا می‌شود و ارتفاع خورشید برای ساکنان نیمکره شمالی زمین در آسمان کمتر ، طول روز نیز کوتاه‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پس از گذشت 90 روز خورشید به نقطه انقلاب زمستانی می‌رسد، ادامه داد: مکانی از مدار حرکتی زمین به دور خورشید که طولانی‌ترین شب سال و کوتاه‌ترین روز را خواهیم داشت، شب یلدا و آغاز زمستان در نیمکره شمالی خواهد بود.

انتهای پیام


9914651
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است