علمی فناوری 22:59 - 10 فروردین 1403
با وجود برخی محدودیت‌ها، اسنپدراگون s8 نسل ۳ نزدیک‌ترین تجربه به قوی‌ترین تراشه اندرویدی حال‌حاضر بازار را ارائه می‌دهد.

مقایسه اسنپدراگون s8 نسل ۳ با اسنپدراگون ۸ نسل ۳

با گذشت زمان، دنیای پردازنده‌ها بزرگ‌تر شده و شرکت‌های سازنده نیز با دست بازتری تراشه‌های مدنظرشان را انتخاب می‌کنند. حالا کوالکام به‌عنوان بازیگر اصلی این صنعت، از تراشه جدید خود با نام اسنپدراگون s8 نسل ۳ رونمایی کرده که با قوی‌ترین چیپست اندرویدی حال‌حاضر بازار، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مقایسه می‌شود که از ویژگی‌های مشترکی نیز بهره می‌برند. علی‌رغم این تشابه، تفاوت‌های این دو تراشه آنها را از یکدیگر متمایز می‌کنند و هرکدام را در رده‌های قیمتی جداگانه بازار قرار می‌دهد. در این مطلب به بررسی شاخصه‌های این دو تراشه، از هوش مصنوعی مولد تا پردازش برنامه‌ها می‌پردازیم و نگاهی به جایگاه آنها در بازار پردازنده‌ها خواهیم داشت.

هسته‌های بهینه

در ساختار قوی‌ترین تراشه اندرویدی حال‌حاضر بازار، یک هسته قدرتمند Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز دیده می‌شود که همراه با ۵ هسته متوسط Cortex-A720 و ۲ هسته بهینه Cortex-A520، عملکرد پردازشی مناسبی را ارائه می‌دهند. از طرفی اسنپدراگون s8 نسل ۳ از ساختار ۱+۴+۳ بهره برده و به یک هسته ۳.۱۹ گیگاهرتزی Cortex-X4، چهار هسته ۲.۸ گیگاهرتزی Cortex-A720 و سه هسته ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A520 مجهز است. همچنین در نگاه کلی، فرکانس هسته‌ها در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ روند کاهشی دارد. 

اسنپدراگون s8 نسل ۳

هنوز داده‌ای پیرامون مقدار حافظه نهان s8 نسل ۳ وجود ندارد، اما احتمالاً از حافظه کش کمتری نسبت به برادر بزرگ‌ترش پشتیبانی خواهد کرد. با وجود کاهش حافظه‌کش در کنار فرکانس و هسته‌های قدرتمند کمتر، پیش‌بینی‌ها حاکی از عملکرد و پردازش مناسب آنها برای مدیریت حجم فعالیت‌های روزانه است.

کاهش قدرت گرافیکی

اگرچه هسته‌های به‌کاررفته در دو تراشه مشابه یکدیگر است، اما شاهد به‌کارگیری ساختار گرافیکی متفاوتی در اسنپدراگون s8 نسل ۳ هستیم. 

تراشه جدید کوالکام با کمی تغییر جزئی، از پردازنده گرافیکی نسل قبل، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می‌برد که در قیاس با اسنپدراگون ۸ نسل ۳، قدرت کمتری دارد، از Global illumination یا نورپردازی غیرمستقیم پشتیبانی نمی‌کند و خروجی بازی‌ها را تا حداکثر کیفیت 4K نمایش می‌دهد. بااین‌حال، واحد گرافیکی اسنپدراگون s8 نسل ۳ همچنان کارراه‌انداز است و عملکرد آن راضی‌کننده خواهد بود. کوالکام همچنین طی یک نشست خبری از بهبود عملکرد پردازشی و ردیابی پرتو این تراشه در حالت بهینه خبر داد. درنتیجه کاربران، به‌خصوص گیمر‌ها با خیالی آسوده می‌توانند بازی‌های خود را روی این تراشه اجرا کنند.

هوش مصنوعی در دسترس شما 

اسنپدراگون s8 نسل ۳ در بسیاری از فاکتور‌های هوش مصنوعی مشابه برادر بزرگ‌تر خود ساخته شده و از ابزار‌های هوش مصنوعی مولد چندوجهی، مدل‌های هوش مصنوعی با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر و همینطور جمینای نانو گوگل پشتیبانی می‌کند. 

اسنپدراگون s8 نسل ۳

بااین‌حال ظاهراً کندی عملکرد موتور هوش مصنوعی این تراشه در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۳، مشکلی است که می‌تواند تجربه کاربران در استفاده از AI را خدشه‌دار کند. کوالکام می‌گوید که قطعه جدیدش از ایجاد سریع تصاویر در استیبل دیفیوژن (Stable Diffusion) پشتیبانی نمی‌کند، درحالی‌که تراشه پرچمدار آنها در کسری از ثانیه تصاویر جدید را می‌سازد. البته که خلق تصاویر، تنها مشکل اسنپدراگون s8 نسل ۳ نبوده و پردازنده نام‌برده از ویژگی‌های Speculative Decoding که نقش مؤثری در بهبود عملکرد مدل‌ها دارند نیز محروم است. 

قابلیت‌های ارتباطی

اسنپدراگون s8 نسل ۳ به مودم X70 مجهز است که در نسل قبل، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌کار رفته بود و از اتصال ماهواره‌ای نیز پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت دانلود X70 به ۱۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد، اما این عدد برای اسنپدراگون s8 نسل ۳ به ۵ گیگابایت بر ثانیه کاهش می‌یابد. همچنین این تراشه از همان مجموعه FastConnect 7800 حاضر در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهره می‌برد که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها مانند Wi-Fi 7، بلوتوث ۵.۴، مجموعه صوتی aptX و ... را شامل می‌شود. 

اسنپدراگون s8 نسل ۳

تراشه جدید فاقد فناوری XPAN کوالکام است؛ این فناوری به شما اجازه می‌دهد تا لوازم جانبی خود را به‌جای بلوتوث از طریق وای‌فای به دستگاه خود وصل کنید. اگرچه عدم حضور این فناوری ممکن است چندان به‌چشم نیاید، ولی پیشرفت چنین قابلیتی در آینده، احتمالاً افسوس کاربران گوشی‌های مجهز به این پردازنده را به همراه خواهد آورد. 

ساختار دوربین‌ها 

اسنپدراگون s8 نسل ۳ همانند سایر تراشه‌های پرچمدار کوالکام از یک ساختار ISP سه‌گانه برای انتقال یکپارچه بین سه دوربین بهره می‌برد. این چیپست همچنین از دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی و دسته‌بندی لحظه‌ای اجسام (تا ۱۲ لایه) نیز پشتیبانی می‌کند و عملکرد مناسبی در ضبط ویدیو‌ها تحت شرایط نوری ضعیف دارد. 

بااین‌حال برخلاف اسنپدارگون ۸ نسل ۳، تراشه جدید کوالکام قادر به نمایش محتوا با حداکثر کیفیت 4K/60 بوده و خبری از کیفیت 8K نیست. همچنین این تراشه، فاقد احراز هویت Truepic است؛ ابزاری که به‌منظور بررسی و تأیید تصاویر ثبت‌شده با دوربین گوشی شما استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

اگرچه هنوز دستگاهی رسماً با این تراشه وارد بازار نشده، اما مشخصات اسنپدراگون s8 نسل ۳ حداقل روی کاغذ امیدوارکننده است و در گوشی‌های ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار به‌کار خواهد رفت. این درحالی است که گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ عموماً در بازه ۶۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار قرار دارند؛ درنتیجه کاربران با پرداخت هزینه کمتر، به طیف گسترده از قابلیت تراشه پرچمدار کوالکام دسترسی خواهند داشت.

منبع: دیجیاتو


12042915
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران در مرحله فینال با شکست تیم آلمان قهرمان جهان شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: محصولات آرایشی و بهداشتی که با ورودی نامعلوم در سطح عرضه وجود دارند، غیر مجاز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در ماه‌های اخیر، روند عجیبی به وجود آمده است که شرکت‌های بزرگ و متنوعی مانند اپل و متا را دچار مشکل قطع خدمات اینترنت کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست اداره کل فرآورده‌های غذایی و  آشامیدنی سازمان غذا و دارو، از نظارت بر کارگاه‌های کوچک تولید کننده فرآورده‌های غذایی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و  آشامیدنی سازمان غذا و دارو، از نظارت بر کارگاه‌های کوچک تولید کننده فرآورده‌های غذایی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصوبه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال اسفند پارسال ابلاغ شده بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از رشد افزایش ۸۷ درصدی صدور مجوز ماده اولیه فراورده‌های طبیعی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قدیمی‌ترین سن قطعی برآوردشده برای میدان مغناطیسی زمین نشان می‌دهد که این میدان ۳٫۷ میلیارد سال پیش و قبل از شکل‌گیری هسته جامد سیاره به‌وجود آمد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق داده‌های مطالعه‌ای جدید افرادی که شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابند، ۵۲ درصد بیشتر احتمال دارد بر اثر ابتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست بدهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در این مقاله قرار است تا به معرفی بهترین بازی‌های اول شخص اندروید بپردازیم و همچنین مروری بر ویژگی‌های هرکدام داشته باشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است