بین‌الملل 12:54 - 18 خرداد 1399
فعالیت کمپین الکترونیکی جهانی حمایت از قدس با حضور دانشمندان و سیاستمداران از کشورهای مختلف از طریق ویدئو کنفرانس و با ابتکار انجمن «القدس أمانتی» آغاز شد.

تشکیل کمپین الکترونیکی جهانی حمایت از قدس

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، عامر وهاب، رئیس انجمن «القدس أمانتی» در افتتاحیه این نشست ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان، گفت: در این کنفرانس که با سازماندهی القدس امانتی شکل گرفته آغاز کمپین الکترونیکی برای حمایت از قدس در پنجاه و سومین سالروز اشغالگر مسجدالاقصی و قدس شریف اعلام می‌شود..

بیش از 200 سازمان از 33 کشور از روز یکشنبه در این رخداد آنلاین مشارکت خواهند کرد.

حسن توران، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه- فلسطین گفت: اگر چه کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس دستورالعمل‌های متفاوتی دارند، مشکلات متعددی دارند اما بیت المقدس و مسجدالاقصی دستورکار مشترک و مشکل مشترک همه ماست. 

وی افزود: به اصطلاح معامله قرن آمریکا در جهت حذف فلسطین است اما سکوت در برابر اشغال فلسطین و تنها گذاشتن فلسطینیان در این نبرد غیرممکن است. قدس امانت پیامبر(ص) بر امت اسلامی بوده و ما به حمایت خود از این مکان مقدس ادامه خواهیم داد.

دکتر حسن توران گفت: مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان است و وظیفه تاریخی ما حمایت از آن است و باید برای آزادی آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه سرزمین فلسطین مورد اشغال اسرائیل قرار گرفته و ظلم ستم علیه فلسطینیان ادامه دارد، تصریح کرد: اسرائیل با حمایت آمریکا و اروپا و با استفاده از انواع مختلف سلاح‌ها علیه مردم فلسطین دست به تجاوزگری می‌زند. این ظلم از زمان سقوط خلافت عثمانی و اعلام توافقنامه «سایکس - پیکو» آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

او تاکید کرد: اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان صلح و امنیت جهانی را با خطر مواجه کرده است. طرح «معامله قرن» ترامپ را باید «ظلم قرن» عنوان کرد چراکه در صورت اجرایی شدن آن رنج و مشکلات فلسطینیان بیشتر خواهد شد.

توران همچنین افزود: حمایت ترامپ از اسرائیل باعث شده که تنش در منطقه افزایش یابد. ترکیه با رهبری رجب طیب اردوغان بارها حمایت خود از فلسطین و مردم آن را اعلام و تاکید کرده که همیشه در کنار فلسطین بوده و قدس خط قرمز ماست. تمام مسلمانان به ویژه رهبران کشورهای اسلامی برای حمایت از قدس و مسجدالاقصی اقدامات جدی کنند. رسانه‌ها باید بطور جدی از قدس و مظلومان دفاع کنند و باید دانست که اسرائیل از کرونا خطرناک تر است.

شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی نیز طی سخنانی گفت: حمایت مردم از مسجدالاقصی کافی نبوده و باید کشورها برای حمایت اماکن مقدس دست به اقدامات جدی بزنند.

وی با بیان اینکه زنان از جمله مدافعان قدس شریف هستند، گفت: جوانان باید از اهمیت قدس و مسجدالاقصی مطلع باشند و برای حمایت از آن تلاش کنند.

شیخ صبری از رجب طیب اردوغان و مردم ترکیه جهت موضع‌گیری آنها در حمایت از مسجدالاقصی و قدس تشکر کرد.

یوسف عجسیه، نماینده پارلمان الجزایر هم با اشاره به روابط کشورهای مغرب عربی با فلسطین گفت: مردم مغرب عربی قضیه قدس را یک مسئله اعتقادی می‌دانند. به همین لحاظ ما در طول تاریخ در کنار فلسطین بودیم و هستیم.

وی افزود: ما بارها برای پایان یافتن محاصره غزه تلاش کردیم و مردم فلسطین باید مقاومت خود علیه اشغالگر را ادامه دهند و ما همیشه در کنار آنها خواهیم بود.

او همچنین تصریح کرد: کشورهایی که به دنبال عادی سازی روابط با اشغالگران هستند از این اقدام خودداری کرده و به سخن مردم خود گوش فرا دهند.

عزیز الهناوی، دبیرکل دیده‌بان مغرب برای مبارزه با عادی‌سازی روابط با اسرائیل با اشاره به اینکه اشغال قدس شریف در تاریخ ۵ ژوئن سال ۱۹۶۷ از سوی اسرائیل همه ساله به عنوان روز «النکسه» یاد می‌شود، گفت: ما مردم مراکش این حادثه را فرموش نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

وی افزود: عادی سازی روابط با اسرائیل از پشت خنجر زدن است. کشورهای که به دنبال عادی سازی روابط با اشغالگر هستند، همزمان کشورهای هستند که از طرح «معامله قرن» ترامپ حمایت می‌کنند.

دکتر عمر مکه ابوفاتح، دبیرکل انجمن «روح الاقصی» در اندونزی طی سخنانی تاکید کرد: قضیه قدس و مسجدالاقصی مسئله تمام مسلمانان است.

وی همچنین افزود: تمام امت اسلامی به ویژه جوانان از مساله قدس و مسجدالاقصی اطلاع داشته باشند و وظیفه خود را در قبال اماکن مقدس ایفا کنند.

لازم به ذکر است فردا یکشنبه ۷ ژوئن، همزمان با پنجاه و سومین سالروز اشغالگر قدس و مسجدالاقصی نشستی از طریق ویدئو کنفرانس به مناسبت روز جهانی قدس با مشارکت ۲۵۰ موسسه از ۳۴ کشور برگزار خواهد شد.

فعالیت این پویش به ۱۲ زبان و از طریق شبکه‌های مختلف اجتماعی و کانال‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و با هشتگ "#للقدس ننتصر" خواهد بود.

گفتنی است اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ کرانه باختری، قدس شرقی، غزه، بلندی‌های جولان و شبه جزیره سینا را به اشغال خود درآورد. ۵ ژوئن هر سال که مصادف با آغاز جنگ شش روزه است، از سوی فلسطینی‌ها با عنوان «یوم النکسه» یعنی روز از دست دادن زمین نامگذاری شده است. فلسطینی‌ها نکسه را دنباله «یوم النکبه» اعلام تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ می‌دانند.

انتهای پیام


10563952
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس چهارشنبه شب در اظهاراتی درباره اهمیت عملیات وعده صادق گفت که پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب از بازگشایی گذرگاه بیت حانون در شمال نوار غزه پس از هفت ماه خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرد این کشور روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل به دلیل «داشتن یک دولت نسل کش» قطع می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی در رفح گفت: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر ویرانگر خواهد بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل ناتو با بیان اینکه این ائتلاف تمام تلاش خود را برای پیوستن اوکراین به ناتو به کار بسته، گفت ناتو قصد دارد قلمرو تحت کنترل خود را از این هم گسترده‌تر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» غرفه‌های جمهوری اسلامی ایران در هشتاد و هشتمین دوره از نمایشگاه صنایع دستی فلورانس ایتالیا با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در بازار جهانی برای سومین روز پیاپی روند کاهشی داشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان نوار غزه در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی نیوز» از معترضان به جنگ رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا قدردانی کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا و مقامات اروپایی از امارات متحده عربی می‌خواهند مانع از دور زدن تحریم‌های روسیه شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه همزمان با سیل کمک تسلیحاتی غرب به اوکراین، میزان تولید تسلیحات خود را افزایش داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است