اجتماعی 08:18 - 09 مهر 1399

گره‌های خاک خورده ایثارگران که پس از مدتها باز شدند

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه _ ساناز باقری راد: از ابتدای شروع دولت یازدهم تا همین سال گذشته، بنیاد شهید و امور ایثارگران معروف به حیاط خلوت دولت تبدیل شده بود. حیاط خلوتی که علیرغم حضور حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید در آن، عملاً اتفاق خاصی در آن رخ نمی‌داد و انبوهی از مشکلات و عدم رسیدگی به مطالبات ایثارگران به صورت یک جا در آن جمع شده بود.

از بدهی بنیاد شهید به دانشگاه‌ها و به دنبال آن ممانعت برخی دانشگاه‌ها با ادامه روند تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگر گرفته تا عدم اجرای قوانین ایثارگران، به نتیجه نرسیدن قوانین مربوط به اشتغال فرزندان شاهد در مجلس، عدم توانایی بنیاد در پرداخت مطالبات مالی و سنوات‌های ایثارگران تا مشکلات مربوط به خدمات درمانی و چالش‌های بیمه دی که خود بزرگ‌ترین بحران را برای ایثارگران ایجاد کرده بود، همگی موجب قطع امید جامعه شاهد و ایثارگر از این نهاد شده بود.

از سوی دیگر علیرغم وجود مشکلات فراوان و مطالبات متعدد مردمی برای رسیدگی به نیازهای جانبازان و ایثارگران و نا توانی حجت‌الاسلام شهیدی در حل این موارد، دولت اقدام به تغییر ریاست بنیاد نمی‌کرد و وضعیت این نهاد نیز به صورت کج و دارو مریض رها شده بود. در نهایت خرداد ماه سال جاری بود که رئیس جمهور تصمیم به تغییر ریاست این نهاد گرفت و به دنبال موافقت روحانی با استعفای شهیدی، سعید اوحدی به صندلی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران تکیه زد.

وعده‌های ۱۰۰ روزه اوحدی محقق شد؟

اوحدی کار خود را با وعده رسیدگی به مشکلات درمانی ایثارگران و تسویه بدهی‌های بیمه دی آغاز کرد و در این مدت نیز می‌توان گفت که به وعده خود عمل کرده است. وی در حالی ریاست بنیاد شهید را بر عهده گرفت که این نهاد دارای ۷,۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بود و بزرگ‌ترین طلبکار بنیاد نیز بیمه دی یا همان مراکز درمانی بودند.

اما هم اکنون بخش اعظمی از بدهی‌های آن نیز تسویه شده است. به طوری که وی ۱۸ شهریور ماه اعلام کرد که ۷,۱۰۰ میلیارد تومان از ۷۵۰۰ میلیارد بدهی این دستگاه با نهادهای طرف حساب تسویه شده و تنها بخشی از بدهی‌ها مانده است.

در همین راستا و بنابر کسب اطلاع خبرنگار مهر، مطالبات مالی ایثارگران ازجمله پاداش پایان خدمت بازنشسته‌های زیر نظر بنیاد، ذخیره مرخصی ماده ۳۸ ایثارگران و مطالبات درمانی آنها پرداخت شده و در حال حاضر نیز مطالبات درمانی در همان روز به ایثارگران پرداخت می‌شود.

بخش دیگری از بدهی‌های بنیاد شهید نیز مربوط به بیمه دی بود که به دلیل عدم توانایی بنیاد در پرداخت آن، مراکز درمانی طرف قرارداد با شرکت بیمه از ارائه خدمات به ایثارگران خودداری می‌کردند و اغلب داروخانه‌ها نیز اقدام به تحویل دارو به این عزیزان نمی‌کردند. ایثارگران و جانبازان نیز مجبور به تأمین داروهای مورد نیاز خود به صورت آزاد بودند و این امر مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد کرده بود.

اما در حال حاضر و بنابر اعلام رئیس بنیاد شهید، تمامی ۱,۷۰۰ میلیارد تومان بدهی بنیاد شهید به شرکت بیمه، با دریافت ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد و هزار میلیارد اوراق از سازمان برنامه و بودجه، تسویه شده است.

به دنبال اعلام این خبر و بنابر کسب اطلاع میدانی خبرنگار مهر، بدهی تمامی مراکز درمانی پرداخت و در حال حاضر تمام داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های مذکور در سراسر کشور، بدون هیچ مانعی به ایثارگران خدمت رسانی می‌کنند. به علاوه هزینه داروهای جانبازان نیز با مراجعه به شرکت بیمه، در همان روز پرداخت می‌شود.

بخش دیگری از بدهی‌های بنیاد شهید نیز مربوط به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی بود. برخی دانشگاه‌ها نیز به دلیل عدم پرداخت شدن شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر از سوی بنیاد شهید، مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد و از گرفتن امتحانات پایان ترم یا انتخاب واحد دانشجویان جلوگیری می‌کردند. این در حالی است که رئیس بنیاد شهید ماه گذشته در نشست با اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی از پرداخت حدود ۸۰ درصد بدهی دانشگاه‌ها به ویژه تسویه کامل با دانشگاه آزاد خبر داد.

اوحدی: تنها بدهی‌های دانشگاه آزاد باقی مانده است

در همین خصوص اوحدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی‌های بنیاد شهید، گفت: عمده مطالبات و بدهی‌های بنیاد شهید به بیمه دی، ایثارگران، دانشگاه‌ها و غیره پرداخت شده و تنها مطالبات دانشگاه‌های دولتی باقی مانده است.

وی افزود: این بدهی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است. برای پرداخت آن نیز در حال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار و تسویه هستیم. با توجه به مشکلات دانشگاه‌های دولتی، هماهنگی‌هایی نیز با وزیر علوم انجام شده اما زمان پرداخت این مبلغ هنوز مشخص نیست.

با وجود اقدامات انجام شده در طول ۴ ماه گذشته اما به گفته شخص اوحدی، وضعیت این نهاد هنوز ایده آل نیست. هرچند که تاکنون بخشی از گره‌های خاک خورده جامعه شاهد و ایثارگر با تسویه بدهی‌های بنیاد باز شده است. حال اوحدی احتمالاً تا پایان دولت دوازدهم فرصت دارد تا به دیگر معضلات و کمبودهای خانواده‌های شاهد و ایثارگر رسیدگی کند.

کمبود دارو و مشکلات جانبازان به ویژه جانبازان شیمیایی در تأمین داروهای خاص و همچنین ایجاد اشتغال برای فرزندان شاهد و ایثارگر هم اکنون ازجمله مهم‌ترین گرفتاری‌های این عزیزان است. در همین راستا انتظار می‌رود تا اوحدی با مشارکت فراکسیون ایثارگران مجلس نسبت به فراهم کردن شرایط استخدام فرزندان شاهد در دستگاه‌ها یا افزایش وام‌های کارآفرینی و نسبت به تأمین داروی جانبازان خاص اقدام کند.

به علاوه رسیدگی به جانبازان آسایشگاه‌ها به ویژه جانبازان اعصاب و روان و افزایش میزان کمک معیشت پرداختی به ایثارگران نیز یکی از مطالبات اصلی خانواده‌های تحت پوشش بنیاد شهید است. به همین منظور ارائه طرح یا لایحه‌ای به مجلس برای افزایش میزان پرداختی کمک معیشتی به ایثارگران آن هم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، موضوعی است که لازم است تا اوحدی و مسئولان بنیاد شهید و ایثارگران نسبت به آن اقدام کنند.


10741073
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است