استانی 12:37 - 31 شهریور 1393
بهگام خبر داد:
گچساران - خبرگزاری مهر: رئیس امور آب شهرستان گچساران گفت: مخزن انتقال آب به اراضی "دژسلیمان" در این شهرستان در هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

مخزن انتقال آب به اراضی "دژسلیمان" گچساران در هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، عارف بهگام صبح دوشنبه در بازدید از مخزن انتقال آب دژسلیمان افزود: منطقه دژ سلیمان به شکل پراکنده  دارای مساحت یکهزار هزار و 200  هکتار و 450 هکتار  زمین زراعی است که کمبود آب در سالهای گذشته موجب کوچ اهالی منطقه به شهرستان ها و استان های هم جوار شده است.

بهگام  اظهارداشت: با افتتاح این پروژه در هفته گرامیداشت دفاع مقدس علاوه ‌بر فراهم ساختن زمینه کوچ معکوس اهالی، شاهد رونق اقتصادی در این منطقه خواهیم بود.

رئیس امور آب شهرستان گچساران با بیان اینکه سال گذشته دو میلیارد و 600 میلیون ریال به تکمیل این پروژه اختصاص یافت، افزود: این اعتبار از محل اعتبارات عمرانی بوده که  مجددا با تزریق  300 میلیون ریال به روند پیشرفت کار کمک زیادی کرد.

وی اظهارداشت: ایستگاه پمپاژ  سانتر یفیوژ افقی PS، به روش بارانی، در مساحت  450 هکتار با سرعت  یکهزار و 450 هکتار در دقیقه، 75 متر ارتفاع دینامیکی  و آبدهی در فشار حداکثر 200 لیتر در ثانیه احداث شده است.

رئیس امور آب گچساران با بیان اینکه این مخزن در زمان کم آبی با سرعت  70 لیتر در ثانیه قادر به پمپاژ آب به مناطق اطراف خواهد بود، افزود:  این مخزن در فصل پر آبی با سرعت 200 لیتر در ثانیه مناطق مورد نظر را پوشش خواهد داد که به منظور تامین آب مورد نیاز مزارع ایستگاه پمپاژی در کنار رودخانه کمبل قرار گرفته است.

بهگام از سیستم  انتقال آب از ایستگاه پمپاز به مخزن اصلی به طول 7.2 کیلومتر خبرداد واظهارداشت: مخزن اجرا شده با پوشش بتنی در ابعاد دو،25 ،35 با توجه به دبی ورودی 400 لیتر بر ثانیه قادر است بیش از یک ساعت از آب پمپاز شده را در خود ذخیره کند.

وی بیان داشت: در تلمبه خانه مخزن آب دژ سلیمان درمجموع سه دستگاه پمپ، که دو دستگاه در حال کار و یک دستگاه به شکل ذخیره وجود دارد که حداکثر 400 لیتر بر ثانیه آب را توسط یک خط لوله فولادی به قطر 660 میلیمتر به استخر ذخیره آب در کیلومتر 700می رساند.

بهگام اظهار امیدواری کرد: با افتتاح این طرح  زمینه اشتغال برای 150 نفر فراهم خواهد شد به طوری که  در هر سه هکتار یک نفر مشغول به کارمی شود.

وی همچنین از بهره برداری 423 هکتار از اراضی این منطقه خبرداد و افزود: از این میزان سه میلیارد و 800 میلیون تومان درآمدزایی برای کشاورزان در برداشته است.


4771573
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است